Slovenský tanec v ALTĚ – první ohlédnutí

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Film Povedal som TY vznikl s tanečníky SĽUKu a opět využívá motivu folklorního tance. Úvod však naznačuje, že půjde spíše o současný tanec. Černobílý film střídá úsečně střihy, záběry na prostor ohraničený výseky světla, pěkné kombinace horizontálního pohledu a záběrů shora, tanečníci jako vojáci. Záběry působí výtvarně a souměrně, práce se světlem musí být působivá i při sledování choreografie přímo na scéně. Přes tanec s vlastním stínem se dostáváme do volné krajiny, která je možná jen představou tančícího. Kroky a výskoky energického tance naplňují jeho mysl radostí a představou pohybu ve volném prostoru, s měkkou zemí pod nohama. Namísto elektroakustické hudby se rozezní housle.

Poctu silovému mužskému tanci vystřídala pocta ženě a ženskosti – Adelaars, film, který získal druhou cenu na festivalu Fiver 2014 ve Španělsku. Mísí se v něm jako v ostatních realita a fikce. Zaujme pohledy na detaily jen zpola osvětleného ženského těla a snovou atmosférou. Je inspirovaný mongolským rituálním tancem, který pracuje se symbolem orla (adelaar je orel v nizozemštině, prvním impulsem pro tvorbu byla zřejmě stejnojmenná píseň). Jeho zrození a let představuje cyklus v přírodě i v životě. Je zvláštní, že ačkoli jsou hudební skladby provenience nizozemské a australské, z filmu jako by byl cítit spíš rytmus španělského bolera. Kamera se soustředí na ženské paže, připravené k letu – ať už u žen zahalených do černých sukní, ale s odhaleným torzem, které provádějí svůj rituál na poušti (jediná drobnost prozrazuje trikovou podstatu záběru – statická oblaka na pozadí, jinak by byla iluze dokonalá), nebo u ženy, která je uzavřena v industriálním prostoru, ale z obrazu druhých žen čerpá sílu a odhodlání pro vlastní „let“.

Třetím snímkem, který tentokrát propojuje mužský a ženský svět dohromady, jsou Personal Pronouns (Osobní zájmena). Je prý spojením dvou choreografií, které měly původně rovněž svou jevištní podobu. Funguje však znamenitě i bez jakékoli doprovodné informace. Diváka vtahuje do dvou odlišných prostředí, obývaných dvěma páry, jež jsou ale ztvárněny stejnými tanečníky, nabízí tedy různé interpretace – nebo rezignaci na interpretování a nabídku pouze jít s proudem vysoce stylizovaných obrazů. Pobořený dům s úzkostnou atmosférou je domovem dvojice, které dominuje agresivní muž. Louka, na níž se třepotají čerstvě vypraná prostěradla jako znak absolutní čistoty, patří páru, který k sobě hledá cestu skrz dotek-nedotek. Kontrast černé a bílé, který se opakuje i v kostýmech, vůbec nepůsobí šablonovitě. Může to být realita a proti ní postavený sen utrápené ženy o lepším životě, může to být „předtím“ a „potom“, a to v obou směrech (i když my rádi věříme na happyendy). Nechybí motiv krve, tekoucí, vše očišťující vody a pohled na dívku jako zosobnění Millaisovy Ofélie. Celý film je velmi výtvarnou podívanou, objevují se v něm i motivy folklóru, ale nijak vemlouvavě. Tanec je taková ta „tradiční“ moderna, estetická a úhledná. Film je sám o sobě jedním dlouhým obrazem, připomíná také dílo Jaroslava Čermáka, snad proto, že jeho Černohorky mají stejně zádumčivý výraz jako hlavní hrdinka. Motiv vody pomáhá k ponoření se do jeho zádumčivé atmosféry a film nabízí přes dramatické momenty také silné zklidnění.


Festival Hybaj Ho! 2016
20. – 24. října 2016 Studio ALTA Praha
(psáno z 20. a 21. října 2016)

Potmehúd
Choreografie: Csaba Molnár
Tvorba: Lucia Kašiarová, Soňa Ferienčíková, Zdenka Brungot Svíteková, Martin Talaga, Lukáš Homola a host
Hudba: Tomáš Vtípil
Kostýmy: NOVADIVA, Michala Homolová a Daniel Golík
Produkce: [email protected]
Koprodukce: BOD.Y
Premiéra 20. října 2016 18:30 hod., Studio ALTA Praha

Tanec – Lucia Kašiarová, Soňa Ferienčíková, Zdenka Brungot Svíteková, Martin Talaga, Lukáš Homola a host
***

Versus
Koncept: Kristína Chmelíková, Mária Danadová
Choreografická supervize: Lucia Kašiarová
Autorská hudba: Martin Žiak
Světelný a zvukový dizajn: Milan Slama
Grafický dizajn: Ján Chmelík
Produkce: Záhrada – Centrum nezávislej kultury
Premiéra 18. prosince 2014
(psáno z reprízy 20. 10. 2016 19:15 hod., Studio ALTA Praha)

Interpretace – Kristína Chmelíková, Mária Danadová
***

Genuine Transformers
Námět, koncept, choreografie: Kamala Brestica
Hudba/DJ: Martin Kosorín
Kostýmy: Zuzu Hudek
Světelný dizajn: Ján Ptačin
Premiéra v roce 2014
(psáno z reprízy 20. 10. 2016 20:15 hod., Studio ALTA Praha)

Interpretace – Edita Antolová, Kamala Brestica
***

A Solo For Mr. Folk
(Work in progress)
Režie: David Zambrano
Choreografie: Milan Herich
Hudba: Sergej Prokofjev, Sergej Rachmaninov, Lajko Felix, Asaf Avidan
Premiéra 21. října 2016 Studio ALTA Praha

Tanec – Milan Herich
***

Intermezza FTF: Portrét Jána Ševčíka
Psáno z 21. října 2016 Studio ALTA Praha

Povedal som TY
(film)
Produkce: Diana Kotzigová
Kamera: Ondrej Synak
Asistent: Matej Pok
Zvuk: Ján Flaškár
Střih: Martin Ďuriška
Grading: Henrik Filo, Štúdio 727
Choreografie: Ján Ševčík
Hudba a zvukový design: Marián Zavarský
Režie: Ľubica Sopková
Tančí – Marek Grega, Ján Ševčík, Adam Ryba, Peter Rakyta, Matej Oškera, Matej Tkáč
Premiéra v roce 2013

Adelaars
(film)
Režie: Andrea Sudorová
Choreografie: Jan Sevcik
Kamera: Andrea Sudorová
Hudba: Dead Can Dance – Song for Sophia, Orkest ID – Adelaars
Tanečníci – Sára Danielová, Maja Miklovičová, Adriana Pinková
Premiéra v roce 2013

Personal Pronouns
(film)
Kamera a režie: Andrea Sudorová
Choreografie: Ján Ševčík
Premiéra v roce 2015

www.hybajho.cz
www.altart.cz

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na