Týden s tancem

Nová dávka tanečního zpravodajství: Taneční muzikál Edith – vrabčák z předměstí se vrátil do Plzně, Andrej Lyga v KD Mlejn představí premiéru pohybové pohádky s tématem strachu, bude se konat přehlídka Bread & Dance Prague, Divadlo Continuo uvádí novou premiéru začíná Divadelní Flora v Olomouci i Divadelní svět Brno a v Plzni festival Žonglobalizace. Další tipy uvnitř:
Edith – vrabčák z předměstí, Divadlo J. K. Tyla (Vojtěch Jansa, Zuzana Hradilová, Radka Fišarová, foto Irena Štěrbová 2023)

Taneční muzikál Edith – vrabčák z předměstí se vrátil do Plzně
Pohnutý osud drobné zpěvačky, která si svým hlasem podmanila nejen Paříž, zažila mnoho vrcholů i pádů a jejím životem prošla řada mužů, inspiroval před lety vynikajícího českého choreografa Libora Vaculíka k vytvoření tanečního muzikálu Edith – vrabčák z předměstí. V díle je použita původní hudba Petra Maláska, texty Václava Kopty a zazněly v něm písně šansoniérky Edith Piaf v podání Radky Fišarové, pro kterou bylo obsazení do role Edith osudovou záležitostí a v mnohém nasměrovala i její sólovou dráhu. Dnes už kultovní dílo vstoupilo na jevištní prkna před 23 lety a přineslo novou divadelní formu, ve které se o hlavní roli dělí zpěvačka a tanečnice. Obnovená premiéra se konala 6. května 2023 ve Velkém divadle, v titulní roli se budou dále objevovat Radka Fišarová a Zuzana Hradilová. Premiéru zpívala alternující Lucie Šustek Rybnikářová.

Edith – vrabčák z předměstí měla světovou premiéru 27. května 2000 v tehdejším Komorním divadle. Od té doby nikdy nezmizela na delší dobu z repertoáru a se 192 odehranými představeními se zařadila mezi nejdéle uváděné inscenace plzeňského divadla. Po čase se inscenace představila i v jiných divadlech – Divadlo v Dlouhé (2002), Moravské divadlo v Olomouci (2003), Národní divadlo v Brně (2004), Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem (2008). Ve všech nastudováních vystoupila v titulní pěvecké roli Radka Fišarová, v některých produkcích alternována Zdenou Trvalcovou, nyní se v roli Edith kromě Radky Fišarové představila jako alternace Lucie Šustek Rybnikářová.

„Obnovenou premiéru Edith považuji za takový zázrak,“ říká Radka Fišarová, ke které dnes už neodmyslitelně patří i přezdívka „česká Edith Piaf“. „Je to pocit plný vzpomínání, ohlédnutí se, také uvědomění si, kde teď jsme, v jakém bodě v životě. To vše se nám snad podaří dostat na jeviště a pokorně odevzdat. Já jsem Edith a této roli vděčná opravdu za hodně a těším se z toho, že máme ještě tu možnost, těší mě, že je Edith opět v Plzni, a těší mě neskutečně, že můžeme sdílet tuto roli opět se Zuzkou Hradilovou, která patří mezi moje nejbližší přátele.“

Současná baletní mistryně plzeňského baletu Zuzana Hradilová dodává: „Edith je rozhodně moje srdeční záležitost, a přestože jsem tančila řadu rolí, vždycky budu spojována hlavně s ní. Ovšem to nejkrásnější, co mi Edith přinesla, je přátelství s Radkou, která se stala nesmírně důležitou osobou v mém životě. Letos oslavíme 23 let od původní premiéry a posléze zřejmě dovršíme i magickou 200. reprízu a to je důvod k radosti.“ Vedle Zuzany Hradilové sklízely úspěch v roli Edith také tehdejší sólistka Petra Tolašová a po kratší čas i Lenka Hrabovská, jež později přijala angažmá v Národním divadle v Praze.

Libor Vaculík v díle věnovanému pohnutému životu slavné francouzské šansoniérky přiřkl velký part také postavě Vypravěče, kterého si při světové premiéře zahrál Ondřej Izdný. V novém nastudování jej ztvární herec a zpěvák Zbyněk Fric, kterého si mohou plzeňští diváci pamatovat jako sluhu Ficka z inscenace Čachtická paní (2008). V dalších rolích pak vystoupí sólisté a sbor baletu DJKT a také stálý host – emeritní sólista plzeňského souboru Jiří Žalud.


Andrej Lyga – Pohádka pro odvážné (foto Vojtěch Brtnický)

Andrej Lyga představí premiéru pohybové pohádky s tématem strachu
Autorská Pohádka pro odvážné láká dětské diváky na fyzické divadlo bez jediného slova. Tanečník a performer Andrej Lyga v ní pomocí pohybu, hry světla se stínem a metafory oživeného materiálu a lidského těla odvypráví příběh inspirovaný slovenskými lidovými pohádkami Pavla Dobšinského. Do tajemného světa, kde nebezpečí číhá za každým rohem, malé diváky poprvé zavede 14. května v pražském KD Mlejn.

„Surovost, zemitost a krutost, se kterou jsou čtenáři Dobšinského sbírek konfrontování, mě vždycky fascinovala. Myslím si, že je velmi důležité s dětmi mluvit o věcech, které nejsou jen hezké, barevné a veselé. Obzvlášť v dnešní době, která není snadná, musíme umět s dětmi komunikovat otevřeně a pravdivě. Nesmíme zavírat oči před tématy, jako je posedlost, smutek nebo třeba ztráta blízkého,“ přibližuje autor a jediný performer, kterého v představení uvidíte, Andrej Lyga.

Vyprávění beze slov má podtrhnout temná atmosféra založena na stínohře a metafoře oživeného materiálu a lidského těla. „Chceme otevřít dveře dětské fantazii, nechat diváky naplno prožít příběh na jevišti a věřit, že s pomocí našeho hrdiny najdou vnitřní sílu. Smát se a bát se nepřerušovaně a nakonec, jak už to v pohádkách bývá, nabídnout také východisko, poučení. Pokud alespoň jeden divák bude z divadla odcházet odvážnější, odhodlanější čelit problémům a připravený prohlédnout zlo a jiné nástrahy ve skutečném životě, pak se můj záměr naplnil,“ dodává Lyga. Na malou chvíli se součástí příběhu stanou také samotní diváci. Hlavní hrdina hledá v publiku odvážné jedince, kteří mu v souboji se strachem a zlem pomůžou vyhrát.

V hudebním doprovodu Ondřeje Kolína a světelném designu Lukáše Klímy se na jevišti jako jediný performer představí Andrej Lyga. Absolvent oboru nonverbálního divadla pražské HAMU pod vedením Radima Vizváryho účinkoval v řadě projektů věnujících se pantomimě, klauniádě a fyzickému herectví. Je jedním ze zakladatelů improvizační skupiny My kluci, co spolu chodíme, která se specializuje na improvizovanou freeformu, mimo jiné i pro dětského diváka. V současné době spolupracuje s nezávislou skupinou Tantehorse a novocirkusovou Losers Cirque Company.

Pohádka pro odvážné je třetí premiérou, která vznikla v koprodukci KD Mlejn. Ten dvakrát ročně vyhlašuje otevřenou výzvu pro profesionální umělce a studenty z oboru tance, pohybového divadla, současného cirkusu a činohry. Andrej Lyga svým představením obohatí pravidelný repertoár divadla vedle novocirkusovoho souboru TUTOcirk a nezávislé taneční skupiny Dočasná Company.


Záběr z filmu Ailey (foto Jack Mitchell)

Od čtvrtku do soboty se bude konat Festival tanečních filmů
Celou zprávu nejdete na našem webu zde.

Program:

Čtvrtek 11. 5.
10:00 – 11:15 Ailey Kino Světozor/Velký sál
18:15 – 19:30 Blok soutěžních filmů 2023 – I Kino Světozor/Malý sál
20:30 – 22:15 Zahájení festivalu: Créer Aujourd’hui Kino Světozor/Velký sál

Pátek 12. 5.
16:30 – 17:45 Blok soutěžních filmů 2023 – II Kino Světozor/Malý sál
18:15 – 19:30 Václav Kuneš – Od 420PEOPLE k 42+PEOPLE Kino Světozor/Malý sál
20:00 – 21:30 Best of FTF Kino Světozor/Malý sál

Sobota 13. 5.
15:00 – 16:15 Blok soutěžních filmů 2023 – III Kino Světozor/Malý sál
16:30 – 18:15 Ailey (školní projekce) Kino Světozor/Malý sál
18:45 – 20:15 Overtour Kino Světozor/Malý sál
20:30 – 21:45 Tanec a reklama & Vyhlášení cen festivalu Kino Světozor/Malý sál


Tým Bread and Dance Prague (foto archiv pořadatelů)

Festival Bread & Dance Prague se blíží
„Tanec je náš denní chleba“. Tato parafráze dala název přehlídce současného tance a fyzického divadla, kterou společně uvádí soubory BURKICOM, 420PEOPLE, DEKKADANCERS, Farma v jeskyni a Lenka Vagnerová & Company. Přehlídka má letos od 13. do 18. května svoji premiéru. Soubory chtějí na akci přivítat profesionály z oboru, tedy absolventy konzervatoří, tanečníky amatéry, stejně jako choreografy či promotéry z tuzemska i zahraničí a samozřejmě též širokou veřejnost. Jako „zákusek“ naplánovali outdoorové představení Ceren Oran & The Moving Borders (DE/CZ). Vyjádřeno pregnantní řečí čísel jde o: 11 představení, na kterých se podílí 8 choreografů, 6 souborů a 5 divadel.

O víkendu 13. – 14. 5. proběhne Mezinárodní burza tanečníků, ve dnech 15. – 18. 5. Mezinárodní networkingový basecamp & Showcase současného tance a fyzického divadla. Zatímco víkend bude „uzavřen“ pro účastníky z oboru, kteří se musí na workshopy pořádané ve zkušebně ND a pražské La Fabrice akreditovat, večery v týdnu čekají ten „větší zbytek“ z diváků. Zakoupit si lze vstupenky na vybraná představení v prostorách hned v několika pražských divadel.

Divadelní program:

Pondělí 15. 5.
17.00 Dekkadancers: A.I. / Jatka78
19.00 Burkicom: Růžový samuraj / La Fabrika
20.30 Lenka Vagnerová & Company: Gossip / La Fabrika

Úterý 16. 5.
17.30 420PEOPLE: EVER / La Fabrika
19.00 Burkicom: Ostrov! / La Fabrika
21.30 Dekkadancers: Double Shot, La Fabrika

Středa 17. 5.
19.00 Lenka Vagnerová & Company: Amazonky / La Fabrika
21.00 420PEOPLE: INspiraCe / Divadlo Archa

Čtvrtek 18. 5.
17.00 420PEOPLE: Why Things Go Wrong / Studio Maiselovka
19.00 Farma v jeskyni: Commander / DOX

„Vytváříme prostor pro rozvoj možností uplatnění tanečníků v mezinárodním prostředí. Dáváme možnost získat konkrétní práci. Spojujeme úsilí jednotlivých souborů v oblasti mezinárodní spolupráce a bookingu, zjednodušujeme přístup k novým talentům na mezinárodní scéně, vzděláváme je a zvyšujeme připravenost tanečníků pro práci v souborech na mezinárodní úrovni. Sdílíme zkušenosti a hledáme cesty dalšího rozvoje mezinárodní spolupráce na všech úrovních současného tance a fyzického divadla. Vzájemnou spoluprací snižujeme náklady jednotlivých souborů ve zmíněných oblastech,“ definují soubory společně v prohlášení na webových stránkách události.


Divadlo Continuo – How To Peel an Onion without Crying (foto Marcela Záchenská)

Divadlo Continuo uvádí premiéru How To Peel an Onion without Crying
Nová inscenace zkoumá aktuální fenomény současného světa a spojuje fyzikalitu a poezii materiálu i lidského těla. Mělo by jít o „vizuální divadelní esej nad otázkami lidské percepce a vytváření toho, čemu říkáme realita“. Premiéra se bude konat na domovské scéně souboru, na Švestkovém Dvoře v Malovicích v sobotu 13. května 2023 od 19:00 hodin.

Soubor Divadlo Continuo vstupuje do 4. dekády své tvůrčí práce inscenací How To Peel an Onion without Crying. Tvůrčí soubor se v inscenaci mimo jiné zabývá otázkami, jakým způsobem lidský mozek vnímá okolní i vnitřní svět a jak ze smyslových podnětů a přijatých kulturních vzorců vytváří model, který pak nazývá realitou.

„Tvůrčímu procesu práce na inscenaci předcházel výzkum, který mimo jiné zahrnoval rozhovory s odborníky z oblasti psychiatrie, filozofie a kulturní antropologie“, vysvětluje proces tvorby inscenace režisér a umělecký vedoucí souboru Pavel Štourač. „V teoretickém a uměleckém výzkumu projektu, jehož záměrem bylo vytvoření širokého materiálu pro výslednou inscenaci, jsme se zaměřili na zdánlivě jednoduché otázky: Jak vnímáme svět kolem nás? Co vlastně vidíme? Je to, co vidíme, reálné? Je červená opravdu červená? Tyto a podobné ‚jednoduché‘ otázky, byť mohou působit lapidárně, jsou ve své podstatě esenciální pro celou řadu filozofických a vědeckých prací. Stejnou esencialitu ptaní se po podstatě světa a bytí totiž najdeme v pracích mnoha světových filozofů či v náboženských textech“, dodává.

Inscenace fyzického a vizuálního divadla se zamýšlí rovněž nad fenoménem lidského těla, jeho pozicí v současné kultuře a společnosti, jeho instrumentalizací a zvěcněním, i nad tím, jak se tělo skrze reduktivní myšlení stává produktem a spotřebitelem zároveň. „Tělo performera je v nové inscenaci chápáno jako senzor, autonomní zdroj vnímání reality, lakmusový papírek neviditelných impulsů a zároveň komunikátor toho všeho skrze energii transformovanou v čase a prostoru do pevné fyzické struktury divadelního představení. Podstatou tohoto přístupu je snaha tvůrčího týmu o hledání a artikulaci ne-intelektuálních odpovědí našeho těla na otázky, které nám náš rozum předkládá a na které zároveň neumí odpovědět,“ uvádí vedení souboru.

Inscenace je kolektivním dílem tvůrčího souboru Divadla Continuo, v inscenaci vystupuje šest performerů. Výtvarný koncept je dílem Heleny a Pavla Štouračových. Dramaturgie se ujal dlouholetý spolupracovník souboru Marek Turošík a na hudební složce se podílela celá řada hudebníků, se kterými soubor dlouhodobě spolupracuje. Z hudebních kompozicí Elia Morettiho, Ridiny Ahmedové, Petra Tichého, Jany Vondrů, Žanety Vítové, Annabelle Plum a Hannese Gigera vytvořili výslednou hudební dramaturgii a kompozici Jakub Štourač a Anna Luňáková.


Korekce (foto Vojtěch Brtnický)

Derniéra oceňované inscenace Korekce
V PONCI – divadle pro tanec bude dnes, 9. května od 20:00 hodin naposledy k vidění inscenace Korekce. S diváky a jevištěm se rozloučí pozoruhodný počin někdejší taneční skupiny VerTeDance v režii Jiřího Havelky, provázený živou hudbou Clarinet Factory.

„Pojďme na chvíli zažít slast z nesvobody. Slast spoutání a určenosti, kde není pochyb. Kde vše, co se na maličké ploše odehraje, je výjimečné, křehké a drahocenné. Nesvoboda. Něco, čeho se bojíme. Nemožnost rozhodnout se jakkoli. Odejít, když chci, kam chci a s kým chci. Dělat cokoli. Pocit širého nepřehlédnutelného oceánu možností, které nás lákají, ale jsou nám odepřeny,“ psali autoři před celými devíti lety.

Choreografie se po premiéře v únoru 2014 dočkalanadšených ohlasů i řady profesních ocenění, včetněceny za Taneční inscenaci roku 2014, ceny BE Audience Award 2015 a Mess Festival Award 2015 v rámci BE festivalu v Birminghamu a prestižního ocenění Herald Angel Award 2015 na Fringe festivalu v Edinburghu. Spolutvůrci choreografie jsou sami tanečníci a tanečnice, kteří v inscenaci účinkují: Veronika Knytlová / Marta Trpišovská, Tereza Ondrová / Soňa Ferienčíková, Martina Hajdyla Lacová / Helena Arenbergerová, Karolína Hejnová / Sára Arnsteinová, Robert Nižník, Jaro Ondruš / Radoslav Piovarči, Petr Opavský / Michael Vodenka.


Miřenka Čechová – Baletky (foto Vojtěch Brtnický)

Ženské hvězdy evropského divadla v Olomouci
Festival Divadelní Flora, jehož programový výběr vymezuje ročníkové motto Jinakost, dává letos velký prostor ženám. Mezi šedesátkou akcí, nasazených od 11. do 22. května na desítce scén, vyniká mezinárodní mix titulů, pod nimiž jsou podepsány výjimečné ženské persony evropské divadelní scény. 26. Divadelní Flora s ohledem na leitmotiv představuje osobnosti, jež genderovou, etnickou, kulturní či sociální rozmanitost reflektují skrze formálně širokou škálu inscenačních přístupů.

