Tanec za času korony (9): Losers Cirque Company a nové Divadlo Bravo

Soubor Losers Cirque Company rozmnožil řady ansámblů pohybového divadla a nového cirkusu v roce 2014. Úspěch inscenace The Loser(s) dal vzniknout tělesu perfomerů, kteří od té doby každý rok přicházejí s novou premiérou, spolupracují s tvůrci, jako je Jana Burkiewiczová, režisérské duo SKUTR, Jiří Havelka, Daniel Špinar, Radim Vizváry. Loni vyhráli výběrové řízení na provoz bývalého Branického divadla a pustili se do jeho rekonstrukce, aby zde vznikl prostor pro nový cirkus a pantomimu, která sem v 80. a 90. letech patřila. Na podporu projektu vytvořili velkorysou kampaň na platformě Hithit, jejíž první fáze končí již za dva dny! Načasování však přišlo právě do prvních dní nouzového stavu v důsledku pandemie koronaviru. Navzdory tomu se od téměř pěti set dárců sešlo již přes osm set tisíc korun a kampaň má šanci na úspěch. Jak se soubor vyrovnává s koronavirovou krizí a jaké jsou jeho plány, jsme se zeptali jednoho z jeho zakladatelů, Petra Horníčka:
Petr Horníček, Losers Cirque Company (foto František Ortmann)

Prakticky ze dne na den se vše zastavilo. Zrušilo se oficiální předání divadla od zástupců Prahy 4, nová premiéra dětského představení MiMJOVÉ a vůbec celý jarní zkušební provoz divadla. Některá představení jsme přesunuli na podzim, jiná jsme zrušili bez náhrady. Například jsme měli jet hrát představení Heroes po celý srpen na největší divadelní Fringe Festival do skotského Edinburghu nebo na prestižní Design Week v Miláně. Doufáme, že se tam dostaneme příští rok.

Hrát nemůžete už od poloviny března. Jak vysokou ztrátu to zatím představuje v tržbách? Jste v situaci, že jste i měli nějaké „rezervy? A je hranice, za kterou už by to soubor vašeho druhu položilo?
Ještě to nemáme úplně spočítané, ztráty se stále navyšují. Odhadem jsme zrušili asi 75 různých akcí – celovečerní představení jak v Praze i v regionech, zahraniční akce, vystoupení pro různé firmy, festivaly atd. Rezervy máme, ale ty jsme chtěli využít hlavně na investici do nového divadla. Teď z nich čerpáme na náklady firmy. Bez podpory vydržíme asi do podzimu. Snažíme se stále trénovat, protože nejde úplně přestat na pár měsíců a pak znovu začít.

Losers Cirque Company – Kolaps (foto František Ortmann)

Mnoho tanečníků, performerů a artistů je pracovně napojeno na zábavní průmysl a eventovou sféru. Jak se to dotýká členů Losers?
Ano, větší část příjmů pro akrobaty a naši skupinu tvoří eventy a firemní akce. Jsou to asi dvě třetiny honorářů. Divadlo nás všechny baví, ale honoráře za odvedený výkon nejsou adekvátní. Jenže to by lístek musel stát mnohem víc, a to nám trh nedovolí. Diváci by si drahé vstupenky nekupovali. Proto se snažíme akrobatům najít i jiný zdroj příjmů, než je divadlo.

Vlastně se o tomhle průniku příliš nemluví. Nedávno o tom otevřeněji v jednom rozhovoru například mluvila Jana Burkiewiczová a pak Jana Návratová publikovala článek jménem Nadačního fondu pro taneční kariéru. Jak to má nastavené performer sám v sobě, jakou zakázku vezme, jakou už ne? Je to „nutné zlo“, nebo se i v téhle oblasti dá mluvit o tvůrčí práci a radosti z ní, přidané hodnotě?
Osobně jsem o tomto průniku už několikrát veřejně mluvil. Myslím, že je důležité propojit divadlo s komerční sférou. Ale nic se nemá přehánět. My se snažíme některé věci z divadla použít pro eventy a někdy zase věci z eventů použít v divadle, třeba nové technologie. Dlouhodobě spolupracujeme s různými agenturami a korporátními klienty a ti nás už znají a nenutí nás do absurdních věcí. Naopak se podílíme na tvorbě konceptu a navrhujeme možnosti pro daný event. Popravdě nás musí bavit vystupovat i na eventech, jinak by to na nás bylo znát a klient by nás už znovu neoslovil.

