Premiéra fagotového koncertu ve Státní filharmonii Košice
Za ideou tejto premiéry stojí samotný sólista Jan Hudeček, ktorý rád propaguje súčasnú hudbu a podnecuje nielen domácich skladateľov ku komponovaniu skladieb pre sólový fagot. „Již od mládí mne velmi zajímala sólová hra, ale bohužel jsem později zjistil, že jsem si pro ni nevybral úplně nejlepší nástroj. Avšak dnes, když vidím množství houslistů a klavíristů a náročnost prosadit se na sólovém poli v těchto oborech, děkuji za to, že jsem si vybral fagot. Faktem je, že ve svých téměř 30 letech jsem již veškerý stěžejní repertoár pro fagot přehrál a veřejně produkoval. O to více cítím potřebu zanedbaný fagotový repertoár rozšiřovat a oslovovat skladatele, aby pro fagot komponovali.“ približuje Jan Hudeček.
Komponovanie priamo na objednávku interpretov nie je ničím výnimočným pre gitaristu, skladateľa a aranžéra Lukáša Sommera. Autor významných orchestrálnych skladieb, ktoré boli s úspechom uvedené v Česku i v zahraničí, mal ideu Funky concerta pripravenú už dávnejšie „Měl jsem naskicovaný nápad, který se mi zdál příliš “roztančený” na tehdy rozpracovanou symfonickou partituru. Ten nápad jsem si založil a když potom přišla možnost napsat novou skladbu pro fagot a orchestr, bylo jasné, že přišel jeho čas.“ prezrádza Lukáš Sommer.
Mladý skladateľ vo svojej tvorbe vychádza z tradície európskej kompozičnej školy, ktorú obohacuje o prvky netradičných skladateľských postupov. Rád prekračuje hranice klasickej hudby, ktorú sa snaží prepojiť s vplyvmi etno hudby a jazzu. Jeho nové Funky concerto však nie je striktne jazzovou kompozíciou. „Funky je vlastně jazzová fúze, která prostupuje dějinami jazzu a takřka všemi kontinenty. Mám rád neposednost “funky” hudby i to, že na sebe váže hudbu Latinské Ameriky, gospelu a jiných stylů.“ hovorí Lukáš Sommer, ktorého premiéra v Košiciach bude tak trochu netradičná. „Nestává se často, že bych ve své hudbě dal takový průchod takřka “popovým” melodiím a rytmům. Je určitou výzvou udržet balanc mezi uměleckým nárokem a “líbivostí”. Právě toto napětí by mohlo pobídnout posluchačskou pozornost.“ vysvetľuje skladateľ.
Dôležitosť interpreta
Základom myšlienky Sommerovho diela bolo interpretačné majstrovstvo samotného Jana Hudečka. „Brilantní technika a takřka nedozírné zvukové možnosti sólisty koncertu, byli hlavními ingrediencemi hudby, bez které by fagotový koncert nevznikl. Věděl jsem, že píšu skladbu nesmírně hráčsky náročnou.“ dopĺňa skladateľ. Na premiére v Štátnej filharmónii Košice sa tak v symbióze stretne majstrovstvo dvoch uznávaných českých umelcov. „Tento čtyřvětý koncert považuji v oborové literatuře vzhledem ke své náročnosti a zejména jazzovému obsahu za unikát. Troufám si říci, že nejen v Čechách nemá obdoby a věřím, že bude mít velký úspěch. Závěrečná věta začínající kadencí využívá nejnáročnějších poloh nástroje a odvíjí se na hranici hratelného až do samotného konce.“ uzatvára sólista Jan Hudeček.
štvrtok 12. marec, 19:00 Dom umenia Košice
Štátna filharmónia Košice
Zbyněk Müller, dirigent
Jan Hudeček, fagot
Program:
Francis Poulenc: Sinfonietta FP 141
Lukáš Sommer: Funky concerto (premiéra)
Johannes Brahms: Symfónia č. 3 F dur, op. 90
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]