Týden s hudbou (117)

Co přinese tento týden
Zahraničí
Skupina členů České filharmonie po roce vyráží do východoslovenských romských osad, kde na koncertech v obcích Hermanovce, Raslavice a Lenartov doprovodí Idu Kelarovou a romskou skupinu Čhavorenge. Hudebníci se tak opět připojují k dlouhodobému úsilí Kelarové podporovat děti a mladé lidi ohrožené sociálním vyloučením. Součástí výjezdu budou také setkání s tamními obyvateli a workshopy filharmoniků.

Na Salcburském letním festivalu se v úterý 28. července na scéně Haus für Mozart odehraje napjatě očekávaná premiéra hudební komedie nejslavnějšího salcburského rodáka Figarova svatba v režii Svena-Erica Bechtolfa. Pod taktovkou Dana Ettingera se hlavních rolích objeví hned dva protagonisté z České republiky, Adam Plachetka (Figaro) a Martina Janková (Zuzanka), doprovázeni Lucou Pisaronim (Hrabě), Anett Fritsch (Hraběnka), Margaritou Gritskovou (Cherubín), Ann Murray (Marcellina), Carlosem Chaussonem (Don Bartolo) a dalšími vynikajícími pěvci, nemluvě o Vídeňských filharmonicích, kteří zaujmou své místo pod jevištěm.
Praha
Letní slavnosti staré hudby v tomto týdnu nabídnou dva koncerty. V pondělí 27. července se v Emauzském opatství, v kostele Panny Marie na Slovanech setkají hned tři mystické ženy: Panna Marie se svými dvěma prorokyněmi Sibyllou Tiburtinou a Hildegardou z Bingenu. Na koncertě s názvem Sibylla zazní Hildegardiny chorální kompozice z rukopisu Riesencodex. Půjde o náročné melismatické, v důsledku vlastně virtuózní kusy. Tiburtina Ensemble přizvala instrumentalistku Margit Übellacker s psaltériem; sopranistky Barbora Kabátková a Hana Blažíková zase při zpěvu zasednou ke gotické harfě. Koncert s názvem Hemiolen se odehraje ve čtvrtek v Betlémské kapli. A je to místo plně příhodné, neboť se v něm staré potkává s novým, ku prospěchu obou. Také program, se kterým do Prahy míří švédské uskupení Silfver, je takový. Setkali se v něm lidoví muzikanti Pelle Björnlert a Johan Hedin s hráči na barokní nástroje Norou Roll a Svenem Åbergem. Kromě lidových a barokních melodií se bude hojně improvizovat a vedle houslí, violy da gamba a loutny zazní především nyckelharpa, tradiční švédský lidový nástroj, který v sobě spojuje to nejlepší z violy d’amore a niněry.Dvanáctý ProART workshop festival se v neděli přesunul z Brna do Prahy. V pondělí v Experimentálním prostoru Roxy – NoD se uskuteční dvoudílný taneční večer. Na jednom místě s minimem prostředků bude bojovat Leonie Wahl o lidskou vzpomínku, uvědomujíc si vlastní omezenost v emocích a tělesnosti a Hygin Delimat bude naopak pohlcen médiem architektury reflektující společenské tendence, tématem lidské povrchnosti jako znamením ztráty či nedostatku identity. V úterý se zde bude konat multižánrová umělecká Hommage umlčeným géniům Brna: skladatelce Vítězslavě Kaprálové a básníku Ivanu Blatnému, Básníci města. Ve čtvrtek se opět v prostoru Roxy – NoD uskuteční dvoudílný taneční večer, který představí rozdíly mezi člověkem a zvířetem, napětí mezi instinktem a důvodem, řízenost a spontaneitu v kusu italské choreografky Emmy Cianchi. V druhé části pak surreálný svět španělského malíře Salvadora Dalího v barvitých, dynamických, groteskních a poetických obrazech portugalského choreografa Carlose Matose. V sobotu proběhne na Hudební a taneční fakultě AMU veřejná prezentace ateliéru improvizace a choreografické masterclass Němí básníci nad městem. Letošní roční festivalu ProART v sobotu 1. srpna končí.

Regiony
Festivalu 9 týdnů baroka je ve své půli. Pátý týden festivalu je zaměřený na oblast Kladruby – Stříbro – Bezdružice. Z každodenního programu stojí za zmínku například úterní večerní koncerty, kdy nejprve v osmnáct hodin vystoupí na prostranství za bezdružickým kostelem Nanebevzetí Panny Marie soubor Rosa Coeli s repertoárem hudby Kryštofa Haranta a vrcholně renesančních duchovních i světských písní. Hlavním programem večera bude koncert Z Bezdružic do Evropy a zpět vokálního ansámblu Cappella Mariana s díly renesanční polyfonie a raného baroka, s důrazem na dochované dílo Kryštofa Haranta. K vrcholům festivalu bude patřit páteční historicky druhé provedení a zároveň obnovená premiéra opery Costanza e Fortezza Johanna Josepha Fuxe uvedená ve Windischgrätzově jízdárně ve Světcích u Tachova v rámci festivalu. Obnovená premiéra v podání souboru Musica Florea se odehraje na scéně nazvané Florea Theatrum, která je inspirována divadelními technologiemi vrcholného baroka. Bohatost rozličných dekorací, historická malířská technika, původní osvětlení založené na součinnosti svíčkových a zrcadlových systémů, to vše autenticky zpřítomňuje poetiku jevištní architektury historických divadel. V sobotu 1. srpna je na programu repríza této opery. Současně jsou na sobotu naplánovány Zahradní slavnosti ve Svojšíně. V zámeckých zahradách se mohou návštěvníci zaposlouchat do barokních tónů hudebního tria Naladěno, naučit se barokní tance se skupinou Rond, zhlédnout baletní kreace formace Dobrodinská Ballet či potěšit své ratolesti v dětské výtvarné dílně. V podvečer se uskuteční barokní tancovačka skupiny Rond, po které bude následovat koncert na nádvoří zámku. Barokní slavnost se v sobotu odehraje i na půdě kláštera Kladruby. Všudypřítomná spiritualita a duchovní rozměr Santiniho stavby bude utvářet i program, jehož vrcholem bude vystoupení varhaníka Jaroslava Tůmy společně s tanečnicí Adélou Srncovou. Klášterní Barokní slavnost zakončí barokní ohňostroj z dílny Theatrum pyrotechnicum. Toto jedinečné prostředí kladrubského kláštera a zvláště pak Santiniho klášterního kostela Nanebevzetí Panny Marie učarovalo nejednomu umělci. Patří mezi ně i houslistka, skladatelka a zpěvačka Iva Bittová. Ta si pro nedělní kladrubský koncert přizvala dva zahraniční hosty – bubeníka Hamida Draka a tanečníka Davida Zambrana. Společně s Ivou Bittovou vystoupí skupina Čikori, akustická hudební společnost, kterou v roce 1999 založila Bittová se svébytným hudebníkem a textařem Vladimírem Václavkem.Ve středu 29. července 2015 uvede soubor baletu Jihočeského divadla již třetí premiéru této sezony na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Labutí jezero uvidí diváci tentokrát v režii a choreografii šéfa baletního souboru Jihočeského divadla Attily Egerháziho jako příběh zraněné mužské duše. Inscenace v komornějším provedení pro uzavřenou divadelní scénu měla svou premiéru již v březnu tohoto roku v DK Metropol v Českých Budějovicích. Nyní je přenesena do českokrumlovského zámeckého parku před točnu a upravena pro zdejší specifické prostředí. Attila Egerházi ve svém Labutím jezeře nezpracovává námět tohoto baletu tradiční „klasickou“ cestou a stejně jako například jeden z nejvýznamnějších choreografů světového tanečního umění Mats Ek nepoužívá obvyklý výčet hudebních čísel. Diváci tedy uvidí metaforický příběh znázorňující boj mezi dobrem a zlem.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Bregenzský festival (Bregenzer Festspiele) nachystal na 22. a 23. července 2015 výjimečné události: ve zcela novém nastudování režiséra Marca Artura Marelliho zazněla ve středu na jezerní scéně opera Turandot Giacoma Pucciniho a ve čtvrtek ve Festspielhausu Hoffmannovy povídky Jacquesa Offenbacha v režii Stefana Herheima. Již pošesté v historii festivalu na jedné z nejkrásnějších operních scén na světě vystoupil i Pražský filharmonický sbor. Vyprodané představení Pucciniho opery pro sedm tisíc diváků na hladině Bodamského jezera čeká do konce srpna pětadvacet repríz. Sbor se na letošním ročníku předvede také v Pucciniho Messa di Gloria. Repertoár s Pražským filharmonickým sborem nastudoval jeho hlavní sbormistr Lukáš Vasilek. Pražský filharmonický sbor je rezidenčním sborem Bregenzského festivalu již od roku 2010, přičemž letošní ročník je zároveň jeho tří set padesátým zahraničním zájezdem.Za přítomnosti řady prominentních hostů v čele s německou kancléřkou Angelou Merkelovou začal v sobotu v bavorském Bayreuthu sto čtvrtý ročník festivalu oper Richarda Wagnera. Na úvod festivalu, který potrvá do 28. srpna, zvolili pořadatelé operu Tristan a Isolda v režii skladatelovy pravnučky Kathariny Wagner. Je to její druhá inscenace v Bayreuthu po Mistrech pěvcích norimberských v roce 2007. Hlavní role nové inscenace Tristana a Isoldy zpívají Stephen Gould a Evelyn Herlitzius, kteří si hned po prvním dějství vysloužili bouřlivý potlesk. Bayreuthský festival má letos na programu znovu Wagnerovu operní tetralogii Prsten Nibelungův a opery Lohengrin a Létající Holanďan. U příležitosti festivalu bylo v neděli ve městě po několikaleté rekonstrukci opět otevřeno Muzeum Richarda Wagnera. Jako Wagnerovo muzeum slouží v Bayreuthu od sedmdesátých let minulého století vila Haus Wahnfried, v níž slavný skladatel žil. V posledních pěti letech objekt podstoupil nákladnou asanaci v hodnotě 20 milionů eur (přes 540 milionů korun), v jejímž rámci přibyla i nová stavba.

