Wiener Staatsoper v příští sezoně: Verdi, Wagner, Debussy i Gluck

Vídeňská státní opera uvede v sezoně 2016/2017 pět premiér. Celkem bude na repertoáru čtyřiapadesát oper. S Falstaffem a Trubadúrem přibudou dvě nové inscenace Verdiho, nově bude vypraven Parsifal i Pelléas a Mélisanda. Objeví se také Gluckova Armida. Repertoár obohatí tři dětské opery a deset baletních programů.

(Vienna Online / APA – 6.4.2016)

Wiener Staatsoper (foto archiv)
Wiener Staatsoper (foto archiv)

Novou vídeňskou operní sezonu otevře Armida Christopha Willibalda Glucka, s hostujícím orchestrem Musiciens du Louvre Marca Minkowského, tak jako již v nástupní sezoně Dominique Meyera roku 2010, kdy účinkoval v Händelově Alcině; ta se při této příležitosti na repertoár také vrátí: „Jsem rád, že hrajeme více Glucka. Nepatří ještě k oblíbeným, ale my pro něj můžeme něco udělat,“ vyjádřil při prezentaci sezony Meyer optimismus.

Na 4. prosince je stanovena premiéra nového Falstaffa v režii Davida McVicara, k dirigentskému pultu Státní opery se po létech vrátí Zubin Mehta. 5. února bude následovat Verdiho Trubadúr, považovaný pro své libreto za obtížnou operu. „Všichni ho chtějí hrát a všichni se toho bojí,“ řekl Meyer. Od režiséra Daniele Abbada a dirigenta Marco Armiliata si slibuje úspěch; nahradí se tak inscenace Istvána Szabó, hraná naposled roku 2001. K úspěchu má přispět i obsazení, kromě Roberta Alagni především Anna Netrebko, která naposled triumfovala v této opeře roku 2014 při Salcburském festivalu.

Hermanis se zato ujme ve Státní opeře svatého grálu. O Velikonocích, 30. března 2017, bude inscenovat tradičně uváděného Parsifala a nahradí tak inscenaci Christine Mielitz z roku 2004. Dirigentem bude Semyon Bychkov a v roli Kundry bude debutovat Nina Stemme. Poslední premiérou bude 18. června Debussyho Pelléas et Mélisande v režii Marca Artura Marelliho – bez ohledu na určitou animozitu intendanta vůči hudebnímu divadlu jeho vlasti. „Kdo mě zná, ví, že – ačkoli jsem Francouz – nejsem zvláštním milovníkem francouzské opery,“ komentoval Meyer.

Dominique Meyer (zdroj staatsoperblog.at)
Dominique Meyer (zdroj staatsoperblog.at)

Pelléas et Mélisande je ale výjimka. V roli Geneviève bude ve Státní opeře debutovat  Bernarda Fink, titulní role ztělesní domácí sólisté Benjamin Bruns a Olga Bezsmertna.

Světová premiéra dětské opery
V dětské opeře ve Walfischgasse bude 29. ledna 2017 premiéra Patchworku Tristana Schulze. V souvislosti s debatou vedenou s holdigem Spolkových divadel o využití Kasina na Schwarzenbergově náměstí ředitel Meyer zdůraznil, že je s prostředím scény ve Waldfischgasse navýsost spokojen. Návrh na změnu stanoviště je ve stadiu zkoušek. „Můj osobní názor je, aby to zůstalo co nejdéle takto,“ zdůraznil Meyer svou preferenci, neboť ve Walfischgasse jsou lepší technické podmínky. Doufá, že rozhodnutí padne do konce této sezony.

Šéfa baletu Manuela Legrise pochválil Meyer téměř jako vlastní dítě: „Kdyby byl tak úspěšný můj syn, nemohl bych být šťastnější.“ Se spoluprací s jednapadesátiletým krajanem je velmi spokojen: „Všechno, co balet dělá, ve mně vzbuzuje nadšení.“ Legris se také těší na příští sezonu, která přinese tři baletní premiéry a počet představení poté, co žádal o větší prostor, stoupne z 51 na 57.

Balet Státní opery zahájí 1. listopadu večerem o třech částech s choreografiemi Georga Balanchina, Edwaarda Lianga a světovou premiérou Blanc Daniela Proietta. „Na premiéře se bude podílet celý soubor,“ prohlásil Legris. 19. února 2017 budou následovat dvě práce Johna Neumeiera – Le Pavillon d’Armide a Le Sacre, sezonu uzavře 29. června baletní gala z choreografií Rudolfa Nurejeva. Detaily k baletní sezoně oznámí Legris 17. května.
***

A několik čísel k tomu
(Salzburger Nachrichten – 7.4.2016)

Pokud jde o čísla, zůstává ředitel Státní opery Dominique Meyer u pozitivního hodnocení předchozího roku: „Nechci být arogantní, ale daří se nám dobře.“ Soběstačnost je na 45 procentech, tedy značně vysoko. Ceny vstupenek přitom dosáhly hranice: „Pokud nám zbydou vstupenky, jsou to ty nejdražší – to je jasné znamení. Půjdeme-li s cenami ještě výš, nastane nebezpečí, že vztah obyvatelstva k opeře poškodíme,“ říká Meyer. Zatím však přízeň publika trvá. Příjmy stouply ke 4. dubnu ve srovnání s předchozím rokem ze 23,727 mil. euro na 23,951 mil., počet návštěvníků vzrostl z 411.515 na 411.827 – musí být ale vzat v úvahu vyšší počet představení, takže průměrný počet diváků naopak klesl z 2.047 na 2.019.

Wiener Staatsoper (foto archiv)
Wiener Staatsoper (foto archiv)

Adekvátně k tomu poklesla obsazenost hlediště z 99 na 98,51 procent, v opeře z 99,47 na 98,82, u baletu z 98,52 na 97,7 procent. Rovněž poklesly příjmy z jednoho představení z 118.044 euro na 117.405 euro. Jednou z příčin je i zahrnutí dětské opery, která přináší menší příjem.

Vytíženost je ve srovnání s jinými divadly enormní, zdůraznil šéf Státní opery, ale celková hospodářská situace zůstává pochopitelně obtížná. „Když mi ráno oznámí vytíženost stoprocentní, nebudu si hned hrát na Tarzana,“ tloukl se Meyer symbolicky v prsa. Zároveň ho těší, že i se současnými díly jako jsou Tři sestry Petera Eötvöse dosáhli 95 procent: „Které divadlo by nebylo s pětadevadesátiprocentní vytížeností spokojeno?

Počet operních představení se v následující sezóně sníží z 234 na 221, tedy na hodnotu sezony  2014/15 (naopak v baletu vzroste z 51 na 57). Pokud se započítají další podniky jako koncerty a matiné, uskuteční se v sezoně 2016/17 celkem 309 představení (v nynější 318).

Stoupá však počet abonentů livestreamových přenosů. Symbolická hranice 1 000 platících zákazníků už byla překročena. Asi třetina současných 1 034 uživatelů je z Rakouska, polovina z ostatní Evropy, sdělil šéf digitální techniky Christoph Widauer.

Přeložila a připravila Vlasta Reittererová

Související články


Napsat komentář