Variace na Čajkovského téma. K 180. výročí narození ruského skladatele

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Ruský skladatel a dirigent Petr Iljič Čajkovskij se narodil před 180 lety, 7. května 1840 (podle gregoriánského kalendáře) ve Votkinsku, a zemřel ve věku 53 let, 6. listopadu 1893 v Petrohradě. Slávy a popularity se dočkal ještě za svého života a dodnes patří k nejoblíbenějším a nejslavnějším skladatelům. Za svůj poměrně krátký život vytvořil rozsáhlé dílo, čítající rovných 80 opusových čísel a další nečíslované skladby. Jeho vrcholné symfonie, koncerty, balety a opery jsou pevnou součástí koncertních programů i nabídky divadel po celém světě. Značnou pozornost stále přitahují také peripetie jeho života a komplikovaná osobnost. Pojďme si Čajkovského připomenout trochu méně tradičně, nikoli životopisným portrétem, ale různými střípky, které dohromady vytvoří malou, ani zdaleka ne úplnou mozaiku.
Česká filharmonie, Semjon Byčkov (foto Petra Hajská)

„The Tchaikovsky Project“ Semjona Byčkova
V letech 2016–2019 realizoval světoznámý dirigent Semjon Byčkov pro label Decca kompletní nahrávku Čajkovského šesti symfonií, symfonie Manfred, symfonických básní Romeo a Julie a Francesca da Rimini, Serenády pro smyčce a tří klavírních koncertů se sólistou Kirillem Gersteinem. Jako orchestr si zvolil Českou filharmonii ještě v době, kdy by ho ani ve snu nenapadlo, že se po smrti Jiřího Bělohlávka stane jejím šéfdirigentem. V říjnu 2016 vyšlo nejprve samostatně CD s nahrávkou Symfonie č. 6 „Patetické“ a Romea a Julie, v srpnu 2017 vyšel samostatně Manfred a v srpnu 2019 pak v kompletu sedmi CD celý projekt.

Richard Fairman v recenzi pro Financial Times napsal o nahrávce „Patetické“: „Semjon Byčkov a prvotřídní Česká filharmonie dávají Čajkovskému prostor a hloubku, bohatství zvuku a atmosféry, aniž by v momentech velkého dramatu zmizelo vzrušení.“ Podle recenzenta tu není místo pro hysterii, nýbrž pro „srdečný lyrismus“. Nahrávku Manfreda přivítal David Mellor v Daily Mail taktéž slovy chvály: „…vynikající výkon a excelentní zvuk…“ Úspěšné a zdařilé nahrávky České filharmonie a Semjona Byčkova se tak v záplavě mnoha a mnoha nahrávek Čajkovského děl určitě neztratí…

Ze statistik
Podle serveru Operabase.com je Čajkovskij devátým nejhranějším operním skladatelem (podle údajů za období 2004–2019), a to za Verdim, Mozartem, Puccinim, Rossinim, Donizettim, Wagnerem, Bizetem a R. Straussem a před Händelem. Čajkovského Evžen Oněgin je za stejné období šestnáctou nejhranější operou na světě a Piková dáma čtyřicátou. Podle ankety časopisu Gramophone z roku 2014 je Čajkovského Symfonie č. 6 „Patetická“ čtvrtou z deseti největších symfonií všech dob. Podle serveru Classicalmpr.org a článku Eleanor Peterson z dubna 2014 byl Čajkovskij třetím nejhranějším skladatelem v USA v sezoně 2010/2011 (za Beethovenem a Mozartem) a Klavírní koncert č. 1 b moll byl třetí nejhranější skladbou, Houslový koncert pak devátou.

Nikolaj Kuzněcov: P. I. Čajkovskij (olej na plátně)

Dílo
Z Čajkovského děl patří k nejznámějším jeho šest symfonií (Symfonie č. 1 g moll „Zimní sny“, op. 13, Symfonie č. 2 c moll „Malá ruská“, op. 17, Symfonie č. 3 D dur „Polská“, op. 29, Symfonie č. 4 f moll, op. 36, Symfonie č. 5 e moll, op. 64, Symfonie č. 6 h moll „Patetická“, op. 74) a programní symfonie Manfred, op. 58, předehry, symfonické básně a orchestrální skladby Romeo a Julie, Francesca da Rimini, Italské capriccio, Hamlet a Slavnostní předehra „Rok 1812“ či Serenáda pro smyčce, dále Houslový koncert D dur, Klavírní koncert č. 1 b moll (Čajkovskij složil ještě další dva klavírní koncerty), Variace na rokokové téma pro violoncello a orchestr, opery Evžen Oněgin a Piková dáma (obě podle předloh A. S. Puškina) a balety Labutí jezero, Spící krasavice (Šípková Růženka) a Louskáček; dále tři orchestrální suity, komorní hudba, klavírní skladby, písně, duchovní hudba a jiné. Také u nás jsou Čajkovského díla běžně a často uváděna jak na koncertech, tak na divadelních jevištích.

Geniální melodik
Čajkovského tvorba vydává „výmluvné svědectví o bouřlivých zápasech, odehrávajících se ve skladatelově nitru. […] …v jeho zcela ojedinělém melodickém fondu se ozývají vedle elementárních lidových inspirací též ohlasy uhlazenějšího městského romansu a salónních dobových tanců, takže jeho převahou lyrický výraz platil za svou snadnou přístupnost tím, že nebyl ušetřen výtky jisté mělkosti a líbivosti. Mimořádná síla jeho melodické vynalézavosti, vynikající kompoziční technika a skvělá zvukovost zjednaly jeho tvorbě trvalou oblibu…“ (Mirko Očadlík: Svět orchestru – Světová hudba) „Geniálním melodikem“ nazval Čajkovského dirigent Leonard Bernstein – a rozhodně nebyl jediným.

Harold C. Schonberg o Čajkovském
Čajkovskij měl „nevyčerpatelný fond svěžích, smyslově bohatých melodií. Právě melodií se Čajkovskij proslavil, nejprve v Rusku a poté v mezinárodním měřítku. Byla to zvláštní odrůda ruské melodie, naříkavá, vemlouvavá, silná, introspektivní, často modálně znějící, trochu neurotická, emocionální jako výkřik deroucí se z duše uprostřed temné noci. Ta hudba odrážela člověka, Čajkovského. Byl to silně neurotický, hypochondrický, vždy sklíčený, nešťastný muž – byl nešťasten, když byl doma, nešťasten, když byl v cizině. Byl stresován v přítomnosti jiných lidí. Prožíval těžké deprese, dokud jeho homosexualita nevyšla najevo. Dařilo se mu velmi dobře skrývat své emoce, obavy a neurózy před lidmi, se kterými přicházel do kontaktu. […] Tento dusný, obtěžkaný emocionalismus, který cítíme v každé notě, kterou napsal, působí na publikum různými způsoby. Zpočátku mnozí posluchači vítali vstřícně tuto emocionální lázeň, do které je skladatel vždy hluboko ponořil. Jiní, chladnější či zdrženlivější, buď odmítali naprosto Čajkovského poselství, anebo se jim hnusilo dát najevo, že je oslovuje. […] Jeho instrumentace je vždy důvod k nadšenému komentáři – onen temný, ale brilantní zvuk, dokonalé, vybalancované partitury, Čajkovskij zní prostě skvěle.“ (Harold C. Schonberg: Životy velkých skladatelů)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
hytat

Tak tato veta z ust Cajkovskeho ma dostala: Nikdy bych byl netušil, jak Češi milují Rusko a nenávidí Němce.“