Spojení duchovní a světské krásy v Rudolfinu
V první jmenované skladbě se v hlavní roli představil Pražský filharmonický sbor a ukázal, že stejně jako orchestr České filharmonie i toto těleso patří k těm špičkovým svého druhu. Smolkova kompozice se v jeho podání stala působivým setkáním dvou světů: toho věčného, ale tajemstvím trochu zahaleného duchovního, a toho našeho, který sice vidíme jasně, avšak zároveň se musíme vyrovnat s jeho pomíjivostí. Sbor dokázal oba tyto světy mistrovsky znázornit odlišnými barvami, ve kterých zněla slova latinské modlitby a vyprávění o umírající dívce.
To Rachmaninovův Klavírní koncert č. 1 fis moll v podání čínské pianistky Yujy Wang nabídl posluchačům zcela jiný zážitek. Pianistka publiku připravila představení plné nejrůznějších barev. Zvláště v první větě demonstrovala, do jaké míry dokáže svůj nástroj ovládat a kolik různých odstínů zvuku dokáže vytvořit. I když interpretka hrála první větu více „na efekt“ než například Nikolaj Luganskij, její výkon byl prostý jakéhokoliv náznaku samolibosti, ba naopak, jakoby se publikum stávalo součástí její klavírní show.
Ve druhé větě navíc Wang ukázala, že se v okamžiku dokáže proměnit z klavírní akrobatky a malířky v citlivou vypravěčku. Tady jakoby mluvila ke každému divákovi v sále zvlášť a šeptala mu Rachmaninovův příběh do ucha.
Přestože třetí věta má mnoho míst, kde by se Wang bývala mohla vrátit k podobnému stylu hry, jako ve větě první, rozhodla se zde pro odlišný charakter hry. Svými běhy už neohromovala, nýbrž více vyprávěla. Coda, zahraná se značnou dávkou hravosti a temperamentu, pak udělala krásnou tečku za celým hudebním dějem.
Pokud první část koncertu nejprve nabídla krásu duchovní v podobě Agnus Dei a poté tu světskou v podobě Rachmaninovova koncertu, pak část druhá, patřící Janáčkově Glagolské mši, nabídla obojí. O světskou krásu se staral orchestr, zatímco o tu duchovní opět Pražský filharmonický sbor. Semjon Byčkov dal Janáčkovu dílu až trochu koncertantní charakter, takže mše zněla možná odlehčeněji, než by posluchač od díla podobného charakteru čekal. To však nikterak nebylo na škodu věci, protože tuto lehkost kompenzoval sbor, jehož zvuk byl sytý a intenzivní a dodal tak dílu prvek nadpozemské důstojnosti. Duchovní a světské tak splynulo v jeden harmonický celek, který mocně zapůsobil na diváky v sále a nádherně uzavřel děj celého koncertu.
Byl to další krásný zážitek, kterých, jak doufám, zažijeme díky České filharmonie ještě mnoho.
Česká filharmonie – Yuja Wang
23. února 2022, 19:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň
Program:
Martin Smolka: Agnus Dei pro dva smíšené sbory a cappella (česká premiéra)
Sergej Rachmaninov: Klavírní koncert č. 1 fis moll, op. 1
Leoš Janáček: Glagolská mše, kantáta pro sóla, smíšený sbor, orchestr a varhany
Účinkující:
Yuja Wang – klavír
Evelina Dobračeva – Soprán
Lucie Hilscherová – mezzosoprán
Aleš Briscein – tenor
Boris Prýgl – bas
Daniela Valtová kosinová – varhany
Pražský filharmonický sbor
Lukáš Vasilek – sbormistr
Semjon Byčkov – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]