Prezentace varhan v Obecním domě v režii HAMU
Před vchodem stála také letos kratší nebo chvílemi i docela dlouhá fronta, nicméně kdo vydržel, měl možnost zhlédnout překrásné interiéry, vybudované a vyzdobené v secesním stylu, jaký býval za mého mládí spíše nedostatečně oceňován či dokonce přezírán, v posledních desetiletích ovšem po právu vzbuzuje nadšenou pozornost návštěvníků z celého světa.
Ke skvostům výbavy Obecního domu patří i varhany ve Smetanově síni, které postavila v roce 1913 německá firma Voit. Ve své době patřily k nejmodernějším nástrojům na světě, byla zde použita poprvé v rakousko-uherském mocnářství elektropneumatická hrací i rejstříková traktura. Při jejich restaurování v roce 1997, kterého se zhostila taktéž německá firma Vleugels, byl zprovozněn i původní hrací stůl. Nástroj byl však při této příležitosti dovybaven i moderním hracím stolem s dostatečným množstvím paměťových elektronických kombinací.
Podrobnější povídání o zdejších varhanách nabídnu čtenářům Opery Plus jindy, a to v rámci svého občasného cyklu článků o pražských varhanách. Zdejší varhany si totiž zaslouží mimořádnou pozornost, zejména pro mnoho zvláštností, které souvisí se specifickým způsobem hry na ně, s jejich ne zrovna snadnou obsluhou, s rejstříkováním, s překvapivou akustikou Smetanovy síně a podobně.
Dnes se chci podělit se čtenáři Opery Plus hlavně o radost, jakou jsem mohl spoluprožívat s mnohými návštěvníky při předvedení Voitových varhan v rámci Dne otevřených dveří Obecního domu, kdy Smetanovou síní proudící dav potřikráte zpomalil svůj krok, usadil se v sedadlech a vyslechl průřez varhanním repertoárem v podání studentů a absolventů Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze.
V rámci tří malých koncertů vystoupili nejprve před polednem Ondřej Valenta, student prvního magisterského ročníku a zároveň varhaník kostela sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, a Pavel Svoboda, doktorand Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze a laureát řady mezinárodních varhanních soutěží, například Bachovy soutěže v Lipsku. Před několika lety právě ve Smetanově síni absolvoval třetí kolo soutěže Pražského jara a získal třetí cenu. V jejich podání zazněly skladby Josefa Kličky (Koncertní fantasie na Smetanův Vyšehrad), Johanna Sebastiana Bacha a Charlese-Marie Widora.
V odpoledních hodinách jsme slyšeli ještě další studenty HAMU. Daniel Knut Pernet připomněl ve svém programu například Petra Ebena (Fantazie č. 1 z Nedělní hudby), významného českého skladatele varhanní hudby, od jehož úmrtí uplynulo 24. října deset let. Petrohradská rodačka Tatiana Ivanshina studuje na HAMU v bakalářském stupni, zahrála kromě části skladby Ference Liszta Ad nos, ad salutarem undam i Passacagliu quasi toccatu na B-A-C-H Miloše Sokoly. Martin Kordas zahrál Fantasii f moll Wolfganga Amadea Mozarta a Legendu h moll Josefa Kličky, Marie Pochopová, která v tomto semestru pobývá na Katolické vysoké hudební škole v Regensburgu, uzavřela skladbami Josefa Suka (Meditace na chorál Svatý Václave) a Luise Vierna (dvě věty ze Symfonie č. 1).
V Obecním domě se hraje na varhany při různých příležitostech. Zažil jsem tam jako interpret i jako host koncerty Pražského jara či Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, hrál jsem ale i na kongresech, na plesech, jednou kdysi dokonce i na vyhlášení ankety Fotbalista roku. A vzpomínám, že ne každé publikum se chová jako to koncertní. Dnešní jistě především náhodné návštěvníky mohu proto jen a jen pochválit za to, že respektovali přání, aby nefotili s bleskem, a za to, že se nechovali hlučně. Možná někteří neslýchají varhany zrovna často. Doufám, že je dnešní zážitek přivede k varhanám i příště. Vypadá to tak, alespoň podle náhodných komentářů vyslechnutých při odchodu ze sálu.
Varhaníkům z Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze patří za jejich příspěvek k oslavám státního svátku velký dík.
Den otevřených dveří Obecního domu 2017
Prezentace varhan v Obecním domě
studenti a absolventi Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze
28. října 2017 Obecní dům Praha
program:
koncert 10.30–11.00 hod.
– Josef Klička: Koncertní fantasie na motivy Smetanova Vyšehradu op. 33
(Účinkuje: Ondřej Valenta)
– Johann Sebastian Bach:
Fantasie g moll BWV 542/1
Chorální zpracování „Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ“ BWV 639
– Charles-Marie Widor: Allegro ze Symfonie č. 6 g moll
(Účinkuje: Pavel Svoboda)
***
koncert 12.30–13.00 hod.
– Niels Wilhelm Gade: Moderato F dur
– Petr Eben: Fantasie č. 1 z Nedělní hudby
(Účinkuje: Daniel Knut Pernet)
– Ferenc Liszt: Fuga a závěr ze skladby Fantasie a fuga na chorál „Ad nos, ad salutarem undam“
– Miloš Sokola: Passacaglia quasi toccata na B-A-C-H
(Účinkuje: Tatiana Ivanshina)
***
koncert 14.30–15.15 hod.
– Wolfgang Amadeus Mozart: Fantasie f moll KV 608
– Josef Klička: Legenda h moll op. 98
(Účinkuje: Martin Kordas)
– Josef Suk: Meditace na staročeský chorál Svatý Václave (varhanní úprava František Picka)
– Louis Vierne: Allegro vivace a Final ze Symfonie č. 1 d moll op. 14
(Účinkuje: Marie Pochopová)
www.obecnidum.cz
www.hamu.cz
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]