Zopakujte předehru aneb Hans Heiling v Řezně

Glosa 

Vedle Theater an der Wien nastudoval takřka ve stejném termínu romantickou operu Heinricha Marschnera Hans Heiling operní soubor Theater Regensburg. Na diváka čeká během představení několik překvapení, i když přílišná režisérská snaha o originalitu snad zastírá hudební kvality díla.

Prolog opery se odehrává pro všechny účinkující i diváky (pozvané na jeviště postavou moderátora, již připsal režisér) na jevišti divadla (!).

Heinrich Marschner: Hans Heiling - Theater Regensburg 2015 (foto Jochen Quast)
Heinrich Marschner: Hans Heiling – Theater Regensburg 2015 (foto Jochen Quast)

Mezi stojícími diváky se rozehrává úvodní scéna loučení královny se synem, který chce odejít za svou láskou Annou – a to do země lidí. Vzápětí se však ujímá mikrofonu znovu moderátor představení, který osvětluje sociální aspekty právě rozbíhajícího se příběhu.

Režisér představení, mladý Florian Lutz, vidí silnou paralelu příběhu s Wagnerovým Zlatem Rýna. Hybným tématem představení je honba za bohatstvím a zlatem a důsledky takového konání. Diváci na výzvu moderátora stojí před volbou: zůstat na jevišti jako „socialisté“, radovat se z obyčejných lidských radostí i snášet lidské strasti, anebo následovat královnu a jako „kapitalisté“ se tradičně usadit v hledišti. Dirigent zvedá taktovku, zazní první tóny předehry a začíná mumraj logistického přesunu diváků v divadle. Diváci si sedají za předehry.

Začíná vlastní příběh, z něhož se však bohužel postupně vytrácí původní originalita, tak slibně nastartovaná na počátku opery. Hudební stránce opery bohužel tento „happeningový“ způsob režie nesmírně škodí: přesun diváků je doprovázen hlukem i zmatky. Když jsou všichni konečně usazeni, jeden z diváků (skutečný návštěvník divadla, nikoliv součást režijního konceptu) žádá, aby dirigent zopakoval předehru, která je mistrovským dílem, protože z ní každý slyšel jen fragmenty. Ostatní diváci pozitivně kvitují žádost diváka, ale zasahuje inspicient a dál žene představení dopředu. Orchestr hraje velmi slušně, ze všech účinkujících stojí za to jmenovat výborně zpívajícího polského barytonistu Adama Krużele (Hans Heiling). Sympatická a herecky nadaná Michaela Schneider sice zajímavě předvádí svůj velmi pronikavý soprán, jeho zvuk však nepříjemně dráždí divákovy uši. Divadlo v Regensburgu disponuje výbornou představitelkou Královny podzemní říše, kterou dobře hraje a zpívá mezzosopranistka Theodora Varga.

Heinrich Marschner: Hans Heiling - Theater Regensburg 2015 (foto Jochen Quast)
Heinrich Marschner: Hans Heiling – Theater Regensburg 2015 (foto Jochen Quast)

Takovou královnu by si mohli přát i ve vídeňském Theater an der Wien, kde se v minulých týdnech představila rovněž nová inscenace Hanse Heilinga (naši recenzi najdete zde). Ve Vídni matku ztvárnila slavná Angela Denoke, která bohužel diváky už mohla ohromit jen svými hereckými schopnostmi a štíhlou postavou – čistě po hudební stránce její výkon nebyl intonačně čistý ani přesvědčivý.

Provedení této opery v Regensburgu je též poznamenáno rozsáhlými škrty v partituře. Marschnerův osobitý přístup v propojení prózy a zpěvních čísel, použití melodramu, kombinace melodramu a zpěvu (například part Gertudy) – to vše je v inscenaci Floriana Lutze násilně nahrazeno zpěvem protagonistů a moderátorem operního děje mluvícím do mikrofonu. Přes velmi slibný a originální začátek se v průběhu představení výrazně projevují nedotažené režijní nápady a jejich důsledky. Režijní koncepce, která nevydrží s dechem pro celé představení, tak škodí nadprůměrně dobře zvládnutému hudebnímu nastudování (orchestr a sbor) tohoto mimořádného díla německé hudební romantiky.

Hodnocení autora glosy: 60 %

Heinrich Marschner:
Hans Heiling
Hudební nastudování a dirigent: Tom Woods
Režie: Florian Lutz
Scéna a kostýmy: Sebastian Hannak
Sbormistr: Alistair Lilley
Světla: Wanja Ostrower
Dramaturgie: Christina Schmidt
Philharmonisches Orchester Regensburg
Opernchor und Extrachor des Theaters Regensburg
Premiéra 19. září 2015 Theater Regensburg Řezno
(psáno z reprízy 12. 10. 2015)

Die Königin der Erdgeister – Theodora Varga
Hans Heiling – Adam Krużel
Anna – Michaela Schneider
Gertrud – Vera Egorova
Konrad – Steven Ebel
Stephan – Mario Klein
Nicklas – Matthias Laferi

www.theater-regensburg.de

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Marschner: Hans Heiling (Theater Regensburg)

[yasr_visitor_votes postid="187868" size="small"]

Mohlo by vás zajímat