Operní panorama Heleny Havlíkové (78)

Týden od 11. do 17. června 2012
 – Ukřižování Státní opery
 – Inspirace na dny příští 
***

Ukřižování Státní opery

Mohlo by se zdát, že dvojice veristických oper Sedlák kavalír a Komedianti Pietra Macagniho a Ruggiera Leoncavalla se sevřenými dramatickými příběhy vyhrocených vášní a hustě nanášenými hudebními barvami je natolik osvědčená, že se při jejich uvedení nedá příliš pokazit. Inscenace ve Státní opeře, již v intencích nového vedení, však takový předpoklad vyvrátila. Zdá se, že proces „Transformace“ byl skutečně spuštěn – ovšem jinak, než bylo proklamováno. Bohužel se to týkalo i zkušeného dirigenta Hilaryho Griffithse, který se přitom ve Státní opeře špičkově prezentoval v profilových inscenacích, jimiž Státní opera Praha získávala pod vedením, které si vědělo s jejím samostatným směřávním rady, i mezinárodní renomé –  Brittenově Smrti v Benátkách, Straussově Salome, Zemlinského Florentinské tragédii a Trpaslíkovi nebo Leoncavallově Bohémě. Je pravda, že veristické opery jsou založeny na hutném plném zvuku a hlediště pražské Státní opery je akusticky nevyrovnané, v zadní části přízemí vlevo zněl ovšem orchestr nepříjemně a jednotvárně ohlušujícím zvukem, z něhož nesourodě vyčnívaly jednotlivé nástroje. Taková zvuková masa pak nutila sólisty k přepínání hlasů, často na úkor intonační přesnosti. To postihlo především gruzínskou sopranistku Nanu Miriani, třebaže je žárlivá Santuzza přesně typem role pro její plný velký hlas. Ani Michal Lehotský, který zpíval dychtivého Turiddu i nevraživého Cania, se za takové situace nevyvaroval výrazově jednostrannosti, kterou se mu podařilo prolomit jen ve velkém výstupu principála o hořkosti komediantského šklebu – a připomenout tak, že jeho nominace na cenu Thálie v brněnském nastudování měla své oprávnění. Také barytonista Ivan Kusnjer předvedl jako Tonio (kostýmovaný jako houmlesák s ošoupanou igelitkou od Alberta) v úvodní přímluvě za vlídné přijetí kočovných herců své rozsáhlé zkušenosti, které coby podváděný Alfio v Sedláku kavalírovi musel zredukovat na prázdně se naparujícího bosse. Obsazení Simony Procházkové do role Neddy, toužící se vymanit z ubíjejícího života s Caniovou tlupou komediantů a vzlétnout jako ptáci ke štěstí lásky, a Jana Markvarta jako Beppeho/Harlekýna s árií parodující milostného roztoužení , bylo bohužel omylem. Přesvědčivěji využil menší prostor partu Neddina milence Silvia Jiří Brückler. Podobně jako v dřívějších inscenacích v Liberci a na Otáčivém hledišti českokrumlového zámku uplatnil své mládí, elegantní vzhled a nosnou kantilénu.Zásadním přehmatem byla volba režisérky Ingy Levant, která stejnou koncepci s výpravou a kostýmy Friedricha Eggerta už jednou předvedla v roce 2009 v Saarbrückenu. Tuto informaci ale veškeré tiskové i webové materiály Národního divadla „cudně“ zamlčují. Vedení divadla muselo dobře vědět, co z německého výprodeje (a je otázka, zda v „akci“) s prošlou záruční dobou kupuje. Proč? Na papíře snad mohla vypadat koncepce Levant se snahou propojit obě opery zajímavě: Sedlák kavalír Pietra Mascagniho, který se zapletl s fašisty, se odehrává na „place“ a v maskérně filmových ateliérů Cinecittà, které k propagandistickým účelům založil Mussolini, a to v roce 1940 během natáčení velkofilmu o Kristově umučení s hvězdou Lolou, které dodala Andrea Kalivodová přesvědčivě manýry divy obletované ze všech stran; Santuzza hraje pouhou čurdu Loliny služebné. Upocený Turiddu v tílku a bundě tu je zaměstnán jako technik, jeho matka Lucia je garderobiérkou. Hlavní slovo tu má Alfio, pustí z kostelní chvalozpěvy z rádia a na konci si povolá své gorily v černých pláštích a brýlích, aby na otevřené scéně Turridu zabily.Komedianti se odehrávají při večírku k 75. výročí založení ateliérů Cinecittà –  v jedné z vitrin září hollywoodská soška Oscara. Po červeném koberci se za celebritami přišourá houmlesák Tonio. Policajti ho chtějí vyvést, za stronza ostatních zazpívá vstupní árii. Ukáže se, že je součástí party stárnoucích klaunů, která pro „smetánku“ (v inscenaci pražské Státní opery však notně opelichanou) sehraje scénku, v níž se brzy trapnou hlavní postavou stává osel složený ze dvou tanečníků, kterého se Neddě/Kolombíně nedaří vypudit z pokojíčku. Vlastní provedení této koncepce v kostýmech, které byly příkladně ošklivé a neslušivé, nejenže nepřidalo k „tradičnímu“ pojetí nic nového, naopak ho oslabilo hlavně tím, že naráží na spoustu nelogičností vůči libretu, ale především kvůli neumělému vedení postav a sboru, natlačeného i při večírku do čtvrtiny jeviště, působilo až směšně. Vedle posledních inscenací některé z těchto klasickýh jednoaktovek u nás – liberecké (2009), budějovické v okouzlujícím prostoru Otáčivého hlediště (2011), ústecké (2012) nebo brněnské s originálním propojením Komediantů a Gianni Schicchiho v režii Ondřeje Havelky (2008), je nejnovější nastudování ve Státní opeře propadákem – premiéra byla přijata vlažně a režie byla právem diváky vybučena.***

Inspirace na dny příští

Larwrence Brownlee – Belcanto. Árie a předehry z oper Rossiniho, Belliniho, Donizettiho a Schuberta. Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno, dirigent Thomas Rösner. Smetanova síň Obecního domu, pondělí 18. června 2012 19:30 hod.

Jiří Teml: Čert a Káči aneb Peklo v pekle. Dirigent Jiří Chvála, režie Eliška Hrubá Toperczerová, scéna Jana Špalová.  Lucifer Karlína Böhmová, Barnabáš Josef Hervert, Kühnův dětský sbor a instrumentální soubor. Smetanova Litomyšl, II. zámecké nádvoří, pondělí 18. června 2012 18:00 hod.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Die verkaufte Braut. Filmový dokument rakouské televize ÖRF se záznamem představení v rámci hudebního festivalu Styriarte 2011 v rakouském Štýrském Hradci. Dirigent Nikolaus Harnoncourt, režie Philippe Harnoncourt, Evropský komorní orchestr, Arnold Schoenberg Chor. Úvodní slovo doc. Daniela Stavělová. Institut umění – Divadelní ústav a Pražská sekce Teatrologické společnosti, IDU, Malý sál, čtvrtek 21. června 2012  17:00 hod.

1. ročník bienale festivalu NODO /New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava

John Cage: Euroopera 5 (česká premiéra). Režie Andrew Culver. Martha Herr, soprán, Katalin Károlyi, mezzosoprán. U příležitosti 100. výročí narození Johna Cage. Zahajovací představení 1. bienale festivalu NODO /New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava. Ostrva. Divadlo Antonín Dvořáka, neděle 24. června 2012 19:30 hod.

František Chaloupka: Eva a Lilith  (objednávka Ostravského centra nové hudby). Scénická realizace Jiří Nekvasil, David Bazika. Lucie Vítková, Lucie Páchová – zpěv. Dunami Ensemble (Brno)
Salvatore Sciarrino:  Infinito Nero. Libreto podle zápisu sv. Marie Maddaleny de’ Pazzi (1566 – 1607). Dirigent Petr Kotík, scénická realizace Jiří Nekvasil, David Bazika. Katalin Károlyi, mezzosoprán. Ostravská banda. Divadlo Jiřího Myrona, pondělí 25. června 2012 19:30 hod.

Televizní opery – Odysseův návrat (režie F. Kaucký), Odysseův návrat (režie J. Nekvasil), Připálený toast (režie L. Weinstein). Divadlo Jiřího Myrona, úterý 26. června 2012 16:30 hod.

Salvatore Sciarrino: La porta della legge -česká premiéra. Libreto podle části románu Proces Franze Kafky. Nastudováno v italštině s českými titulky ve spolupráci s Wuppertaler Bühnen. Dirigent Petr Kotík, režie Johannes Weigand, scéna a kostýmy Jürgen Lier, video design Jakob Creutzburg. Gerson Sales, kontratenor, John Janssen, baryton, Martin Js. Ohu, bas. Ostravská banda. Divadlo Antonín Dvořáka, úterý 26. června 2012 19:30 hod.

*** 

Pietro Mascagni:
Cavalleria rusticana
Ruggero Leoncavallo:
Pagliacci
Hudební nastudování: Hilary Griffiths
Dirigent: Hilary Griffiths / Jiří Štrunc
Režie: Inga Levant
Scéna a kostýmy: Friedrich Eggert
Choreografie: Petr Jirsa
Sbormistr: Tvrtko Karlovič, Adolf Melichar
Orchestr a sbor Státní opery
Premiéra 14. června 2012 Státní opera Praha

Sedlák kavalír:
Santuzza – Nana Miriani  (alt. Anda Luise Bogza, Helena Zubanovich)
Turiddu – Michal Lehotský  (alt. Igor Jan, Emmanuel di Villarosa)
Alfio – Ivan Kusnjer (alt. Miguelangelo Cavalcanti, Vladimír Chmelo)
Lola – Andrea Kalivodová (alt. Galia Ibragimova)
Lucia – Galia Ibragimova (alt.Yvona Škvárová, Lenka Šmídová)

Komedianti:
Canio – Michal Lehotský (alt. Igor Jan, Emmanuel di Villarosa)
Nedda – Simona Procházková (alt. Maria Kobielska)
Tonio – Ivan Kusnjer (alt. Miguelangelo Cavalcanti, Vladimír Chmelo
Beppe – Jan Markvart (alt. Vladimír Doležal)
Silvio – Jiří Brückler (alt. Jakub Pustina)

www.opera.cz

***

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem 3-Vltava
Zvukovou podobu zkrácené rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde

Foto Národní divadlo Hana Smejkalová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mascagni: Cavalleria rusticana (ND/SO Praha)

[yasr_visitor_votes postid="21481" size="small"]

Vaše hodnocení - Leoncavallo: Pagliacci (ND/SO Praha)

[yasr_visitor_votes postid="21483" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments