Týden s hudbou (4)

Co přinese tento týden
Pondělí
bude na Pražském jaru patřit dvěma koncertům – Slovenské filharmonii a houslistovi Augustinu Dumayovi a barytonistovi Matthiasi Goernemu. Francouzsko-slovenský festivalový večer bude v Obecním domě řídit francouzský dirigent Emmanuel Villaume, šéfdirigent Slovenské filharmonie. Francouzský repertoár doplní Houslový koncert od Ľubice Čekovské. Sólistou bude věhlasný francouzský houslista Augustin Dumay, který je pokládán za jednoho z posledních reprezentantů velké evropské tradice klasické houslové školy. Do Rudolfina se vrátí známý německý barytonista Matthias Goerne, jehož na tradičním Liederabendu doprovodí francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard.

Úterý přinese na Pražském jaru recitál mezinárodně uznávaného houlisty Renauda Capucona a mladé gruzínské klavíristky Khatii Buniatishvili, chystají program složený z děl Johannesa Brahmse, Bély Bartóka a Ludwiga van Beethovena.V Anežském klášteře bude koncert souboru Ars Cameralis a pozvaných sólistů. Koncert propojí hudbu a slova v dílech českých soudobých skladatelů jak žijících, tak významných osobností minulého století.

Tento týden se bude v nahrávacím Studiu A v pražském Karlíně pořádat 60. ročník Mezinárodní tribuny skladatelů, konkrétně mezi 28. až 31. květnem. Setkání rozhlasových tvůrců, dramaturgů, producentů a skladatelů věnujících se soudobé hudbě organizuje Mezinárodní hudební rada, která představuje díla vzniklá během posledních pěti let.

Dlouho očekávaným koncertem na festivalu Pražské jaro je provedení oratoria La passione di Nostro Signore Gesú Cristo, které Josef Mysliveček zkomponoval na pašijový námět o ukřižování Ježíše Krista. Ve středu ho ve Dvořákově síni Rudolfina provedou soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením svého uměleckého vedoucího Václava Lukse. Přizvány jsou uznávané sólistky – sopranistky Martina Janková a Simona Houda Šaturová, mezzosopranistka Sophie Harmsen a tenorista Krystian Adam. Obecní dům bude pokračovat ve francouzské festivalové vlně. Ve skladbách Maurice Ravela Má matka husa, Gloria Francise Poulenca a Třetí symfonii c moll Camilla Saint-Saënse představí sopranistku Olgu Pasiecznik, varhanistku Evu Bublovou a Kühnův smíšený sbor, které doprovodí Pražští symfonikové pod taktovkou Jeana-Clauda Casadesuse.Hned tři derniéry inscenací chystá na závěr sezony Opera Národního divadla v Praze. Hoffmannovy povídky od Jacquese Offenbacha uvede Národní divadlo naposledy už ve středu (a operu Clauda Debussyho Pelleas a Melisanda naposledy 17. června, o den později má derniéru hudební zpracování soudního procesu s Miladou Horákovou Zítra se bude…).

K dalším významným událostem na festivalu Pražské jaro bezesporu patří čtvrteční koncert jednoho z nejslavnějších komorních ansámblů Academy of  St Martin in the Fields, s nímž se na festivalové pódium vrátí Murray Perahia ve dvojroli klavíristy a dirigenta. Na programu je monoautorský večer s Wolfgangem Amadeem Mozartem. Ve čtvrtek oslaví v koncertní síni v Hradci Králové chlapecký sbor Boni Pueri 30. výročí svého založení.

V pátek poprvé zavítá do Prahy, do Divadla Hybernia, francouzský klavírista, improvizátor a showman Pierre-Yves Plat. Koncert není součástí festivalu Pražské jaro. To naopak nabídne v Divadle Archa mezinárodně uznávaný soubor, který se zaměřuje na interpretaci soudobé hudby, Ostravskou bandu. Na festival se vrátí po pěti letech.

Předposlední den na festivalu Pražské jaro bude v sobotu patřit souboru Musica Florea, který přehlídku po delší době vrátí do katedrály sv. Víta na Pražském hradě. Provede zde Missu solemnis, op. 81 Beethovenova současníka Václava Jana Tomáška, věnovanou poslednímu korunovanému českému králi Ferdinandovi V., pro jehož korunovaci 7. září 1836 v katedrále sv. Víta byla skladba napsána. V Obecním domě naopak vystoupí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Libora Peška.Závěr festivalu letos připadá na neděli a je svěřen České filharmonii a dirigentovi Vasiliji Sinajskému. Přednesou Dvořákův Karneval, Sukovu Serenádu Es dur a Stravinského Svěcení jara. Zařazením skladeb Dvořáka a Suka bude symbolicky připomenut legendární šéfdirigent České filharmonie Václav Talich, jehož 130. výročí narození je závěrečný festivalový večer věnován.

Netradiční inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička v režii Tomáše Studeného připravují na začátek června divadelníci z brněnské operní dílny VCHOD. Pojmou ji jako intimní příběh hledání nešťastně ztracené lásky, svázané dobovými zvyklostmi a rituály. Čtyři představení se uskuteční od 3. do 6. června v Divadle na Orlí, kde se nedávno hrála také studentská „komiksová“ verze Smetanovy Prodané nevěsty.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Potíže s nedostatkem peněz neřeší jen tuzemské operní domy a festivaly, ale i velké evropské scény. Jednou z nich je i milánská La Scala. Minulý týden oznámila, že musí kvůli současné ekonomické krizi a nižší státní podpoře šetřit, a proto v příští sezoně 2013/2014 uvede méně představení než v předchozích letech. Jejich počet proto klesne z obvyklých třinácti na deset.

V pondělí 20. května spáchal v Bratislavě sebevraždu padesátiletý flétnista Daniel Janikovič.

Ve věku 97 let zemřel ve středu 22. května v Paříži francouzský soudobý skladatel a klasik moderny Henri Dutilleux.Ve věku 79 let zemřel ve čtvrtek 23. května v jihofrancouzském městě Nice  francouzský veterán šansonu, zpěvák a skladatel Georges Moustaki.

Praha
Pražské jaro uvedlo minulou neděli 19. května světovou premiéru skladby My Life Without Me, kterou zkomponoval jeden z nejúspěšnějších českých skladatelů současnosti Miroslav Srnka. V koncertním sále ji s velkým ohlasem provedl slavný francouzský soubor Ensemble Intercontemporain. Řídil ho dirigent Tomáš Hanus, sólové party přednesla americká sopranistka žijící v Nizozemí Claron McFadden. Koncert doplnila soudobá díla od Jonathana Harveyho, zakladatele souboru Pierra Bouleze a Bruna Mantovaniho.

V pondělí v den desátého výročí úmrtí vynikajícího českého tenoristy Opery Národního divadla a prvního porevolučního ředitele Národního divadla Ivo Žídka byla v hlavním foyeru Národního divadla odhalena jeho bronzová busta. Setkání se zúčastnili pěvcovi synové s rodinami, přátelé a vedení Národního divadla. Mezi historickými automobily, lokomotivami a aeroplány v dlouhých bílých hábitech zazpívali gregoriánské chorály členové souboru Schola Gregoriana Pragensis. Koncert Člověk putující (Homo viator) se odehrál v pondělí večer v Národním technickém muzeu v Praze a pořádal ho festival Pražské jaro. Vystoupení souboru doplňovaly mluvené vstupy Marka Ebena, bratra uměleckého vedoucího souboru Davida.Úterý patřilo na Pražském jaru kapele tělesně postižených hudebníků The Tap Tap, která se představila v pražském Mercedes Foru. Ve Dvořákově síni Rudolfina naopak v rámci festivalu vystoupil klavírista a dirigent Alexandr Lonquich, který přijel jako náhradník za norského pianistu Leifa Ove Andsnese. Ten se z účasti na festivalu nečekaně omluvil, protože se jeho ženě předčasně narodila dvojčata a umělec se rozhodl být nablízku své rodině. Lonquich přednesl sóla v Beethovenových Klavírních koncertech č. 2. a 4., doprovázející Mahlerův komorní orchestr vyplnil večer ještě  Stravinského skladbou Concerto in D a Oktetem.

V tuzemsku neznámý Lonquich překvapil i některé hudební kritiky, například Jindřicha Bálka, který na našem serveru uvedl: „Někdy se objeví klavírista neznámého jména a velmi mile překvapí – a jindy přijede klavírista docela slavný a je to zklamání. Tím prvním byl v uplynulém týdnu Alexander Lonquich, tím druhým starý dobrý známý András Schiff… Alexander Lonquich zaskočil za Leifa Ove Andsnese, přesněji, byl to záskok, který si zajistil Andsnes sám kvůli předčasně narozeným dvojčatům. A evidentně dobře věděl, po kom sáhnout. Lonquich ho zastoupil naprosto bez zaváhání a jeho interpretační rukopis se mi zdál dokonce výraznější. Nemá takové charisma, ale obdivoval jsem, jak dovede spojit stylový přednes a interpretační nápady…,“ tvrdí Bálek, který ve své recenzi posuzoval i výkon Andráse Schiffa.

Čtvrtek ovládl na Pražském jaru Tokijský metropolitní orchestr a japonská houslistka Sayaka Shoji, ve vyprodaném Obecním domě si za nastudování Dvořákova Houslového koncertu a moll vysloužili od publika dlouhý uznalý potlesk. Orchestr pro pražské vystoupení nastudoval Čajkovského Pátou symfonii e moll a Předehru D dur, kterou složil Kosaku Yamada. Orchestr vedl dirigent Kazuhiro Koizumi, vítěz na Karajanově mezinárodní soutěži v roce 1973. V Anežském klášteře se představila cembalistka Alexandra Něpomnjaščaja, vítězka loňské interpretační soutěže Pražského jara, ze které si odnesla také Cenu Nadace Bohuslava Martinů za nejlepší provedení Martinů Koncertu pro cembalo a malý orchestr a Cenu Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení skladby Václava Riedlbaucha Danse macabre. Rudolfinum naopak patřilo koncertu k poctě Benu Blachutovi s pěvci Alešem Brisceinem a Lenkou Máčikovou a Pražskou komorní filharmonií.Jediný koncert na Pražském jaru tento pátek byl vyhrazen pro britského klavírního virtuosa a dirigenta maďarského původu Andráse Schiffa. Pro svůj recitál si dokonce do Rudolfina nechal dovézt půjčený klavír z majetku klavírní firmy bratří Bachmannů z německého Wetzikonu, šlo o vzácný historický nástroj Bechstein z roku 1921. Podle publicisty Jindřicha Bálka patří Schiff k podobným přemýšlivým a velmi vzdělaným sólistům, jakým je německý klavírista Lonquich. „Ale mám dojem, že ve svém pátečním klavírním recitálu to už trochu přehnal. Repertoárem i délkou. Ale hlavně, jeho provedení nebylo zdaleka tak přesvědčivé. Vyvolávalo spíš dojem, že si klavírista hraje jen sám pro sebe. Program měl vrcholit brilantními Symfonickými etudami ve formě variací Roberta Schumanna. Ty ale hrál Schiff v opatrně pomalém tempu, spíše jednotvárně, bez patřičného koncertantního lesku. A přitom šlo o nejvděčnější kus večera,“ uvedl Bálek v recenzi na našem portále (najdete zde).

Naopak hudební publicistka Svatava Barančicová míní, že Schiff má decentní přednes a měkký úhoz, čistý, vycizelovaný tón. „Hraje brilantně a stylově. Nenadchne velkými efekty a bouřlivým přednesem, je spíš umělcem křehké vnitřní poezie v hudbě. V zaplněné Dvořákově síni (už dlouho jsem tu neviděla i přístavky po stranách!) dokázal vytvořit intimní a soustředěnou atmosféru,“ uvedla v jiné recenzi, kterou jsme rovněž uveřejnili.

Jednou z hlavních tváří letošního Pražského jara je německá sopranistka Angela Denoke. Uznávaná interpretka díla Leoše Janáčka i Richarda Wagnera zavítala na festival v sobotu na koncert k 200. výročí narození skladatele Wagnera. Za doprovodu Symfonického orchestru hlavního města Prahy se v Obecním domě představila jako Elsa z Lohengrina, Sieglinda z Valkýry, Adriano z Rienziho, Alžběta z Tannhäusera a a Isolda z Tristana a Isoldy. Orchestr řídil britský dirigent Graeme Jenkins.V české premiéře vystoupil ale i kytarista Miloš Karadaglić, který se v sobotu v rámci festivalu Pražské jaro představil ve Dvořákově síni Rudolfina. Poprvé přitom vystoupil v Rudolfinu umělec z Černé Hory. Nadaného třicetiletého Karadagliće označil předloni prestižní britský časopis Gramophone za mladého umělce roku.

Mladého kytaristu hodnotila ve své recenzi i hudební publicistka Barančicová, podle níž pohledný mladík postavil svůj pražský debut především na efektu na posluchače. Ačkoli své vystoupení začal kultivovaným přednesem, postupně ztrácel na výrazu a kvalitě techniky. „Na to, že je Milošovi třicet, nemá moc rozsáhlý repertoár. Pražskojarní program měnil do poslední chvíle a nakonec předvedl velmi průměrnou dramaturgii. Festivalové publikum to sice snědlo i s navijákem (také máte pocit, že v Praze se vestoje tleská už skoro pořád?), ale i tak si myslím, že prestižní festival by měl na umělce klást náročnější parametry,“ uzavřela svou recenzi Barančicová (najdete zde).

Svůj program zveřejnil hudební festival Letní slavnosti staré hudby, který se uskuteční od 14. července do 6. srpna. Představí zahraniční i domácí interprety, například ansámbl Cantus Cölln, pěvce Carlose Menu, soubor Arte dei Suonatori a sopranistku Claire Lefilliâtre. On-line předprodej vstupenek, které stojí od 300 do 1 400 korun, už začal.

Regiony
V pondělí začal v Ostravě 38. ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj.

Program příští sezony představila Janáčkova filharmonie Ostrava. Do své jubilejní 60. sezony plánuje sedm koncertních řad po čtyřech koncertech. Jedna z nich se bude odehrávat v multifunkční hale Gong v Dolní oblasti Vítkovice.

V Klášterci nad Ohří na Chomutovsku připravuje pro červencový hudební festival houslista Jaroslav Svěcený projekt Vivaldianno 2013, vystoupení slovenského orchestru Cikánski diabli, kapely Hradišťan a přiveze i vzácné historické housle. Součástí přehlídky budou i kurzy pro mladé houslisty. Festival se uskuteční po deváté.Mezinárodní hudební festival Český Krumlov musel z finančních důvodů odříci interprety svých dvou koncertů. Rozpočet festivalu byl plánován na 44,7 milionu korun, letos se ocitl zcela bez státní podpory. Ministerstvo kultury mu letos nic nepřispěje, Jihočeský kraj váhá. Ruší se proto vystoupení amerického jazzového sexteta Take 6, které nahradí 3. srpna projekt tuzemských jazzových hudebníků, a ruského houslisty Maxima Vengerova, který měl hrát na závěrečném koncertu 17. srpna. Přehlídka se bude pořádat od 19. července. Zahájí ji slavná lotyšská mezzosopranistka Elīna Garanča.

Výročí
40. narozeniny
oslavila v neděli 26. května operní pěvkyně Magdalena Kožená. Jedna z nejžádanějších mezzosopranistek současnosti, která se v posledních letech výrazně prosadila na světových pódiích.

Hudební veřejnost si připomněla 110. výročí narození  tenoristy, filmového herce a režiséra Jindřicha Blažíčka, člena Národního divadla v Praze.Ve středu před 200 lety se narodil německý hudební skladatel Richard Wagner. Mezi jeho nejznámější díla patří opery Bludný Holanďan, Lohengrin, Tristan a Isolda nebo tetralogie Prsten Nibelungův.

60. narozeniny oslavil v úterý kytarový virtuos Lubomír Brabec.

Foto archiv, Pražské jaro-Ivan Malý, Zdeněk Chrapek 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat