Rozpad Sovětského svazu a nástup Putina k moci. Dvořákův Dimitrij v USA
Opera o krutých ruských dějinách
(The New Yorker – 31. července 2017 – Russell Platt)
Dvořákův Dimitrij v Bard SummerScape je příběhem o idealismu, intrikách a zklamané lásce, který se odehrává v těžkých časech.
Velký národ se ocitl uprostřed chaosu. Dynastie, která měla vládnout navěky, sama sebe zničila; banda uzurpátorů přijíždí z venkova a kromě ohromných ambicí oplývá podivnými způsoby a láskou k pozlátku. Autorita je nastolena, ale následuje chaos. Zní vám to povědomě?
Ne, není to Washington, D. C. Donalda Trumpa, ale Rusko v těžkých časech na začátku sedmnáctého století, kam Antonín Dvořák zasadil děj své opery Dimitrij (1882), která se hraje pět večerů za sebou (od 28. července do 6. srpna) pod taktovkou Leona Botsteina a v režii Anne Bogart v Bard SummerScape. Tento příběh o idealismu, intrikách a zklamané lásce bude hlavní operou letní sezony, jež se jinak soustřeďuje na hudební svět Chopina, který způsobil revoluci v niterné oblasti klavírní hudby, ale ke zklamání Poláků nijak nepřispěl na lyrické scéně.
Polsko hraje v Dimitrijovi důležitou úlohu: jeho šlechta neoficiálně podporuje takzvaného Lžidimitrije – prvního ze tří darebáků, kteří předstírají, že jsou nejmladším synem Ivana Hrozného – čímž mu umožní ovládnout Rusko a po nečekané smrti cara Borise Godunova získat moc. (Není pravděpodobné, že by Dvořák a jeho libretistka, Marie Červinková-Riegrová, znali Musorgského Borise Godunova, nicméně jejich dílo začíná tam, kde končí jeho příběh.) Dimitrij, stejně jako většina oper, které se Botstein rozhodl ztvárnit, navzdory proslulosti svého tvůrce nikdy nenašel skutečné místo na repertoárech. Ovšem příznivé ohlasy na novou produkci Dvořákovy nejpopulárnější opery Rusalka letos v Met by mohly publikum povzbudit k dalšímu zkoumání lyrických pokladů tohoto českého mistra.
Stejně jako Rusalka se i opera Dimitrij proslavila výraznou sopránovou árií. Ale zatímco Měsíčku na nebi hlubokém v první zmíněné opeře je sólovým výstupem, árie Mariny, Polky, která se provdala za Dimitrije spíše z mocenských důvodů než z lásky, doprovází energický chorál, kdy Poláci oslavují své vítězství v nevázaném rytmu mazurky a ruský dav dává najevo svou nespokojenost zpěvy, v nichž se odráží hudba ruské ortodoxní církve. (Návštěvníci SummerScape se jistě těší na vynikající vystoupení sboru Bard Festival Chorale.) Stejně jako vodní víla Rusalka i Dimitrij až příliš pozdě zjišťuje, jak nestálé je lidské srdce. Jeho katastrofický příběh však není pohádkou – je inspirován skutečnou tragédií lidu jedné země.
Bard SummerScape 2017
Antonín Dvořák:
Dimitrij
Dirigent: Leon Botstein
Režie: Anne Bogart
Scéna: David Zinn
Kostýmy: Constance Hoffman
Světelný design: Brian H. Scott
Pohybová spolupráce: Barney O’Hanlon
Masky: Jared Janas, David Bova
Jazyková spolupráce, dramaturg: Veronique Firkusny
American Symphony Orchestra
Premiéra 28. července 2017 Bard College Fisher Center Annandale on Hudson
Dimitrij – Clay Hilley
Marina – Melissa Citro
Xenia – Olga Tolkmit
Marfa – Nora Sourouzian
Jov – Peixin Chen
Shuisky – Levi Hernandez
Basmanov – Joseph Barron
Neborsky – Roosevelt Credit
Bucinsky – Thomas McCargar
Přeložila a připravila Kateřina Bodnárová
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]