Stále se snažíme najít rovnováhu. S Lukášem Timulákem nejen o premiéře v Baletu NdB

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Právě dnes, v pátek 9. března uvede baletní soubor Národního divadla Brno premiéru komponovaného večera "4 Elements", ve kterém se objeví choreografie Jiřího Kyliána, Nacho Duata a také Lukáše Timuláka. Využili jsme příležitosti a tohoto slovenského tanečníka a choreografa před premiérou vyzpovídali.
Lukáš Timulák (zdroj archiv autorky)

 

V Bratislavě jste studoval na konzervatoři klasický tanec. Jak se stalo, že jste se dostal do Nederlands Dans Theater a jako tanečník i tvůrce jste se stal představitelem současného tance?

Poslední dva roky studia na konzervatoři jsme měli možnost jít na Akademii klasického tance do Monte Carla, kde byla tehdy ředitelkou Marika Besobrasova. Tam se přede mnou otevřely nové cesty, zjistil jsem, že jsou v moderním tanci i jiné možnosti, než co jsem poznal předtím. Zakončil jsem obě školy naráz, protože jsem mohl studovat současně v Bratislavě i v Monte Carlu, a po studiu jsem hned nastoupil do angažmá v Les Ballets de Monte Carlo pod Jeanem-Christophem Maillotem. U něj jsem strávil tři roky a potom jsem přestoupil do Nederlands Dans Theater do „dvojky“ mezi mladé tanečníky a po dvou letech do hlavní skupiny NDT 1. V Nizozemí žiji již od roku 2000.

V Monte Carlu to zřejmě ještě nebyl takový zlom? Maillotovu práci znají i čeští diváci, z hostování nebo díky Popelce. Velké balety v neoklasickém duchu…

Když jsem byl v jeho souboru, Maillot s celovečerními balety teprve začínal. Na repertoáru byl kromě jeho kratších děl třeba George Balanchine, William Forsythe a další. Ještě jsem byl u vzniku inscenace Popelka, která byla jednou z Maillotových prvních celovečerních. Potom pro mě ale přišla možnost jít do Nederlands Dans Theater k Jiřímu Kyliánovi, a to jsem neváhal. Tam se úplně změnil můj způsob práce a vůbec všechno.

Nebyl to šok po repertoárovém divadle?

To byl, pro tělo i mysl. Hlavně byla nesrovnatelná intenzita práce, uvádělo se stále mnoho nových programů, přicházelo mnoho nových choreografů. Člověk šel z jedné produkce do druhé, někdy ani neměl čas si uvědomit, co se stalo. Byla premiéra, začínala série repríz, ale třeba už po víkendu se začala chystat premiéra další. Byly to zajímavé produkce, ale člověk se musel velmi rychle přizpůsobit různým stylům, různým choreografům, každý musel najít svůj způsob, jak fungovat v takovém rytmu. Nebyl tam takový ten prostor na sebereflexi nebo reflexi toho, na čem tanečník pracuje. Člověk musel najít sebe a svůj čas.

Na co rád vzpomínáte?

Velmi mě samozřejmě oslovila práce s panem Kyliánem, to byla ještě léta, kdy tvořil pro soubor. Byl jsem moc rád, že jsem měl možnost na jeho posledních choreografiích pro Nederlands Dans Theater spolupracovat, to jsou nezapomenutelné zážitky. Hodně mi to dalo nejen jako tanečníkovi, ale i jako člověku. Pan Kylián je v první řadě učitel a mistr, ale také člověku pomáhá dívat se na svět. Nejen na ten taneční. Doteď jsme v kontaktu, je velmi přístupný. Když se potřebuji o něčem poradit nebo si promluvit, je stále otevřený, a toho si velmi vážím.

Tam někde se zrodila také vaše vlastní choreografická kariéra?
Pracovali jsme i s jinými choreografy, člověk získal určitý přehled o stylech a přístupu k tanci, to je důležité. Přitom je pořád v kreativním procesu, takže stále musí dávat trochu ze sebe a nabízet choreografovi. Samozřejmě jsou tanečníci, kteří spíš čekají, co dostanou zadané, ale já i moji kolegové jsme byli dost aktivní. Spolupráce s choreografem je intenzivnější a tehdy si člověk uvědomí, že možná i on by mohl něco tvořit. V Nederlands Dans Theater se už tehdy pořádaly workshopy pro tanečníky ze souboru, kteří si chtěli vyzkoušet choreografickou práci, dnes je to běžné u mnoha souborů a divadel. Takhle jsem začínal i já a velmi mě to oslovilo. Měl jsem velkou radost, že se mohu zúčastnit, samozřejmě i nervy a strach. I když jsou to jen tři minuty nebo pět, je to vaše práce, s kolegy na jevišti, v sále tisíc lidí…

Ale evidentně vás to chytlo.

Ano, chtěl jsem u toho být dál a dál. A možnosti přišly, v rámci Nederlands Dans Theater, i když jsem byl aktivní i jako tanečník, měl jsem nové možnosti v obojím. Vytvořil jsem pár věcí pro NDT 2 i NDT 1, pomáhali mi a podporovali mě. Po určité době jsem si řekl, musím jít i jinam a dál, poznávat, vidět práci v jiných souborech, jiných kulturách, abych nezůstal jen v „bublině“ Nederlands Dans Theater. Takže jsem se rozhodl odejít. Přišlo víc možností, využil jsem tu vlnu a začal dělat pro různé soubory v Evropě i mimo Evropu. A už dlouho mě lákal také film, editování a střih videa, takže jsem se stal nejdřív samoukem a po večerech seděl u programů na stříhání. Věděl jsem, že až skončím v Nederlands Dans Theater, najdu si čas na intenzivnější studium. S tím časem to sice nebylo tak jednoduché, ale přihlásil jsem se v New Yorku na New York Film Academy do intenzivních kurzů. Byly měsíční nebo dvouměsíční, aby to nezabralo celou sezonu a abych se nevzdálil od toho, co umím, takže jsem dělal všechno.

Film a projekce se staly součástí vaší tvorby?

Ano, už v době mého působení jako tanečníka a když jsem začal choreografovat v Nederlands Dans Theater, jsem o vizuální složce hodně přemýšlel. Náhodou jsem se seznámil s jedním slovenským umělcem, který také žije v Haagu, typografem a designérem Petrem Biľakem. Bylo to na výstavě jeho děl a prací jeho studentů, vyučuje mimo jiné na Královské akademii v Haagu mistrovský kurz Type and Media.

Čím vás oslovil?

Začali jsme se bavit o tanci a líbily se mi jeho názory, věděl jsem, že zatím mluvím o tanci právě jen v našem tanečním „kruhu“, a říkal jsem si, že si musím otevřít nové brány a vnímat celou tvorbu trošku jiným způsobem. Je to důležité. Nedívat se jen tanečním okem, ale jinak, ačkoli stále umělecky. Ať už z hlediska filmu, vizuálního umění, každý to vnímá nějak jinak. Třeba plynutí času při tvorbě, v tom je obrovský kontrast. Vytvořit choreografii trvá týdny, měsíce, ale když Petr dělá typografický návrh, musí zapůsobit teď okamžitě. Zatímco my jsme repetitivní, hudbu můžeme poslouchat dokola, opakovat kroky…

Takže jak dlouho spolu asi pracujete?

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na