PKF – Prague Philharmonia: Bonbonek v podobě orchestrální verze Brahmsovy klarinetové sonáty

Dvořákova síň Rudolfina se opět naplnila milovníky klasické hudby, kteří se těšili na hudbu Richarda Strausse, Johannesse Brahmse či Charlese Gounoda. Do programu začlenila PKF – Prague Philharmonia také Brahmsovu Sonátu pro klarinet a klavír f moll op. 120, kde se klarinetového partu ujal přední člen Berlínské filharmonie Andreas Ottensamer a orchestr zastal klavírní roli.
PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Andreas Ottensamer, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)
PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Andreas Ottensamer, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)

Jako první zazněla Serenáda Es dur pro třináct dechových nástrojů od Richarda Strausse, která díky svému formálnímu schématu připomínala klasicistní hudbu s romantickým nádechem a patří mezi nejstarší díla tohoto skladatele. Již při prvních tónech vstoupila do sálu elegance a noblesa hudby, která byla podpořena skvělou kulturu zvuku instrumentalistů a citlivě provedeným přednesem. Skladba působila svěže, neotřele a dechové nástroje v celém jejím průběhu ladily. Tempo bylo přiměřené, stupňující se melodie v hoboji modulovaly do jiné harmonie, jež připravovala obecenstvo na dramatičtější úsek hudby. Poté se nálada hudby opět uvolnila a proměnila svůj charakter na tanečnější a optimističtější. Skladbu ukončilo menší sólo příčné flétny, která svojí lehkostí frázování připomínala odlétající ptactvo.

Po dechovém zahájení koncertu nastoupily i smyčce a společně přednesly ryze klasicistní dílo Wolfganga Amadea Mozarta předehru k singspielu Divadelní ředitel. Hudba energicky jiskřila, dynamika byla prováděna pohotově. Housle vyšívaly jemnou techniku, violoncella vyzpívávala stupnicové pasáže a melodie byly stylově frázovány. Orchestr byl dobře sehraný, lehká spiccata zajišťovala hudbě vzdušnost a éteričnost. Pro svoji bezstarostnou atmosféru byla tato skladba před Brahmsovou melancholickou sonátou velmi dobrým dramaturgickým počinem.

Premiéra Sonáty pro klarinet a klavír f moll se konala v roce 1895. Byla zkomponována pro klarinetistu Richarda Mühlfelda a již samotný Brahms ji za svého života zaranžoval pro violu a klavír. Velmi zdařilou orchestrální úpravu tohoto večera napsal Darko Butorac.

PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Emmanuel Villaume, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)
PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss. – Emmanuel Villaume, 8. května 2022, Rudolfinum (zdroj PKF – Prague Philharmonia, foto Ivan Malý)

Začátek odstartoval orchestr, krátce nato se připojil i klarinet. Technika ve violoncellové sekci připomínala mořské vlny, posléze si motiv hravě předávaly housle s klarinetem a i s violoncelly. Výstup Andrease Ottensamera působil energicky společně s pohybem na pódiu. Hudba v jeho podání plynula přirozeně, interpret dosahoval zlehka vysokých poloh, které byly díky své kulatosti příjemné na poslech. Naopak spodní tóny měly sytý a temně zabarvený témbr. Ve druhé větě hrál klarinet líbezná melancholická sóla, někdy za doprovodu pizzicat v orchestru a sólový prostor zde získaly i housle, které zdatně sekundovaly sólistovi. Třetí věta probíhala v tanečnějším tempu a o poznání živěji než je zvykem a v závěrečné větě se naplno projevila virtuozita sólisty. Protože se jedná o komorní hudbu, hrál sólista z not, ale při klasickém koncertu se očekává určitý dresscode, a černá obuv s bílou podrážkou je vhodná spíše pro volný čas než na tuto příležitost. Nicméně diváci ocenili především hudbu a hudebník tak sklidil velký potlesk. 

Po přestávce následovala majestátní Gounodova Symfonie č. 2 Es dur. Poutavá melodie byla protkaná energickými tremolly smyčců, lehkými spiccaty, stupnicovitými pasážemi a další náročnou technikou. Komunikace orchestru byla dobrá, zajímavý byl dialog mezi houslovou a violoncellovou sekcí. Ve druhé větě se harmonie proměnila a melodické oblouky zajišťovala sóla dechových nástrojů, které poté převzaly smyčce. V přednesu této hudby se nacházelo mnoho pěkných okamžiků. Třetí věta stupňovala dramatičnost v hudbě a finále tohoto koncertu uzavřela průraznější čtvrtá věta, kde se technické nároky na smyčce stupňovaly a kvalita zvuku ve vyšších smyčcích během rychlého tempa uvadala. Nicméně běžný posluchač si této nuance většinou není vědom a tak orchestr sklidil obrovský a dlouhotrvající potlesk.

PKF – Prague Philharmonia: Gounod. Mozart. Strauss.
8. května 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň

Program:
Richard Strauss: Serenáda Es dur op. 7 TrV 106
Wolfgang Amadeus Mozart: Der Schauspieldirektor KV 486, předehra
Johannes Brahms: Sonáta pro klarinet a klavír f moll op. 120 č. 1 (orchestrace Darko Butorac)
Charles Gounod: Symfonie č. 2 Es dur

Účinkující:
Andreas Ottensamer – klarinet
Emmanuel Villaume – dirigent
PKF – Prague Philharmonia

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments