Prague Proms: Carmina Burana po americku

  1. 1
  2. 2

Rád se vracím, abych pokračoval v započaté práci“, sdělil dirigent, skladatel a hudební aranžér Steven Mercurio v názvu článku, napsaného pro letošní číslo magazínu Prague Proms News. A snad aby bylo jeho povídání ještě zajímavější, označil podtitul chystané Mercuriovo festivalové vystoupení slovy „Carmina Burana ve stylu MET“. Přiznám se, že před podobným známkováním pěvců, hudebníků i celých koncertních programů jsem obvykle značně ostražitý. Nejméně od poloviny devadesátých let byly prezentací „hvězd Metropolitní opery“ posedlé přinejmenším festivaly Pražský podzim a jistou dobu i Český Krumlov; o skutečné hvězdy se však nejednalo prakticky nikdy a s prestižní americkou scénou měli sólisté mnohdy obskurních koncertů společného jen pramálo. Letos jedenáctiletý mezinárodní hudební festival Prague Proms je už do té míry renomovaný, že se – jak předpokládám – k takovým praktikám snižovat nepotřebuje, nicméně slibovat program „ve stylu MET“ dva dny po recitálu skutečných hvězd první velikosti (Kvarteto velkých hlasů 10. července, recenzi jsme přinesli zde) vyžaduje nemalou odvahu…

Jméno Stevena Mercuria však už samo o sobě skýtalo naději, že program festivalového večera dne 12. července, tvořený Chichestrskými žalmy Leonarda Bernsteina a zejména populární kantátou Carmina Burana Carla Orffa, by mohl nevšední uměleckou úroveň skutečně mít. Jako dirigent totiž za sebou zanechal Mercurio výraznou stopu především jako partner slavných operních pěvců, byť často v projektech, stojících na hranicích crossoveru. Po Zubinu Mehtovi a Jamesi Levinovi se tak stal třetím (a posledním) dirigentem, jehož jméno lze nalézt na společné nahrávce José Carrerase, Plácida Dominga a Luciana Pavarottiho (Three Tenor Christmas in Vienna, 2000). Nejen pro své recitálové programy, ale i pro hudební nastudování kompletních audiozáznamů Trubadúra, Sedláka kavalíra a Komediantů si ho vybral Andrea Bocelli, pozoruhodná jsou i profilová CD, která natočil s Danielou Dessì, Anou Marií Martinéz, Marcellem Giordanim nebo Josephem Callejou. Výše zmíněné „návraty“ se pak týkají poměrně bohaté umělcovy spolupráce s českými orchestry, v posledních letech především s Českým národním symfonickým orchestrem, jehož hostem se stal i tentokrát. Když před několika lety dirigoval Mercurio na jednom z abonentních koncertů Českého národního symfonického orchestru Groffého a Gershwinova díla, přiřítil se během závěrečných ovací znovu na pódium a po zvolání „By my teacher Leonard Bernstein!“ oddirigoval Mambo ze Symfonických tanců z West Side Story. K Bernsteinovi jako svému milovanému pedagogovi se dirigent přihlásil i v krátkém projevu před svým aktuálním festivalovým vystoupením. Nezapomněl zmínit ani paralelu mezi Chichesterskými žalmy s texty ve starozákonní hebrejštině a Orffovými „karmínami“, které obdobně zacházejí se středověkou latinou. „Je to skvělá kombinace“, dodal závěrem a první část večera, tvořená jen asi dvacetiminutovou kompozicí populárního amerického skladatele, mohla začít.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Carmina Burana - K.Deonarine, R.Angel, E.Parks, ČNSO -S.Mercurio (Prague Proms 12.7.2015)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na