Učitel hudby Sir András Schiff v Bratislavě

S vážnou tváří a bez zbytečných gest. Do hudby ponořen a hudbou zcela pohlcen. Sir András Schiff odkryl část ze svého skrytého emočního světa, která se odráží v mystice hudby Johanna Sebastiana Bacha a Wolfganga Amadea Mozarta.
András Schiff, Schaghajegh Nosrati, Cappella Andrea Barca – Bratislava 31. ledna 2018 (zdroj Gesamtkunstwerk / foto Robert Tappert)

Byl to diametrálně odlišný koncert než všechny ostatní, co jsem za poslední dobu navštívil. Kdo zná Schiffovu tvorbu, dokáže si představit, jakým směrem bude sólista a spolu s ním Cappella Andrea Barca pravděpodobně směřovat. Realita je ovšem podstatně krásnější a zároveň složitější. Vynecháme-li technicky precizní hru, vycházející ze schopností jednotlivců souboru (a dechové sekce zvlášť), je celé působení hudebníků založeno na nevýslovné koncentraci a z toho vycházející zachycené mystice. Mystika jako zásadní prvek všech skladeb večera vycházela na povrch v jednotlivých místech a kumulovala svoji přítomnost v pocitech „tady a teď“. Kdo si je dokázal uvědomit, mohl dosáhnout stejného stavu hudební bázně jako András Schiff a členové souboru.

Reklama

O osvíceném přístupu hudebníků k interpretované hudbě svědčil i program večera. Dva Bachovy koncerty pro dva klavíry, mezi něž byla vložena odlišná Mozartova Serenáda c moll, následovány dvěma Bachovými obětinami a vše dokonáno velikým Mozartovým Koncertem č. 24 c moll. Schiff navíc v některých momentech hudbu spojoval i prakticky, jako například přirozených navázáním druhé obětiny na Mozartův klavírní koncert. Tato nenápadná možnost však dotvořila další vyšší optiku a poukázala, jak logicky lze v Mozartově koncertu hledat předchozí Bachovo umění. A o spojování všeho bychom mohli mluvit při celém koncertu.

Oba Bachovy Koncerty pro dva klavíry c moll BWV 1060 a BWV 1062 doprovodila mladá klavíristka Schaghajegh Nosrati. Vyrůstala v Německu a osobním dojmem působí podobně jako Schiff. Pokorně a zamyšleně. A tak se oba hráči projevovali i ve své hře, s důrazy na první a poslední dobu, místy s nezvykle rozvolněnou hrou, která ale nešla přes nepatřičnou interpretační čáru. Hra začala bez společného ladění souboru na pódiu, oba hráči využili křídla Bösendorfer. Koncerty by ovšem nepochybně lépe vyzněly v prostředí s vhodnější akustikou, což byl jediný nedostatek společné hry, která tak mohla zanikat, ač se pokoušeli oba sólisté akcentovat více detaily.

Všichni nesmírně soustředění, zahledění do not nebo do neznáma. Na oba koncerty změnili hráči místa a hlasy. I přes akustiku převládala jasnost a ušlechtilý tón, a především učitel Schiff dokázal vytvářet virtuózní finále. Mezi koncerty zazněla náročnější Mozartova Serenáda c moll KV 388 pro dechy. Znovu převážně temná a mystická hudba. Cappella Andrea Barca ji vedla rozvážně pomalu, nechvátala a držela střídmou pozici. Technicky znovu excelentně. Hudba působila mezi Bachovými díly jako neuvěřitelné torzo.

První Bachovu Hudební obětinu hrál Schiff, druhá patřila smyčcům. Vytvářel se zde znovu dvojí pohled na prováděné dílo. Schiffova hra přesahovala dovednosti polyfonně náročného tématu. Plynula časem, byla až jakýmsi detailním rozborem prováděné skladby, znovu s respektem ke každé složce hrané partitury. V závěru druhé obětiny již nehrající Schiff vstává čelem k souboru, zvedá ruce, jako by chtěl nepatrně komunikovat s posluchači, a gestem rovnou navazuje na Mozartův klavírní koncert. Ten byl otevřenou pokladnicí tajemství, všemi nejvyššími vrcholy hudebních velehor, dramatickým momentem a vrcholem koncertu. Sólový klavír zde vynikl akusticky se souborem o mnoho lépe, prosazoval se více přirozeně. Schiff v tutti uzavíral dlaně, závěr první věty nepatrně stupňoval. Larghetto osobité, plné naděje a pocitu ukrytého štěstí, které vycházelo především z uvědomění a pokory. Žádné zhmotněné štěstí, ale štěstí vyššího smyslu. Schiff je neuvěřitelným úkazem mezi všemi současnými klavíristy.

Mimořádně povedený závěrečný koncert koncertního cyklu Gesamtkunstwerk měl ohromující sílu. Nemohl jsme být na všech koncertech celého cyklu, dokážu ale odhadnout, že koncert Sira Andráse Schiffa a Cappelly Andrea Barca byl osvícen mimořádným světlem. A ač to byla hudba velmi pokorná, překonala bohatstvím všechno zlato na zdech velkého sálu bratislavské Reduty.

Hodnocení autora recenze: 90 %

 

Gesamtkunstwerk 2017/2018
Dirigent, klavír: Sir András Schiff
Schaghajegh Nosrati (klavír)
Cappella Andrea Barca
31. ledna 2018 Koncertní síň Slovenské filharmonie Bratislava

program:
Johann Sebastian Bach: Koncert pro dva klavíry c moll BWV 1060
Wolfgang Amadeus Mozart: Serenáda c moll KV 388
Johann Sebastian Bach:
– Koncert pro dva klavíry c moll BWV 1062
– Ricercar a 3, Hudební obětina BWV 1079
– Ricercar a 6, Hudební obětina BWV 1079
Wolfgang Amadeus Mozart: Klavírní koncert č. 24 c moll KV 491

www.gesamtkunstwerk.eu

Hodnocení

Vaše hodnocení - András Schiff, Schaghajegh Nosrati, Cappella Andrea Barca (Bratislava 31. 1. 2018)

[Celkem: 12    Průměr: 4.6/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na