Losers Cirque Company: Ego (foto František Ortmann)

I novocirkusová představení variují od těch, ve kterých jde čistě o předvedení techniky a vyvolání údivu až po ta, ve kterých se tvůrci snaží zobrazit nějaký společenský problém. Myslím, že tam směřuje i váš soubor. Jak to cítíte a čím byste chtěli být víc? Kde vidíte smysl žánru, kterému se věnujete?
Snažíme se, aby všechna naše představení nesla nějakou myšlenku. Čím dál víc je pro nás důležité, aby si divák odnesl i nějaký pocit z toho, co právě viděl. S každým projektem se někam posouváme a vyzkoušíme si mnoho novinek, ať už jde o akrobatické dovednosti, choreografii, využití technologií, lightdesign, animace a podobně. Máme v budoucích letech naplánovaná nová představení, která budou více v divadelní formě. Akrobacie tam bude vždy, ale I ta by měla nést nějaké poselství.

Kampaň na Hithitu na podporu Divadla Bravo byla spuštěna až po vyhlášení nouzového stavu, ale předpokládám, že jste ji připravovali dlouho.
Ano, chystali jsme kampaň od ledna. A nakonec jsme ji spustili i v plánovaném termínu. Protože pokud by se vybralo dost peněz, chtěli jsme to vědět ještě před létem, kdy se měla konat zásadní přestavba pro divadlo, a to vznik elevace a nových sedaček. Prostor bude možné přestavět i na kabaretní sezení. Teď to vypadá, že tuto část přestavby budeme muset odložit na příští léto. I tak je v divadle hodně práce, takže se v létě nudit určitě nebudeme.

Losers Cirque Company: Walls and Handbags (foto dancephoto.cz / Krupik + Viky 2015)

Podporu kolegů a známých osobností získáváte v průběhu, nebo jste měli od začátku jistotu, kdo za vámi stojí a připojí se?
Měli jsme v únoru seznam lidí, kteří nás takto podpoří. Jen jsme některé medailonky kvůli bezpečnostním opatřením už nestihli natočit, tak to museli udělat sami svépomocí. 🙂

Jak strávil soubor karanténu?
Všichni doma pilně trénovali a posilovali. O některá tréninková videa jsme se podělili třeba i na našich sociálních sítích.

Chystáte vedle představení MiMJOVÉ, které by mělo být určené pro rodinné publikum, nějakou další velkou premiéru? Kolik času reálně ve vašem případě uběhne od nápadu k premiéře?
Většinou to od první myšlenky trvá zhruba rok. Nyní třeba chytáme listopadovou premiéru nového kabaretu, který má zatím pracovní název Losers: The Cabaret s podnázvem Cizinec. Bude to nové pojetí kabaretu po všech stránkách. Akrobaté už teď trénují nové triky a choreografie.

Losers Cirque Company: Heroes – Radim Vizváry (Letní Letná 2019, foto František Ortmann)

Divadlo Bravo bude také „sídlem“ Radima Vizváryho, se kterým jste už spolupracovali na dvou projektech. Jak k tomu došlo, kdo koho oslovil?
S Radimem Vizvárym a Danielem Špinarem jsme spolupracovali na opeře Billy Budd v Národním divadle. Na oplátku jsem já oslovil je a společně jsme dělali na komorním představení EGO. Vzápětí se domluvila vzájemná spolupráce na projektu Heroes. Spolupráce s Radimem je velmi příjemná. Stále vymýšlíme něco nového.

A jaké bude vaše vzájemné postavení v novém divadle? Nepředpokládám, že by se Radim Vizváry stal přímo členem vašeho souboru.
Vzájemně se budeme umělecky doplňovat. Chystáme teď s Radimem premiéru představení MiMJOVÉ a také již zmíněný kabaret. Příští rok pak „u nás“ v divadle Radim bude mít premiéru svého dalšího představení. Zkrátka to bude vzájemná symbióza. 🙂

 

Losers Cirque Company: Heroes (Letní Letná 2019, foto František Ortmann)

Kampaň Loserů na Hithitu je rozdělena do tří části, nyní dobíhá první a v každé vlně jde o milion korun na jednotlivé etapy rekonstrukce. Mezi tradičními odměnami, jako jsou placky a dárkové předměty, figurují také fotografie performerů z představení, za vyšší sumy kurzy a workshopy, sponzoři si mohou koupit soukromé vystoupení nebo pronajmout divadlo, ale v rámci zážitků může přispěvatel získat také dort nebo si s Losery zajít na bowling. Současný stav je zkouškou solidarity diváků a fanoušků, doufejme, že v ní obstojí se ctí obě strany. Na kampaň se můžete podívat tady.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat