Tanec Praha zahájí korejská autorka slavná díky tančícím babičkám

Příští ročník Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Praha zahájí korejská choreografka An Un-me. Svoji tvorbu představila tuzemskému publiku už letos, kdy v Praze několikrát vystoupila s profesionálními i amatérskými tanečníky svého projektu Dancing Grandmothers. Ve dnech 3. až 5. června 2019 zahájí 31. ročník festivalu s dílem Let Me Change Your Name. Festival potrvá do 24. června kromě Prahy zavítá do dalších 20 měst a obcí ČR.
Dancing Grandmothers

Návrat živelné a nekonformní korejské choreografky s tak skvělými tanečníky je pro nás velkou poctou. Podařilo se nám začlenit Českou republiku do jejího evropského turné, a to včetně jednání o spolupráci s festivalem Divadelní svět Brno na konci května,” uvedla Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka Tance Praha. Doplnila, že pro příští ročník pořadatelé chystají kromě evropských tvůrců i hostování umělců z Afriky, Indonésie či Izraele, mekky tanečníků.

Mezinárodně známá korejská choreografka An Un-me v Praze letos uvedla představení Dancing Grandmothers. V něm spolu s profesionálními tanečníky účinkuje desítka starších žen. Autorka je sama našla ve městech i na venkově ve své vlasti a přiměla je zapomenout na čas, věk, upjatou výchovu plnou disciplíny a sebeovládání a společně si zatančit.

Autorka se v dalších dílech trilogie, jíž zahájila tančícími babičkami, věnuje teenagerům a také zralým mužům v současné Koreji. Na začátku její práce ale stál zájem o tanec – ne o profesionální, ale o tanec obyčejných lidí. A vybrala si starší ženy. “Je to výjimečná generace, která zažila mnohé změny: některé žily za japonské okupace, poznaly válku – druhou světovou, pak korejskou, potom příchod demokracie, neuvěřitelný ekonomický růst i digitální revoluci. Když jsem je pozorovala, v jejich těle a tanci jsem viděla dějiny mé vlastní země. Chtěla jsem to zachytit, než bude příliš pozdě a úplně o toto svědectví přijdeme,” říká choreografka.

Autorka prošla tradiční korejskou výchovou, ale brzy vedle šamanských tradic objevila i svět Isadory Duncan a západního tance. Odhodlala se pokračovat ve studiu v New Yorku. V Koreji stála v čele souboru v Tegu (Daegu), kde také vytvořila slavnostní opening FIFA World Cup (2002). O pět let později začala jezdit po světě s dílem Princess Bari, aby se v roce 2011 proslavila Tančícími babičkami.

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na