„Chceme, aby byl festival oslavou jinakosti. Z hlediska témat, která jednotlivými produkcemi rezonují, s akcentem na aktuální fenomény i palčivé společenské problémy. Chceme ale také poukázat na to, jak různorodé podoby může současné divadlo mít, a proto klademe důraz na maximální žánrovou i stylovou pestrost vybraných festivalových počinů. S mottem Jinakost tak budou komunikovat činohra, tanec, opera, performance nebo instalace. Na programu Flory je samozřejmě také řada produkcí invenčně pracujících s novými technologiemi,“ láká na mezinárodní exkurzi věnovanou mapování divadelních trendů dramaturgyně DF Jitka Pavlišová.

Do světa virtuální reality se budou po tři dny vydávat návštěvníci Arcidiecézního muzea v produkci německé divadelní inovátorky Susanne Kennedy I AM (VR), Muzeum moderního umění během druhého festivalového víkendu opanuje instalace její krajanky Simone Dede Ayivi The Kids Are Alright. Týden před ní nabídne 26DF v největším muzejním sále hned třikrát site-specific projekt Figuring Age. Ten od své srpnové vídeňské premiéry osvěžil nabídku nejprestižnějších světových přehlídek a momentálně zdobí obálku programové brožury renomovaného Impulse Theater Festival, kam maďarská tanečnice Boglárka Börcsök s filmařem Andreasem Bolmem vyrazí krátce po svém olomouckém turné.

Adrienn Hód, Martina Hajdyla Lacová, Soňa Ferienčíková – Soft Spot (foto Vojtěch Brtnický)

Motto Jinakost razantně exponují mnohonásobná maďarská Choreografka roku Adrienn Hód (Soft Spot) a mnohonásobná rakouská Choreografka roku Doris Uhlich (Tank). Na scéně olomouckého S-klubu se k nim – se svým oceňovaným sólem (cena Schweizer Kulturpreis) – přidá curyšská performerka Teresa Vittucci. Její provokativní polemika se zažitým vnímáním mariánského kultu – Hate Me, Tender: Solo for Future Feminism – povede neotřelý dialog s tanečním rituálem Johany Pockové K Madoně se rzí, uváděném ve stejný den v barokním kostele Panny Marie Sněžné.

„Českou ženskou stopu“ otisknou na Floře ještě Tereza Lenerová s choreograficky originálním představením Existuje dojem bytí a Miřenka Čechová, na jejíž Baletky naváže scénický rozhovor s bývalou spolužačkou z taneční konzervatoře – Invisible II. / Barbora Kaufmannová. Režisérka Barbara Herz představí v Divadle na cucky premiérově svůj autorský Tanec dervišů, šéfka olomoucké opery Veronika Loulová na domovské scéně Moravského divadla uvede, ve spolupráci s Jiřím Havelkou, inscenaci Mozartova Tita.

„Televizní kanál 3sat před časem odvysílal pozoruhodný dokument Im Rausch der Körper. Auf der Suche nach Identität im Tanz věnovaný čtyřem zásadním autorkám, které se zabývají autentickým obrazem těla v současném umění. Například Florentině Holzinger, jejíž tvorbu dlouhodobě sledujeme, a Joanně Tischkau, před jejímž hostováním s novinkou Yo Bro jsme nakonec dali přednost dílům, jejichž divácké přijetí je méně závislé na detailních znalostech reflektovaných reálií. A taky Doris Uhlich a Terese Vittucci. Máme obrovskou radost, že Doris i Teresa letos do Olomouce dorazí. A máme radost z toho, že se u nás zdrží a budou o svých inspiračních zdrojích a principech besedovat s diváky i divadelními kolegy. Stejně jako hvězda německé nezávislé scény Simone Dede Ayivi, která na Floře stráví téměř týden a bude hostem edukativní studentské platformy FloraLab,“ komentuje účast osobitých představitelek německojazyčného divadla druhá z programových kurátorek Flory – dramaturgyně Nationaltheater Mannheim Dominika Široká.

„Chceme být festivalem s tematicky vyprofilovaným programem, jasně artikulovaným dramaturgickým názorem, nezaměnitelnou tváří a vstřícnou atmosférou. Přijeďte do Olomouce otestovat, nakolik se nám to daří,“ vzkazuje všem potenciálním návštěvníkům Divadelní Flory její ředitel Petr Nerušil. Podrobné informace ke kompletnímu festivalovému programu, který ve čtvrtek 11. května na jevišti olomouckého Moravského divadla odstartuje hostování Divadla X10 s inscenací režiséra Dušana D. Pařízka Moskoviáda, najdete na webových stránkách festivalu.


G. F. Haas, S. Waltz – SYM PHONIE MMXX (foto Divadelní svět Brno)

Koná se rovněž festival Divadelní svět Brno
Ten zase probíhá v moravské metropoli od 13. do 27. května. Mezinárodní festival Divadelní svět Brno připraví pro diváky více než 70 představení a dalších nejrůznějších akcí, které jinak není možné v Brně běžně zažít. Festival otevře unikátní první kompletní uvedení trilogie Čekárna Divadla X10, které se odehraje v Divadle Husa na provázku 13. a 14. 5. Festival spolupořádají téměř všechna brněnská divadla – Národní divadlo Brno, Městské divadlo Brno, Divadlo Husa na provázku, Divadlo Polárka, Divadlo Radost i umělecké scény Divadelní fakulty JAMU – Studio Marta a Divadlo na Orlí.

Hlavní událostí festivalu bude taneční představení německé choreografky Sashy Waltz, která vystoupí se svým souborem v Janáčkově divadle za další týden, 21. a 22. 5 s inscenací SYM-PHONIE MMXX. „Na diváky čeká velká taneční inscenace s živou hudbou skladatele Georga Friedricha Haase s více než 20 tanečníky na scéně, která fascinujícím způsobem protíná tradici tanečního umění a orchestrální hudby v dokonalý celek,“ dodává dramaturg festivalu Karel Littera. Sekci tanečních představení z České republiky doplňuje tango-operita María de Buenos Aires z koprodukce Městských divadel pražských a Lenka Vagnerová & Company na hudební scéně Městského divadla Brno. Celou pohybovou linku i festival samotný otevře vystoupení Baletu Národního divadla Brno NdB 2 s projektem DNA, které vzniklo speciálně pro tuto příležitost. Pro diváky jsou přichystaná dvě uvedení 17. 5. v 18:00 a ve 20:00 hod na piazzettě před Janáčkovým divadlem a jsou pro širokou veřejnost zdarma.

Vystoupí také Viktor Černický se sólem PLI nebo Johana Pocková a Sabina Bočková se svojí Jámou lvovou v outdoorové verzi unlimited. Projekt propojuje profesionální tanečníky i širokou veřejnost, kdy výsledkem vytvořeným skrze video tutoriál a taneční workshop je nově vzniklá taneční performance ve venkovním prostoru určená pro širokou veřejnost. Cílem adaptace je získání nového rozměru původního divadelního představení a prohloubení intenzity tématu. Na festivalové variantě projektu bude participovat kromě registrovaných dobrovolníků i juniorský soubor Balet NdB 2. Festivalovým cílem je přenést představení do veřejného prostoru a do role performerů zapojit brněnskou komunitu lidí se zájmem o současný tanec a užít si společný čas naplněný tancem za doprovodu živé hudby Lukáše Palána.

V koprodukci s festivalem Tanec Praha bude letos Divadelní svět Brno připravovat též inscenaci renomované italské choreografky Silvie Gribaudi s názvem Grand Jeté, kterou festival odehraje v rámci svého červnového epilogu. Program festivalu a doprovodných programů najdete na webových stránkách.


Pop Balet – Yes. (foto ze zkoušek Filip Smelík)

Pozvánka na taneční premiéru Yes. v Divadle X10
V neděli 14. května 2023 proběhne v Divadle X10 proběhne premiéra celovečerního díla tanečního divadla s názvem Yes. pražského souboru Pop Balet. Jedná se o debutní choreografické dílo autorky Jany Marouškové, které se zabývá tematikou vztahu k práci. Choreografie vychází z dlouhodobého výzkumu tématu s originálními rekvizitami, které jsou společným dílem tanečníků a výtvarníka Lukáše Musila.