Praha 
Hudebník a pedagog Václav Snítil, jenž vychoval řadu uznávaných houslistů současnosti, zemřel v minulou neděli ve věku sedmaosmdesáti let. Jako přímý pokračovatel proslulých českých virtuosů Otakara Ševčíka a Jaroslava Kociana byl řazen do nejužší špičky českých houslistů uplynulého století. Ač sám byl zejména mladším generacím nepříliš známý, má Václav Snítil za sebou ceněné nahrávky sólových partů a komorní hudby a úspěšná turné po světě.

Ve věku šedesáti devíti let zemřel v neděli 26. července bývalý český politik, hudebník a zakládající člen skupiny C&K Vocal Ladislav Kantor. Kantor se do povědomí veřejnosti zapsal rovněž jako blízký spolupracovník bývalého prezidenta Václava Havla a generální ředitel České filharmonie. Ladislav Kantor se narodil 25. listopadu 1945 v Praze. Po listopadu 1989 Kantor vyměnil hudbu za politiku – s Václavem Havlem odešel na Hrad a pracoval tam jako jeho poradce, ředitel sekretariátu a asistent. V letech 1993 až 1995 byl ředitelem České filharmonie a od roku 1998 se podílel jako hlavní dramaturg na projektu Praha – evropské město kultury roku 2000. Od roku 2002 pracoval jako dramaturg a publicista.
Regiony
Architektonickou soutěž na novou podobu otáčivého hlediště v Českém Krumlově vypíše město České Budějovice, které stávající točnu vlastní, nejspíš na začátku září. Návrh zadání architektonické soutěže má přes dvacet stran a zatím byl projednán členy poroty nominovanými z České republiky, naposledy se zástupci komory architektů. Teď se čeká na nominaci ze strany UNESCO, které v porotě po poslední kontrolní misi požadovalo místo pro své zástupce. Soutěž bude otevřená, budou se hodnotit všechny návrhy. Vyhlašovatel soutěže k jejím podmínkám ale připojil stanovisko, že předpokládá, že by se nové otáčivé hlediště mělo vybudovat v barokní zahradě, ale mimo její osu. Komise UNESCO nedávno opět doporučila umístit scénu mimo zámecký areál, ale je pro ni přijatelné i řešení s hledištěm uvnitř zahrady. Svá představení před točnou v zahradě každý rok v letních měsících hraje Jihočeské divadlo.Program Hudebního festivalu Znojmo v sobotu korunovala premiéra scénického provedení oratoria Georga Philippa Telemanna Daniel v jámě lvové. Představení vzniklo přímo pro znojemskou přehlídku, jejíž pořadatelé se každoročně snaží přinést jeden vlastní inscenační počin. Nedělní repríza byla zároveň derniérou a definitivní tečkou za festivalem. Daniel v jámě lvové je rarita, kterou odborníci s jistotou připsali Telemannovi teprve nedávno. Oratorium vzniklo patrně v roce 1731. Pro uvedení oratoria si pořadatelé znojemské přehlídky vybrali chrámové prostředí. Typickou barokní formu dala oratoriu režisérka Helena Kazárová, specialistka na barokní gestiku a herectví. „Jde o první scénické provedení tohoto díla v České republice, možná dokonce i ve světě,” konstatoval dirigent Roman Válek, jenž dílo nastudoval s orchestrem a sborem Czech Ensemble Baroque. Hlavní roli dostal polský kontratenor Piotr Olech.

Výročí
V úterý 28. července uplyne deset let od úmrtí českého dirigenta,ale též klavíristy, houslisty a skladatele Jiřího Jirouše (4. srpna 1923 – 28. července 2005). Jirouš byl dlouholetým dirigentem Opery Národního divadla, kde se specializoval především na verdiovský a pucciniovský repertoár, nastudoval zde také čtvrtónovou operu Aloise Háby Matka.

1.srpna oslaví pětaosmdesáté narozeniny režisér Václav Věžník (narozen 1. srpna 1930), ikona brněnské opery, kde působil od poloviny padesátých let minulého století. Je jednou z nejvýznamnějších osobností české operní režie druhé poloviny dvacátého století, respektovanou u nás i v zahraničí. Věžník je mimo jiné podepsán i pod legendární světovou premiéra do té doby jevištně neprovedené čtvrté opery Leoše Janáčka Osud, která se uskutečnila v roce 1958 v Brně.

Foto Salzburger Festspiele / Ruth Walz, archiv, dpa/Felix Kästle, ČT24

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat