Týden s hudbou (173)
Co přinese tento týden
Zahraničí
Soubor Musica Florea se společně s tanečním souborem Hartig Ensemble představí ve čtvrtek 25. srpna v polské Štiavnici. Přiveze tam operu Costanza e Fortezza od vídeňského barokního skladatele Johanna Josepha Fuxe, na libreto Pietra Pariatiho. Její původní provedení při korunovačních slavnostech roku 1723 v Praze dalo popud ke vzniku operního podnikatelství a je možné je historicky považovat za nejslavnější pražskou operu osmnáctého století. Hudebního nastudování se ujal Marek Štryncl, choreografii k představení vytvořila Helena Kazárová. Autorem hudby k baletům je Niccolò Matteis. Více o historii a znovuuvedení této opery se dočtete zde.
Praha
V pondělí 22. srpna převezme ředitel Národního divadla Jan Burian z rukou předsedy vlády Bohuslava Sobotky symbolické klíče od provozní budovy Themos. Premiér a ministr kultury Daniel Herman si poté prohlédnou prostory této budovy a následně navštíví i zákulisí historické budovy Národního divadla, kde se setkají se zástupci souborů Národního divadla. Zde jsme informovali o prodeji budovy, při němž ji Národní divadlo po dlouhých letech získalo zpět.
Regiony
Hudební festival Špilberk nachystal pro tento týden program různých žánrů. V úterý vystoupí Ondřej Havelka a jeho Melody Makers, středa přinese koncert Dagmar Peckové Hříšnice, na kterém ji doprovodí Filharmonie Brno v čele s dirigentem Stanislavem Vavřínkem. Čtvrtek bude opět filmový, návštěvníky čeká promítání záznamu koncertu z Dortmundu z roku 1980, Bob Marley: Uprising Live!. Program letošního festivalu uzavře v sobotu Dan Bárta, Robert Balzar Trio a Filharmonie Brno ve společném novém projektu, vedeném dirigentem Ondřejem Olosem.
Litoměřické svátky hudby se letos konají v termínu 26. a 27. srpna. Na pátečním koncertě vystoupí Václav Hudeček s violoncellistou Petrem Nouzovským a violistkou Kristinou Fialovou. Mimo jiné zazní poprvé nedávno objevená věta z Mozartovy Koncertantní symfonie pro housle, violu, violoncello a orchestr, na programu je i Brahmsův Koncert pro housle, violoncello a orchestr a moll. V sobotu se publiku v jezuitském kostele Zvěstování Panně Marii v Litoměřicích představí operní pěvci Simona Houda Šaturová a Petr Nekoranec. Zazní dvě mozartovské árie a duet z Dona Giovanniho, dále i árie z oper Giuseppe Verdiho, Gaetana Donizzetiho a Gioachina Rossiniho, vše za doprovodu Plzeňské filharmonie. Pořadatelem festivalu je spolek Musica et Education.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Daniel Barenboim představil svůj nový projekt – vlastní kanál na YouTube. Bude přinášet krátké videopořady Daniela Barenboima, v nichž hodlá hovořit o hudbě a dalších tématech, která jsou blízká jeho srdci. První díl je věnován Klavírnímu koncertu č. 1 d moll, op. 15 Johannese Brahmse. Více se dočtete zde.
Dubaj, která je jedním ze Spojených arabských emirátů, se změnila nejenom v centrum obchodu, ale i kultury a její stavební sektor přilákal obří investice ze zahraničí. Zrodil se zde projekt Dubajské opery, jejíž forma je inspirována obchodní tradicí přístavního města. Její struktura se podobá dhau, malé arabské plachetnici, která se stále používá v regionální námořní dopravě. Budova dubajské Opery bude slavnostně otevřena koncem srpna, zahájení se zúčastní i španělský tenorista Plácido Domingo. Více informujeme zde.
Salcburský festival nabídl svým návštěvníkům mimo jiné i obnovenou inscenaci Figarovy svatby. Dekorace a kostýmy zasazují děj časově na začátek dvacátého století a silně připomínají britský televizní seriál Panství Downtown. Režisérem inscenace opery je Sven-Eric Bechtolf. Role Figara se zhostil Adam Plachetka, v roli Hraběnky vystoupila Anett Fritsch, v roli Zuzanky Anna Prohaska . Zde jsme uveřejnili ohlasy ze zahraničního tisku.
Ve španělském městě Borja se 20. srpna odehrála premiéra opery napsané na motivy aféry, která se zde udála před čtyřmi lety, když důchodkyně Cecilia Giménez svévolně a amatérsky opravila chátrající fresku Ježíše. Komickou operu s názvem Ecce Homo (Ejhle, člověk) složili dva Američané – hudbu zkomponoval Paul Fowler a libreto napsal Andrew Flack. Více najdete zde.
Třicátý osmý ročník Rossini Opera Festivalu se konal ve dnech od 8. do 20. srpna již tradičně v italském Pesaru, rodišti Gioachina Antonia Rossiniho. Minulý ročník navštívilo festival okolo šestnácti tisíc diváků ze třiceti čtyř států světa. Letos uvedl dvě nové inscenace: La donna del lago (Jezerní paní) a Il Turco in Italia (Turek v Itálii). Obsáhlou recenzi nejen těchto dvou titulů jsme uveřejnili zde.
Praha
Třináctý ročník festivalu Letní Letná byl v zahájen v minulém týdnu, prvním večerním programem bylo čtvrteční představení australského souboru Limbo. V pátek večer se uskutečnila premiéra nového představení Beach Boy(s) českého souboru Losers Cirque Company, poté převzal pomyslné festivalové žezlo francouzský soubor Cirque Le Roux, V sobotu vystoupil třetí z letošních zahraničních hostů Letní Letné – australský soubor Circa, jehož představení spojilo dynamické cirkusové disciplíny na visuté hrazdě či na tyči s dalšími akrobatickými kousky. Součástí festivalu je i výstava Národního muzea o historii cirkusu. Na výstavě mohou návštěvníci do 4. září vidět kromě plakátů, fotografií a kopií dokumentů týkajících se cirkusové historie v Praze i originální cirkusové rekvizity.
Regiony
Duchovní kantáta Te Deum Antonína Dvořáka, která měla svoji původní premiéru v září 1892 v New Yorku, otevřela v úterý večer v Brně sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Po přestávce zahajovacího večera dramaturgie zařadila další dílo z oratorního repertoáru, Carmina Burana od Carla Orffa, poprvé provedené o pětačtyřicet let později. Na brněnském Špilberku společně se sólisty sopranistkou Marií Fajtovou, tenoristou Jaroslavem Březinou a barytonistou Petrem Mazalánem vystoupila pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou Leoše Svárovského a Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou. Podrobnější zprávu najdete zde.
Pátý ročník mistrovských kurzů Festivalu Jarmily Novotné v Litni se soustředil na klasický zpěv pod vedením sopranistky Kateřiny Kněžíkové a rozšířil se o obor barokního zpěvu v čele s Markétou Cukrovou. Pěvecké lekce se odehrály za klavírního doprovodu Zdeňka Klaudy. Interpretační kurzy 2016 byly završeny společným koncertem obou lektorek a absolventů kurzů 19. srpna v historické budově Čechovny v Litni. Recenzi závěrečného koncertu jsme uveřejnili zde.
Výročí
26. srpna se dožívá pětasedmdesáti let někdejší primabalerína Baletu pražského Národního divadla Marta Drottnerová. Rodačka ze Zlína (tehdejšího Gottwaldova) začínala jako devítiletá v baletním studiu při Státním divadle Ostrava, v němž také nastoupila v roce 1954 svoje první angažmá a kde se díky svému talentu a píli brzy dostala k prvním sólovým rolím. Po třech letech po úspěšném konkurzu přechází do Národního divadla v Praze, kde po pouhém půlroce ve sboru dostává první sólovou příležitost v roli Dašky v Čulakiho Mládí. Zvrat v umělecké dráze Marty Drottnerové nastal v roce 1961, kdy v Rio de Janeiru získává v mezinárodní soutěži první místo. V roce 1966 v Praze dostává sólovou smlouvu, následuje půlroční studijní pobyt v Moskvě. V Národním divadle pak v průběhu dalších tří desetiletí vytváří prakticky všechny klíčové postavy klasického baletního repertoáru, stejně jako i řadu partů v titulech takzvané moderny. Mezi její erbovní role patří Adamova Giselle a dvojrole v Čajkovského Labutím jezeru. V roce 2000 Marta Drottnerová získala Cenu Thálie za celoživotní dílo.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]