Zkrocení zlé ženy v Olomouci, Peer Gynt a Carmen v Ústí nad Labem
Zastavení první: Zkrocení zlé ženy v Olomouci
Olomoucký balet pokračuje v uvádění shakespearovských inscenací, nově můžeme na jeho repertoáru vidět Zkrocení zlé ženy. Tato Shakespearova hra není příliš často uváděna v baletním zpracování. Asi nejvýznamnější hrané inscenace v Evropě jsou Crankova z roku 1969 s hudbou Domenica Scarlattiho v orchestraci Kurta-Heinze Stolze, hraná většinou na německých baletních scénách (v pražském Národním divadle byla uváděna v letech 2003–2006), Seregiho z roku 1994 s hudbou Karla Goldmarka v Budapešti a nejnověji Maillotova z roku 2014 s hudbou Dimitrije Šostakoviče v Moskvě.
Šéf olomouckého baletu a choreograf Robert Balogh přistoupil k nové inscenaci Moravského divadla Olomouc svým typickým způsobem, jaký jsme mohli v minulých letech vidět již například v baletech Romeo a Julie, Rusalka, Dáma s kaméliemi či Othello. Úspěšně tvoří nové balety osvědčeným klasickým způsobem. Na jeho příkladu lze vidět, že i dnes se dá vytvořit nový balet klasickým tanečním pojetím. Navíc doplněný odpovídající, velice kvalitní scénou (Eduard Přikryl) a kostýmy (Roman Šolc). Vzniká tak ucelený scénický dojem.
Výběr hudby se povedl také zdařile, Robert Balogh a dramaturg Tomáš Lehotský podnikli rozsáhlou a nelehkou práci, když sestavili hudební koláž z patnácti skladeb anglického skladatele Edwarda Elgara (1857–1934). Elgar není v Česku příliš hraným skladatelem, o to více překvapí vhodnost jeho hudby pro baletní ztvárnění Zkrocení zlé ženy. Hudebního nastudování Elgarových skladeb se ujal Petr Šumník. Programová publikace je opět velmi kvalitně sestavená Tomášem Lehotským.
Premiéry se konaly 3. a 4. listopadu 2017 v Moravském divadle Olomouc. Ve druhé premiéře ústřední dvojici „zlé“ Kateřiny a „vychytralého“ Petruccia skvěle ztvárnili Emily-Joy Smith a Paul Oliver. Křehká Emily-Joy Smith, stvořená spíše pro romantické role, se v prvním dějství překvapivě dobře zhostila role vzteklé a nesnášenlivé dívky, aby se pak po přestávce postupně proměnila v něžnou bytost. V roli „hodné“ Biancy se bezchybně předvedla Ana Gómez Salamanca. Z dalších rolí na sebe upoutal pozornost zvláště Antonín Blahuta jako Gremio, trochu popletený nápadník Biancy. Ovšem celý baletní soubor odvedl svou standardně dobrou práci. Komediálně laděná inscenace Zkrocení zlé ženy jistě obohatí repertoár Moravského divadla Olomouc.
Zastavení druhé: Peer Gynt a Carmen v Ústí nad Labem
Podzimní baletní premiéry v Severočeském divadle v Ústí nad Labem se nesly v duchu působivých dramat Peer Gynt a Carmen. Šéfka ústeckého baletu Margarita Pleškova svěřila choreografii a režii Marice Hanušové-Blahoutové.
Peer Gynt na hudbu Edvarda Griega je představením velice působivým, v jehož osmi obrazech je představeno životní putování hlavního hrdiny. Největším dojmem na mne osobně zapůsobil druhý obraz, smrt matky, ale celé dílo má v sobě hluboký myšlenkový náboj. Josef Jelínek inscenaci navíc umocnil vhodnou scénou a kostýmy. Všichni účinkující si zaslouží uznání za výrazné prožití a ztvárnění svých rolí, přece jen však do popředí vystupují tři hlavní aktéři: Róbert Király (Peer Gynt), Annamaria Voltolini (Dívka Solveig) a Vladimír Gončarov (Smrt). Ke cti choreografie určitě patří i tanec na špičkách, zvýrazňující baletní pojetí a dojem z díla.
Carmen je dílem odlišným, ale podobně dramatickým. Na hudbu Georgese Bizeta a Rodiona Ščedrina sledujeme gradující příběh vztahu Josého (Róbert Király) s přelétavou Carmen (Frederika Kvačáková), do jehož děje vstupují další významní aktéři, Escamillo (Roberts Skujenieks) a Manžel (Vladimír Gončarov). I pro tuto baletní suitu vytvořil zajímavou scénu a kostýmy Josef Jelínek. Hudebně obě díla nastudoval a orchestr řídí Milan Kaňák.
Peer Gynt a Carmen patří rozhodně k nejzajímavějším inscenacím baletního souboru Severočeského divadla v Ústí nad Labem v posledních letech.
Hodnocení autora recenze:
Zkrocení zlé ženy – 95 %
Peer Gynt, Carmen – 95 %
Robert Balogh:
Zkrocení zlé ženy
Choreografie a režie: Robert Balogh
Dirigent: Petr Šumník (alt. Tomáš Hanák)
Výběr hudby: Robert Balogh, Tomáš Lehotský
Hudební nastudování: Petr Šumník
Scéna: Eduard Přikryl
Kostýmy: Roman Šolc
Dramaturgie: Tomáš Lehotský
Orchestr Moravského divadla Olomouc
Balet Moravského divadla
Premiéra 3. a 4. listopadu 2017 Moravské divadlo Olomouc
(psáno z druhé premiéry 4. 11. 2017)
Baptista – Vadim Tsepelev
Petruccio – Paul Oliver (alt. Ivo Jambor)
Kateřina – Emily-Joy Smith (alt. Yui Kyotani)
Bianca – Ana Gomez Salamanca (alt. Rachel Hickey)
Gremio – Antonín Blahuta (alt. Eric Caterer-Cave)
Hortensio – Michal Priessnitz (alt. Damani Campbell Williams)
Lucentio – Benjamin Cook (alt. Lukáš Cenek)
Sluha – Alfred Jago (alt. Antonín Blahuta)
Krejčí – Dmitrij Savakov
Kněz – Pavel Brázda
Vdova – Eliška Pokorná (alt. Eric Caterer-Cave)
Edvard Grieg:
Peer Gynt
Georges Bizet, Rodion Ščedrin:
Carmen
Úprava libreta, režie a choreografie: Marika Hanušová-Blahoutová
Dirigent: Milan Kaňák
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
Orchestr Severočeského divadla
Balet Severočeského divadla
Premiéra 3. listopadu 2017 Severočeské divadlo Ústí nad Labem
Peer Gynt
Peer Gynt – Róbert Király (alt. Roberts Skujenieks)
Solveig – Annamaria Voltolini (alt. Emmeline Jansen)
Åse – Elena Mazanova (alt. Frederika Kvačáková)
Ingrid – Olivia Lenssens
Ženich – Salvador Sasot Sellart
Anitra – Zuzana Novoborská (alt. Blanka Tasi)
Knoflíkář, Smrt – Vladimir Gončarov
Král trollů – Pavel Enekeš (alt. Francesco Calipari)
Dcera krále trollů – Eliška Černohlávková
Carmen
Carmen – Frederika Kvačáková
José – Róbert Király
Escamilio – Roberts Skujenieks
Manžel – Vladimir Gončarov
Věštkyně – Elena Mazanova
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]