Změny ve vedení Opery ND: hudebními řediteli budou Jaroslav Kyzlink a Andreas Sebastian Weiser
Vedení Národního divadla dnes oznámilo, že našlo náhradu na dva klíčové posty ve vedení Opery. Na místo hudebního ředitele Národního divadla, po odchodu dirigenta Roberta Jindry už druhou sezonu neobsazené, nastupuje Jaroslav Kyzlink (1973). Hudebním ředitelem Státní opery bude německý dirigent Andreas Sebastian Weiser (1963), který tak nahradí Martina Leginuse. Ten se rozhodl svůj post opustit před nedávnem.
Místo hudebního ředitele Národního divadla je neobsazeno od června 2014, jako důvod svého odchodu dirigent Robert Jindra uvedl neshody s uměleckým ředitelem Opery Petrem Kofroněm (informovali jsme zde). Jindra tak ve svojí funkci působil pouhý rok. Hudební ředitel Státní opery Martin Leginus se k odchodu ještě před koncem současné sezony rozhodl před měsícem, údajně z osobních důvodů (více zde). V čele Státní opery tak vydržel dva a půl roku.
Oba dirigenti se svých šéfovských postů ujmou od srpna letošního roku, už od příštího týdne ale začnou připravovat příští sezonu a přebírat funkce jako designovaní ředitelé. Připojujeme oficiální tiskovou zprávu vedení Národního divadla.
Dokument
Ředitel Národního divadla jmenuje nové operní hudební šéfy
Novým hudebním ředitelem Opery Národního divadla se od 1. srpna 2016 stane Jaroslav Kyzlink. Funkce hudebního ředitele Státní opery se od téhož data ujme Andreas Sebastian Weiser. Již od příštího týdne však začnou připravovat příští sezonu a přebírat funkce jako designovaní ředitelé.
„I přes velmi krátký čas se podařilo najít vyzrálé hudební osobnosti pro prestižní posty. Vítám je v rodině Národního divadla a přeji jim elán a radost z tvůrčí práce ve prospěch diváků a jejich nejvyšších uměleckých očekávání,“ uvedl ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian.
„Velmi si vážím nabídky spolupráce – moci se podílet na řízení a směrování naší první scény je obrovská výzva a závazek. Nepřicházím do neznámého prostředí, se souborem Opery Národního divadla spolupracuji jako dirigent pravidelně a doufám, že se nám společně podaří využít vzájemnou náklonnost k náročné každodenní práci a naplňování odkazu předchozích generací umělců, kteří Operu Národního divadla během let formovali,“ přeje si Jaroslav Kyzlink.
„Jmenování hudebním ředitelem Státní opery je pro mě mimořádným oceněním. Jsem přesvědčen, že opera je na jedné straně uměním, ale na druhé straně rovněž způsobem života. Proto se těším na setkání s mnoha jedinečnými lidmi, kteří se upsali této velkolepé umělecké formě a neustále jí dávají nové impulsy,“ řekl ke svému jmenování dirigent Andreas Sebastian Weiser.
Jaroslav Kyzlink pochází z Brna, kde vystudoval dirigování sboru a orchestru na Janáčkově akademii múzických umění. Od roku 1992 působil v brněnské opeře: nejprve jako sbormistr, od roku 1996 jako dirigent, v letech 2001–2003 jako šéfdirigent a umělecký šéf.
Se souborem Janáčkovy opery nastudoval celou řadu inscenací, pro Mezinárodní festival Janáček Brno připravil světovou premiéru původní verze Janáčkovy opery Výlet pana Broučka do Měsíce (2010). Brněnský soubor řídil na festivalech doma i v zahraničí včetně Japonska (2001, 2003). V roce 2003 navázal spolupráci s Operou Slovenského národního divadla, v letech 2004–2006 byl jejím šéfdirigentem. V roce 2008 nastudoval Gluckovu operu Orfeo ed Euridice pro Slovenské národní divadlo v Bratislavě a Teatr Vielki ve Varšavě. V roce 2010 dirigoval první uvedení opery E. W. Korngolda Mrtvé město v Dánské národní opeře v Kodani a nastudováním Smetanovy Hubičky se vrátil na operní festival v irském Wexfordu. V roce 2011 nastudoval Dvořákovu Rusalku v Bonnu a v New National Theatre Tokyo. V roce 2012 připravil nové inscenace Rusalky pro Národní divadlo Brno a Janáčkovy Její pastorkyně pro Slovenské národní divadlo. V roce 2013 nastudoval Verdiho opery Sicilské nešpory pro Národní divadlo Brno a Don Carlo pro Národní divadlo v Praze, kde v sezoně 2012/2013 působil jako šéfdirigent Opery ND. Na podzim 2013 se vrátil do Dánské národní opery k nastudování prvního provedení Janáčkovy Káti Kabanové v Dánsku a v roce 2014 do New National Theatre Tokyo, kde připravil Korngoldovo Mrtvé město. V roce 2015 nastudoval v Národním divadle Mozartovu Kouzelnou flétnu. Spolupracuje s mnoha symfonickými orchestry a je zván jako porotce dirigentských a pěveckých soutěží. Od roku 2006 jako pedagog externě spolupracuje s Hudební fakultou Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. Od sezony 2014/15 je šéfdirigentem Slovinského národního divadla v Lublani.
Andreas Sebastian Weiser, absolvent Vysoké školy umění v Berlíně, se stal v roce 1985 finalistou prvního ročníku Mezinárodní dirigentské soutěže Artura Toscaniniho v Itálii. Na základě stipendia Německé akademické výměnné služby studoval také u Václava Neumanna při České filharmonii (1987/88). O rok později se stal druhým dirigentem Symfonického orchestru Československého rozhlasu.
V roce 1990 si jej Jenští filharmonici zvolili svým šéfdirigentem. Stal se tak nejmladším hudebním ředitelem v Německu. V roce 1993 debutoval u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, když narychlo zaskočil za Semjona Byčkova a převzal řízení 9. symfonie Gustava Mahlera. Následovala další pozvání k Mnichovskému rozhlasovému orchestru, k Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu a k Bach Collegium München. Od prvního společného koncertu v Ravenně v roce 1995 pravidelně spolupracoval s violoncellistou a dirigentem Mstislavem Rostropovičem (mimo jiné nastudování Brittenova Válečného rekviem s Orchestra Nazionalle della RAI Torino, Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu a Symfonickým orchestrem Severoněmeckého rozhlasu). Jako asistent pravidelně spolupracoval s legendárním dirigentem Lorinem Maazelem a také se Zubinem Mehtou a to při otevření Palau de les Arts Reina Sofia ve Valencii.
Andreas Sebastian Weiser dirigoval mimo jiné Lucernský symfonický orchestr, Bernské symfoniky, Bamberské symfoniky, Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu v Lipsku a Stuttgartské filharmoniky, hostoval v Opéra de Lille, Opéra de Nice, Státním divadle v Kasselu, Státní opeře v Praze, Teatro di San Carlo v Neapoli, Římě, Palermu, Barceloně a Madridu (RTVE). V roce 2009 hudebně nastudoval Brittenovo Zneuctění Lukrécie v rámci Hudebního festivalu Lorina Maazela v americkém Castletonu. Pravidelně spolupracuje s Katarskou filharmonií a to od jejího vzniku před osmi lety. Nahrával s Jenskými filharmoniky, se Stuttgartským komorním orchestrem a s Virtuosi di Praga. Od sezony 2012/2013 je šéfdirigentem Filharmonie Hradec Králové.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]