Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 19. do 25. února 2018 251

Praha
PKF – Prague Philharmonia má tento týden na programu kromě komorního koncertu v pondělí 19. února v Českém muzeu hudby (Kaprálová Quartet a Ester Pavlů) také nedělní abonentní koncert nesoucí název Eroica. Kromě slavné Beethovenovy Třetí symfonie na něm ve Dvořákově síni Rudolfina v neděli 25. února provede pod taktovkou Brita Roryho Macdonalda poslední orchestrální písňový cyklus Benjamina Brittena Nokturna, který Britten věnoval Almě Mahler. Jeho interpretem bude britský tenorista Jeremy Ovenden, žák legendárního Nicolaie Geddy. Dramaturgii koncertu, z nějž přineseme našim čtenářům recenzi, doplní Serenáda pro smyčcový orchestr Edwarda Elgara.

Na začátku tohoto týdne je Dvořákova síň vyhrazena milovníkům takzvané staré hudby. V pondělí 19. února bude hostem dalšího z řady koncertů pořádaných Českým spolkem pro komorní hudbu mezzosopranistka Markéta Cukrová, která zde bude za doprovodu komorního ansámblu interpretovat díla Antonia Vivaldiho. Ta budou proložena Koncerty pro cembalo Johanna Sebastiana Bacha, v nichž se jako sólista představí Vojtěch Spurný, který bude zároveň dirigentem celého večera. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.

Markéta Cukrová (zdroj archiv M. Cukrové / foto Ilona Sochorová)

Celovečerní oratorium Maddalena ai piedi di Cristo má na programu v úterý 20. února také ve Dvořákově síni Rudolfina soubor Collegium 1704. Oratorium, jehož ústřední postavou je kající se Máří Magdaléna u nohou ukřižovaného Ježíše Krista, pochází z italského období Antonia Caldary a vyznačuje se neobyčejně koncentrovaným a hlubokým hudebním výrazem a výjimečnou melodickou invencí. Collegium 1704 bude řídit Václav Luks, který do titulní role Maří Magdalény obsadil teprve šestadvacetiletou sopranistku Francescu Aspromonte. Z koncertu chystáme recenzi.

Ansámbl Prague Modern v čele se svým hlavním hostujícím dirigentem Pascalem Galloisem představí ve středu 21. února publiku v Atriu na Žižkově své poslední CD Boulez-Schönberg, které vyšlo v prosinci 2017 u italského vydavatelství Stradivarius, a přidá zvukovou ochutnávku materiálu dalšího připravovaného CD se skladbami Gérarda Griseyho a Fabiena Lévyho.

Prague Modern (zdroj MusicOlomouc / foto Petra Kožušníková)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK bude tento týden na dvou koncertech (ve středu 21. a ve čtvrtek 22. února) pokračovat v dlouhodobém projektu Beethoven – Bruckner. V první polovině doprovodí českého klavíristu Martina Kasíka v Beethovenově Třetím klavírním koncertu. Ve druhé polovině zahraje orchestr pod taktovkou svého šéfdirigenta Pietari Inkinena Brucknerovu Sedmou symfonii. Hodnocení sředečního koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách.

Česká filharmonie se po svém turné po Británii a Irsku, jež úspěšně absolvovala minulý týden, vrací na své domovské pódium, kde po tři večery (počínaje středou 21. února) provede z velké části program totožný s tím, kterým se prezentovala na svém turné. V Šostakovičově Prvním violoncellovém koncertu se k České filharmonii jako sólistka připojí Alisa Weilerstein. Program večera rámují dvoje variace, Dvořákovy Symfonické variace a Enigma, variace na vlastní téma pro orchestr Edwarda Elgara. Stejně jako na turné povede filharmoniky po všechny večery jejich designovaný hlavní hostující dirigent Tomáš Netopil. Z prvního z trojice koncertů připravujeme recenzi.

Alisa Weilerstein (zdroj ČF)

V neděli 25. února vyhlásí náš portál na Nové scéně Národního divadla v Praze vítěze již pátého ročníku čtenářského hlasování o nejlepší taneční výkony a choreografii v roce 2017. V nominacích měly největší zastoupení baletní soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a Divadla J. K. Tyla v Plzni, šanci uspět dostala ale i celá řada nezávislých tvůrců. Z předávání Výročních cen Opery Plus přineseme fotoreportáž.

 

Regiony
Komorní sbor pro duchovní hudbu Ensemble Versus slavnostně představí v rámci koncertu s názvem Zpívané postní rozjímání v pondělí 19. února své nové CD s díly Zangiovými i starších renesančních skladatelů. CD i tato koncertní prezentace v kostele sv. Rodiny v Brně představují pestré dílo Nicolause Zangia v různých podobách odpovídajících dobové provozovací praxi, proto v rámci Zpívaného postního rozjímání zazní vedle zvuku renesančního pozounu také soubor viol da gamba.

Ensemble Opera Diversa pro rok 2018 připravil speciální výroční koncertní řadu Slovensko v Brně. Brno se v diversním pojetí stane tento rok prostorem pro slovenskou hudební tvorbu dvacátého a jednadvacátého století. Cyklus koncertů otevře v úterý 20. února v konventu Milosrdných bratří koncert, jehož dramaturgii tvoří čtyři koncerty pro pětistrunné housle milanolo a smyčce. Koncerty Adriána Demoče, Pascala Manoliose, Jevgenije Iršaie a Mariána Lejavy uvede v premiéře houslista Milan Paľa, Ensemble Opera Diversa bude poprvé řídit Marián Lejava.

Marián Lejava (zdroj sdke.sk)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 12. do 18. února 2018

Zahraničí
Na koncerty do Ruska se po třiceti letech vydal Pražský filharmonický sbor se svým hlavním sbormistrem Lukášem Vasilkem. Během turné se představil v nejprestižnějších koncertních sálech Petrohradu a Moskvy a uvedl zde výhradně české skladatele. Turné zakončil ve čtvrtek 15. února ve Velkém sále Moskevské konzervatoře, kde ve spolupráci s Velkým symfonickým orchestrem Petra Iljiče Čajkovského pod taktovkou Vladimira Fedosejeva provedl oratorium Antonína Dvořáka Stabat mater. O nejnovějších aktivitách sboru jsme před necelými dvěma týdny informovali zde.

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat