Týden s tancem: Don Quijote v Ostravě a další aktuality nejbližších dnů

Národní divadlo moravskoslezské chystá Dona Quijota
V Ostravě se blíží premiéra jednoho z nejslavnějších klasických baletů z odkazu Mária Petipy, jehož tvorbu můžeme letos oslavovat bez váhání po celý rok, dvousté výročí jeho narození nás k tomu opravňuje. Národní divadlo moravskoslezské vybralo k nastudování balet Don Quijote a premiéra se bude konat 14. dubna v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenace se ujal první sólista Baletu Národního divadla Michal Štípa.
Minkusův komicky laděný balet Don Quijote podle románu Miguela Cervantese je jedním z nejpopulárnějších titulů světového baletního odkazu. V Petipově choreografii měl premiéru v Moskvě roku 1869 a setkal se hned od počátku s velkým úspěchem. Hlavní dějová linie milostného příběhu o zakázané lásce Kitri a Basila se prolíná s líčením fantaskního světa Dona Quijota, který se vydal hledat společně se svým věrným Sanchem Panzou rytířská dobrodružství. Komediální příběh se stává záminkou pro taneční dílo, pro které hudba Ludwiga Minkuse evokuje španělský temperament.
- Ludwig Minkus: Don Quijote (záběr ze zkoušky) – Barbora Šulcová (Cikánka) – NDM Ostrava 2018 (zdroj NDM / foto Anna Rasmussen)
- Ludwig Minkus: Don Quijote (záběr z ověřovací zkoušky) – Sawa Shiratsuki (Kitri) – NDM Ostrava 2018 (zdroj NDM / foto Anna Rasmussen)
- Ludwig Minkus: Don Quijote (záběr ze zkoušky) – Sergio Méndez Romero (Basil) – NDM Ostrava 2018 (zdroj NDM / foto Anna Rasmussen)
Praha: současný tanec a pohybové divadlo v nejbližších dnech
* V pondělí 9. dubna se v divadle Ponec představí jako hosté mladí choreografové. Půjde o prezentaci stipendijního programu Summer LAB 2017 pro novou českou taneční kreativu pod hlavičkou Contemporary Theatre, který vznikl loni. Večer bude složený z práce vítězné choreografky Zuzany Dobešové, která byla podpořena v tvorbě jednoaktové choreografie, její projekt nese název The Blame Game. Program bude doplněný miniaturami mentorů tohoto programu Šimona Kubáně (choreografie Deadline) a Venduly Poznarové (choreografie Jeřáb č. 1000).

* Mladé talenty představí také jeden z dalších večerů Nové generace v Divadle Disk ve čtvrtek 5. dubna. Jde o práce studentů choreografie z pražské HAMU, kteří dostávají příležitost tvořit v profesionálním prostředí divadla a získat zpětnou vazbu od diváků už od prvních ročníků svého studia. Jan Razima představí choreografii Fast food pro duši, kvintet, ve kterém hraje hlavní roli oblečení; Eva Rezová choreografii Sectio aurea, dívčí duet vytvořený na téma zlatého řezu; Adam Orszulík představí mužské sólo Ctirada; Eva Urbanová choreografii Una Dua aneb vnitřní svět Evy Urbanové, sólový projekt zabývající se vnitřními rozpory lidské povahy a jejich vzájemnými vztahy.
* Dívčí novocirkusové trio Holektiv společně s performery dua Bratři v tricku chystá nový projekt, který představí poprvé 11. dubna v holešovické La Fabrice. Inscenaci s názvem Lov režíruje Veronika Poldauf Riedlbauchová. K osudovému setkání souboru Bratři v tricku a Holektivu došlo v květnu 2017 v prostoru La Fabrika v Holešovicích. Holektiv je ženské trio: Andrea Vykysalá, Karolína Křížková a Eva Stará; vytvářejí inscenace postavené hodně na akrobacii, kterou kombinují s fyzickým divadlem, tancem a klaunérií. Bratři v tricku jsou Adam Jarchovský a Václav Jelínek, v České republice ojedinělé žonglérské duo, které se specializuje na propojování techniky žonglování s divadelním výrazem, založeným především na gagu a principech grotesky. Oběma souborům je vlastní smysl pro humor, schopnost nadhledu a sebeironie. Společný projekt Lov by se měl pohybovat na hranici mezi novým cirkusem, tancem a divadlem. Veronika Poldauf Riedlbauchová spolupracovala s Bratry v tricku na jejich předchozích projektech Plovárna a Funus.

Trocha poezie se (S)tvořením
V pátek 6. dubna bude mít v Šaldově divadle premiéru taneční inscenace Aleny Peškové s hudbou Gabriely Vermelho (S)tvoření. Její genezi jsme už v týdeníku (zde a zde) přiblížili, máme ale k dispozici také další podklad – můžeme jej nazvat třeba libretem ve formě poezie a ukazuje, jakými cestami se může ubírat inspirace choreografky při tvorbě nového tanečního programu:

Poslední list kroniky Zmizelých
… Čas se opět zastavil. Na chvíli jsme si opět mohli uvědomit sami sebe. Každý, kdo tu byl, tu měl svůj význam, svou roli… A teď tu bylo znovu krátké vydechnutí, pauza… Sbírali jsme síly k dalšímu životu, šichtě, představení… Teď tu měl být každý sám za sebe, jen na chvíli, možná. Přesto jsme již odpočívali každý ve svém „živlu“ a sušili kostýmy na další „představení“.
Hněv
S jarem zavál z východu ostrý vítr. Křičet do něho nestačilo. A tak se začaly tesat dřevěné tyče. Záminky k šarvátkám a bojům se střídaly jako mračna na obloze. Ženy se nakonec postavily proti mužům. Ale zdravá játra nepoškodíš, protože obtěžkaní hněvem porodí jedině…
Radost:
Ve svém čase přišla z jihu horka, která za nocí stoupala i do hlav. Někdo vzpomínal na úžasný Kabaret, jiní věštili nádhernou budoucnost… Ale všichni věděli, že ještě nikdy nebylo a nikdy nebude lépe! A tak tu plály ohně a radostí a smíchem přetékala otevřená srdce… Dokud nebylo třeba je utišit a uzavřít…
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]