V Yes., celovečerním díle tanečního divadla, interpretují tanečníci tématiku vztahu k práci. „Pro každého z nás znamená práce něco jiného a náš vztah k ní se může v průběhu času radikálně změnit. Představení upozorňuje na riziko toxického vztahu s prací či cestou kariéry, kterou jsme si zvolili. Rozpoznat tento vztah bývá často obtížné z obou stran – jak z pohledu prožívajícího jedince, tak z pohledu jeho okolí,“ přibližují tvůrci. Inscenace má být sledem obrazů naší společnosti, nabádajících k vědomému pozorování sebe sama i světa okolo nás.

„Scénografie projektu Lukáše Musila, jejíž součástí jsou také rekvizity, je čistá, a přesto působí špinavým, opotřebovaným dojmem. Barevným kontrastem ke scéně jsou pestré kostýmy tanečníků od Emilie Diatty. Atmosféru doplňuje light-design od Judity Mejstříkové. Pro představení vznikla autorská hudba od skladatelky Daši Horváthové (Navel Radiation) pracující nejen s hlasem, ale i se zvuky rekvizit,“ uvádí produkce.

Komunikovat aktuální téma tanečním a fyzickým divadlem se autorka rozhodla proto, že souvisí s projevením symptomů únavy, přetížení, zadržování vzteku, frustrace a dalších příznaků právě skrze tělo. Tělo nám často vysílá varovné signály dříve, než jsme schopni si problém uvědomit. Ovlivněni mnoha faktory máme tendenci signály přehlížet. Ty mohou vyeskalovat až v kolaps organismu. Tuto skutečnost popsalo několik respondentů oslovených v rámci tvůrčího procesu. Rozhovory s respondenty pracujícími v odlišných odvětvích (uměleckých i neuměleckých), kteří si prošli vyhořením, byly základním kamenem pro představení. Sebereflexe respondentů dovedla autorku k tomu nezpracovávat syndrom vyhoření jako takový, ale zkoumat jeho počátek. Jeho fáze, které jsou popisovány např. v pracích Dr. Christiny Maslachové, americké profesorky psychologie, zůstaly však vlivným inspiračních zdrojem pro pohybový slovník. Podle Maslachové dochází např. ve třetí fázi syndromu k dehumanizované percepci okolí a nízké empatii. Dle autorky projektu se ovšem tato regrese může objevovat právě i v blízkém okolí, tedy u lidí, kteří jsou svědky rozvíjejícího se syndromu u svého kolegy, kamaráda, rodinného příslušníka, a nevědí si s ním rady. Podle respondentů tak často docházelo kvůli tabuizaci tématu nebo nedostatečné informovanosti.

Projekt si klade za cíl přimět diváky k vědomému pozorování umožňujícímu vědomé rozhodování. Zároveň vybízí k pokládání otázek, zda není zapotřebí redefinovat jejich pracovní i osobní vztahy, přenastavit si životní priority a uvědomit si, zda jsou na správném místě, profesně či v soukromém životě. Povzbuzení diváků k tomu, aby začali aktivně řešit svůj well-being, podporuje spolupráce navázána s Hedepy, českou startupovou firmou zaměřující se na online psychoterapii. Díky tomuto propojení budou diváci přímo odkázáni na dostupnou formu odborné pomoci, potenciální klíč k nalezení odpovědí na otázky, které v nich představení Yes. může vyvolat.

Pop Balet se v současnosti prezentuje jako profesionální taneční soubor, který navazuje na tradici Pop Baletu Věry Veselé založeného v roce 1971. Soubor Pop Balet převzala její dcera Majka Piskořová Veselá pod vlivem moderních tanečních technik. V současnosti jej vede Jana Maroušková, která tvoří s tanečníky nové projekty, je aktivní v jejich vzdělávání a spolupracuje na novém směřování souboru.


Žonglobalizace 2022 (foto archiv festivalu)

Plzeň oživí festival Žonglobalizace
Už po třinácté zve festival Žonglobalizace Plzeňany do světa nového cirkusu. Festival probíhá celý týden od 14. do 20. května a nabídne program pro rodiny s dětmi i milovníky současné kultury. Každý večer od neděle do soboty se v cirkusovém šapitó U Ježíška odehrají novocirkusová představení různých formátů. Přes den pak festival láká na workshopy, ukázkové lekce, dětskou hernu či malebný dřevěný kolotoč řezbáře Matěje.

„Letos se festival stěhuje i s cirkusovým šapitó po mnoha letech z Borského parku více do centra Plzně. I přesto chceme zachovat uvolněnou atmosféru v zeleni. Vybrali jsme si proto lokalitu U Ježíška. Ta vytváří průsečík klidné přírody a dostupnosti centra města. Věříme, že bude i letos příjemným místem, kde strávit den s rodinou nebo večer s přáteli,“ zdůvodňuje novou lokalitu festivalu jeho ředitel Jiří Misař.

Večer jsou nachystána představení českých i zahraničních performerů, kabaretní večery či přechod provazochodce ve výšce nad řekou. Ze zahraničních hvězd se představí například španělští akrobaté a mistři balancu Kolektiv Lapso Cirk, mezi českými performery nebude chybět ani oblíbené žonglérské duo Bratři v tricku s svým představením na pomezí stand-up comedy a žonglérské show nebo Klára Hajdinová se svým vážnějším projektem V kruhu. Týdenní program vyvrcholí v sobotu 20. května, kdy je navíc tradičně celý program zcela zdarma.

Přes den se Plzeňané mohou občerstvit a užít atmosféru festivalu v chystané „chill zóně“ s kavárnou a grilem. Večer po představeních se pak odpočinková zóna promění na bar pod širým nebem, kde pro návštěvníky zahraje některý z pozvaných DJs. Dopolední program nabízí představení pro školy v šapitó, networkingová setkání regionálních organizací a další. Podrobnosti najdete na stránkách festivalu.


Předpolí Fakulty humanitních studií (oficiální fotografie FHS)

TIP: Festival Zabydli džungli! upozorní na nevyužitý prostor před Fakultou humanitních studií
Prostor před budovou Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy oživí v týdnu od 9. do 14. května 2023 festival Zabydli džungli! Akce s bohatým kulturním a komunitním programem si klade za cíl oživit předpolí Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy, ale zejména upozornit na nevyužitý prostor a naznačit jeho budoucí možnosti rozvoje a využití. Organizátoři festivalu připravili pro návštěvníky pestrý kulturní program, který bude po celou dobu festivalu přístupný zdarma.

Program realizuje Kreativní Praha ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy, Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy, Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy, Containallu, KineDok za podpory hlavního města Prahy a městských částí Praha 7, Praha 8 a Praha-Troja. Kompletní program a další informace jsou k dispozici na webových stránkách Kreativní Prahy a dalších pořadatelů. Z programu má nonverbální charakter: 12. 5. v 19:30 Efemér: taneční performance Lucie Králíkové a kol.; 14. 5. v 20:45 Divadlo Mlejn (performance k dílům Čestmíra Sušky).


Vnorená (foto Katarína Baranyai, archiv Studia ALTA)

TIP Studia ALTA – divadlo Odivo: Vnorená
11. 5. 2023
o 19.30 hod. (performerka: Tereza Ondrová)
12. 5. 2023 o 18:00 hod. (performerka: Lívia MM Balážová)
a o 20:00 hod. (performer: Jaro Viňarský)
v Studiu ALTA (Libeňský pivovar, U Českých loděnic 4, Praha 8).

Uvedenie 11. 5. 2023 je spojené s diskusiou so Simonou Bagarovou z organizácie MILA, ktorej cieľom je zvýšenie prestíže opatrovateľskej profesie a zlepšenie podmienok pre jej výkon.

::Ponor do témy akútnej potreby starostlivosti. Tri nádychy. Tri zadržania dychu.
Dunenie spodných prúdov. Prelievanie autentickej životnej skúsenosti do princípov nádychového potápania.
Ako dlho vydrží telo bez dychu, hlava bez oddychu? Aké rôzne skupenstvá môže mať starostlivosť o blízku osobu?

Performancia o dotykoch, ktoré rozčeria hladinu, o minútach, ktoré sa zlievajú do rutinných úkonov a o detailoch, ktoré zostanú ukotvené v pamäti.
V diele sa pracuje s princípom reperformancie – starostlivosť o konkrétnu reprízu preberá vždy iná performerka, prepožičiava svoje fyzické telo a stáva sa spoluautorkou.
Každý ponor je tým pádom jedinečný.

Performancia bola nominovaná v 3 kategóriách na Divadelné ocenenie sezóny DOSKY 2022:
Mária Danadová a Monika Kováčová v kategórii mimoriadny počin v oblasti tanečného divadla za koncept inscenácie Vnorená, Odivo, Banská Bystrica
Kolektív autorov Myši na poli (Dávid Javorský, Lukáš Kubičina a Jakub Mudrák) za hudbu inscenácie Vnorená
Juraj Poliak a Martin Bízik za scénografiu inscenácie Vnorená

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments