Týden s hudbou (172)
Co přinese tento týden
Zahraničí
Soubor Collegium 1704 se již podruhé představí na Chopinově festivalu ve Varšavě. Na prvním ze dvou plánovaných koncertů, v pátek 19. srpna, uvede dílo italského skladatele Gaetana Donizettiho Messa di Requiem, kterou skladatel zkomponoval k příležitosti pohřbu jeho současníka Vincenza Belliniho. Při druhém vystoupení v neděli uvede Collegium 1704 díla Wolfganga Amadea Mozarta, Vojtěcha Jírovce, Otto Nicolaie a Felixe Mendelssohna.
Praha
Zahraniční a domácí hvězdy nového cirkusu, klaunerie, představení pod širou oblohou, koncerty, filmové projekce, workshopy i akce pro děti nabídne od čtvrtka 18. srpna až do začátku září festival Letní Letná. Podle pořadatelů půjde o nejbohatší program v třináctileté historii. Letošní ročník bude zahájen živelným kabaretem v podání australského souboru Limbo, od protinožců do Čech zamíří i mezinárodní soubor Circa.
Litevská varhanice Renata Marcinkuté-Lesieur zahraje ve čtvrtek 18. srpna v rámci Mezinárodního varhanního festivalu v bazilice svatého Jakuba. Je laureátkou Mezinárodní varhanní soutěže v Kyjevě a Mezinárodní varhanní soutěže Mikalojuse Konstantina Čiurlionise ve Vilniusu. V programu zazní skladby Johanna Sebastiana Bacha, Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise, Faustase Latenase a Alexandra Guilmanta.
Regiony
Sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk přinese v úterý 16. srpna na velké nádvoří hradu Špilberk kantátu pro sólový soprán, baryton, sbor a orchestr Te Deum Antonína Dvořáka a dílo Carla Orffa Carmina Burana. Český filharmonický sbor Brno povede sbormistr Petr Fiala, Filharmonie Brno vystoupí s dirigentem Leošem Svárovským, sólisty budou Marie Fajtová (soprán), Jaroslav Březina (tenor) a Peter Mazalán (baryton). Ve středu zazní Mesiáš Georga Friedricha Händela v podání Czech Ensemble Baroque orchestra & choir se sbormistryní Terezou Válkovou, dirigentem Romanem Válkem a sólisty. Čtvrteční program je filmový, promítat se bude záznam koncertu Tři tenoři, legendárního vystoupení Luciana Pavarottiho, Plácida Dominga a Josého Carrerase z roku 1990 v Římě.
Čtvrtý ročník letního festivalu a kurzů Třeboňská letní setkávání se uskuteční od úterý 16. do neděle 21. srpna. V pátek se představí profesor Akademie múzických umění v Praze Jiří Hlaváč se svými hosty, v sobotu zahrají lektoři kurzů společně s aktivními účastníky na samostatném koncertu. Neděle bude patřit závěrečnému koncertu. Festival zahrnuje koncerty a hudební semináře v oborech hra na hoboj, violoncello, kytaru a akordeon a také výtvarný kurz.
Hudební léto Kuks 2016 uzavře svůj sedmý ročník v sobotu 20. srpna závěrečným koncertem festivalu, na kterém zahrají Otto Sauter (trubka) a Czech Brass. Úvahu nejen o kukských varhanách jsme uveřejnili zde.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Festival Mostly Mozart, který se každoročně touto dobou odehrává v Lincolnově centru v New Yorku, patří mezi největší letní festivaly klasické hudby na světě a letos slaví svoje padesáté narozeniny. V roce 1966 vznikl jako čistě mozartovský festival. Kromě uvádění a prezentování světově známých umělců, jakými jsou letos například Emanuel Ax, Emerson String Quartet nebo Joshua Bell, je také znám svou snahou představovat newyorskému publiku mladé či neznámé umělce. Obsáhlý rozhovor s ředitelkou hudebního programu Lincoln Center Hanako Yamaguchi jsme uveřejnili zde.
Budova Opery v australském Sydney podstoupí rozsáhlou modernizaci. Cílem projektu za 202 milionů australských dolarů (3,8 miliardy Kč) je především zlepšit akustiku interiéru stavby, která je na Seznamu kulturního dědictví UNESCO. Práce mají být zahájeny v květnu příštího roku a potrvají šest let. Kvůli renovaci se od poloviny roku 2019 na osmnáct měsíců uzavře koncertní sál Opery, který má kapacitu 2600 míst. Pro sydneyskou Operu to bude největší renovace od jejího otevření v roce 1973. “Zaměří se na zdokonalení akustiky a přístupnosti objektu a na přeměnu nevyužívaných kanceláří Opery na tvůrčí výukové centrum, které vytvoří přátelské prostředí pro rodiny,” uvedli v minulém týdnu zástupci operního domu. Podrobněji informujeme zde.
Salcburský festival, který letos přináší okolo sto padesáti koncertů a představení a koná se na čtrnácti místech v Salcburku a jeho okolí, vstoupil do své druhé půli. Festivalové dění průběžně sledoval a přiblížil náš Salcburský festivalový kaleidoskop, který jsme uveřejnili zde, zde a zde.
Praha
V příštím roce by Praha mohla na kulturních grantech rozdávat o padesát milionů víc než v předchozích letech. Dohromady by šlo o částku tři sta padesát milionů korun, jak uvedl v minulém týdnu radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice). Na vyšší dotaci by dosáhlo mimo jiné šest významných kulturních akcí. Rozpočet hlavního města budou zastupitelé schvalovat pravděpodobně na konci roku. Mezi jmenovanými akcemi, které by měly získat vyšší podporu, je i festival Pražské jaro.
Centrum Prahy v minulém týdnu opět patřilo flašinetářům z různých koutů Evropy. Třetí ročník mezinárodního setkání Flašinet žije! přivítal flašinetáře z Čech, Polska, Německa, Rakouska, Slovenska a Švýcarska. Pouliční umělci odehráli tři koncerty rozdílných žánrů. Hrací strojky se rozezněly na Kampě u Karlova mostu, v barokním kostele svatého Mikuláše na Staroměstském náměstí a v Českém muzeu hudby. Více jsme uveřejnili zde.
Ochranný svaz autorský podle starostů zneužívá své dominantní postavení. Chystaný výrazný nárůst sazeb není podle nich odůvodněný ani přiměřený. Svaz se ale brání tvrzením, podle kterého autoři hudby v České republice inkasují jedny z nejnižších autorských odměn v Evropě a to i po chystaném navýšení. Starostové měst podali stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a na Ministerstvo kultury. Podrobnější zprávu najdete zde.
Objekt Stavovského divadla v Praze prochází čtvrtým rokem do poslední fáze plánované rekonstrukce. Ve třech předchozích letech se uskutečnila oprava a zateplení střešního pláště, včetně modernizace podkrovních prostor jako je zkušebna či strojovna vzduchotechniky. V těchto dnech se pracuje na rekonstrukci venkovních balkonů. Balkony na bočních fasádách objektu byly zřízeny ve druhé polovině devatenáctého století podle plánů architekta Achilla Wolfa jako únikové východy z divadla pro horní podlaží. Práce skončí v prosinci a vyžádají si devět milionů korun. Rekonstrukce je hrazena z investiční dotace od ministerstva kultury. Podrobnější zprávu najdete zde.
V Paláci Akropolis se 13. srpna odehrála historická premiéra první thajské opery na českém území. Opera The Silent Prince (Němý princ), kterou složil thajský skladatel Somtow Sucharitkul před pěti lety na zakázku pro operní soubor z amerického Houstonu, zpracovává námět z Buddhova mládí, z jednoho z jeho mnoha převtělení, kterými musí projít smrtelníci i božské bytosti. Dirigování mladého orchestru Siam Philharmonic Orchestra se ujal Trisdee na Patalung. Recenzi představení jsme uveřejnili zde.
Regiony
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica a Česká filharmonie podpořily letošní letní školu Romano drom (Romská cesta). Projekt zpěvačky Idy Kelarové chce mimo jiné zviditelnit situaci romských dětí žijících na východním Slovensku a v České republice. Po dvou letních pobytech na východním Slovensku s koncerty přímo v romských osadách se letos letní škola konala v Jiřetíně pod Jedlovou na Šluknovsku. Po koncertu v Novém Boru se Kelarová se svým uměleckým týmem, členy České filharmonie a sborem Čhavorenge představila na Lužickém náměstí v Rumburku a poté v Zámeckých zahradách v Děčíně. Školy Romano drom se letos zúčastnilo šedesát romských dětí, které byly vybrány v České a Slovenské republice při březnových a dubnových konkurzech.
Ve dnech 10. – 14. srpna představilo Jihočeské divadlo v Českém Krumlově celkem šestkrát lyrickou operu Rusalka Antonína Dvořáka. Opera Jihočeského divadla přizvala k režijní realizaci dnešního šéfa Janáčkovy opery v Brně Jiřího Heřmana, hudební nastudování bylo v rukou hudebního ředitele Jihočeského divadla Maria De Rose, u dirigentského pultu se objevil rovněž Martin Peschík. Recenzi ze dvou repríz jsme uveřejnili zde.
Výročí
Devadesáté narozeniny oslaví v sobotu 20. srpna česká tanečnice a choreografka Růžena Mazalová. Své první angažmá nastoupila v Tylově divadle v Nuslích (1941-1943), v letech 1943-1946 tančila v Neues Deutsches Theater v Praze, resp. opeře Divadla 5.května, 1946-1947 v Hudebním divadle Karlín a v období let 1947-1952 byla angažována v baletním souboru Národního divadla. Poté studovala choreografii na Vysoké škole divadelního umění A.V.Lunačarského v Moskvě a současně se zdokonalovala v tanečním učilišti při Velkém divadle. Od roku 1956 byla po třináct let sólistkou Baletu Národního divadla. V roce 1969 odešla do invalidního důchodu a pracovala až do roku 1975 jako baletní mistryně a pedagožka v Düsseldorfu-Duisburku (Deutsche Oper am Rhein). Od poloviny sedmdesátých let se vrátila do Zlaté kapličky jako baletní mistryně, působila i jako pedagožka. Obdržela Cenu Thálie pro rok 2008 za celoživotní mistrovství.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]