Divadla se vyjádřila k nominacím na Ceny Thálie
Národní divadlo moravskoslezské – tři úzké nominace
„Mám velkou radost! Odborné poroty si všimly skvělých výkonů umělců ve všech čtyřech našich uměleckých souborech. Ve třech (v opeře, muzikálu a činohře) máme úzké nominace, shodou okolností se jedná o tři pány. V téhle těžké době je pro nás ocenění naší práce (a umění je práce!) velmi důležité a povzbudivé. Všem třem úzce nominovaným pochopitelně držíme palce, aby je proměnili. Poroty jednotlivých kategorií ocenily širšími nominacemi i dalších pět umělců našeho divadla a to mne také těší,” komentoval ředitel NDM Jiří Nekvasil.
„Opravdu velkou radost mám z toho, že odborná porota ocenila mimořádný výkon dlouholeté opory souboru naší činohry, vynikajícího a všestranného herce Jana Fišara v náročné roli bývalého kancléře Dr. Viléma Riegera ve hře Václava Havla Odcházení. Další nominovaný, Tomáš Savka, patří dnes k oporám našeho muzikálového souboru, má na kontě mnoho velkých rolí. Jednu Cenu Thálie za postavu ztvárněnou v inscenaci našeho divadla už má – dostal ji za roli Che v muzikálu Evita v roce 2014. Mimochodem toto byla jeho první spolupráce se souborem operety/muzikálu Národního divadla moravskoslezského. Postavu spisovatele Jamieho Wellersteina v muzikálu Pět let zpět hraje a zpívá doslova „na dotek“ v komorním prostoru Divadla “12”. Vytváří ji s velkou mírou autenticity, přesvědčivě, s chutí a nominaci si jasně zaslouží,“ řekl ředitel Jiří Nekvasil. „Podobně v opeře oceňuji i já výkon tenoristy Richarda Samka. Prince ve Dvořákově Rusalce už ztvárnil v několika divadlech a já si cením toho, že porotu Cen Thálie zaujal právě u nás,“ uzavřel.
Nominace na Cenu Thálie pro umělce Divadla J. K. Tyla
Mezi nominovanými se tentokrát objevilo hned devět jmen, spjatých s inscenacemi plzeňského Divadla J. K. Tyla – zejména v muzikálové kategorii bodovalo DJKT zcela mimořádným způsobem, a sice dvěma úzkými a čtyřmi širšími nominacemi.
Ve 27. ročníku Cen Thálie byli za mimořádný jevištní výkon v kategorii muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr nominováni Pavel Režný za roli Smrti a Michaela Štiková Gemrotová za titulní roli v muzikálu Elisabeth, který měl v Plzni českou premiéru v režii šéfa souboru muzikálu DJKT Lumíra Olšovského v listopadu 2019 na Nové scéně. Za výkony v muzikálu Elisabeth se uznání v podobě širší nominace na Cenu Thálie ve stejné kategorii dostalo také jejich alternacím – Soně Hanzlíčkové a Janu Křížovi. Širší nominaci získali také Pavel Klimenda a Lukáš Ondruš za přesvědčivé ztvárnění mladíků, utíkajících před stereotypním životem na předměstí, v punkrockovém muzikálu Green Day’s American Idiot, který se souborem taktéž v české premiéře nastudoval americký režisér a choreograf Steve Josephson. V kategorii opera byli širší nominací ohodnoceni umělci Václava Krejčí Housková za titulní roli v opeře Carmen, která měla premiéru na začátku tohoto roku v režii ředitele divadla Martina Otavy, a Jaroslav Březina a Jan Hnyk za své výkony v opeře Šelma sedlák, kterou uvedlo plzeňské divadlo v režii dramaturga opery Zbyňka Brabce.
Moravské divadlo Olomouc – do širších nominací se probojovala primabalerína Yui Kyotani a tenorista Daniel Matoušek
Širší nominaci získala sólistka baletu Moravského divadla Yui Kyotani za svůj výkon v roli Myrthy v inscenaci Giselle. Tenorista Daniel Matoušek pak odbornou porotu zaujal svým výkonem v olomoucké inscenaci Bizetovy opery Lovci perel, kde jako host ztvárnil roli Nadira.
„Je pro nás velkou ctí a radostí, že se jméno Moravského divadla Olomouc v posledních letech pravidelně objevuje v nominacích na toto nejprestižnější divadelní ocenění v České republice. Oběma čerstvě nominovaným umělcům moc gratuluji a mám z jejich úspěchu upřímnou radost,“ uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Pro Yui Kyotani jde už o čtvrtou nominaci na Cenu Thálie, přičemž skleněnou sošku získala v roce 2017 za svůj výkon v inscenaci Don Quijote. Inscenace Giselle měla v Moravském divadle premiéru 1. listopadu 2019. Režisér a choreograf Michal Štípa obsadil Yui Kyotani do titulní role a rovněž do role královny víl Myrthy. „Jsem ráda, že mi Michal Štípa svěřil takovou důvěru a nabídl mi dvě charakterově odlišné role. Zatímco Giselle je mladá, nevinná dívka, Myrtha je vládkyně rozhodující o tom, kdo bude žít a kdo zemře. Myrtha pro mě byla náročná po fyzické i technické stránce, rozhodně jde o jednu z nejtěžších rolí v mé kariéře. Moc si přeji, abychom tuto inscenaci mohli co nejdříve opět předvést našemu publiku,“ sdělila Kyotani.
„Jsem velice rád, že náš soubor baletu získal širší nominaci na cenu Thálie a že právě Yui Kyotani obhájila své kvality před odbornou komisí. I přesto, že se jedná o širší nominaci, tak je to velký a příjemný úspěch, protože role Myrthy je velice náročná jak po technické, tak herecké stránce. Věřím, že náš soubor s každým podobným, ať větším nebo menším úspěchem, poroste dál ve svých kvalitách a pro tanečníky je to známka, že práce, kterou dělají, má smysl a že i v menších divadlech se jim dostává pozornosti od široké i odborné veřejnosti,“ doplnil umělecký šéf baletu Moravského divadla Michal Štípa.
Ze své první nominace měl velkou radost Daniel Matoušek. „Jsem nadšený, je to pro mě krásná zpráva. Byla to moje první operní role v Olomouci a hned je z toho nominace na tak prestižní ocenění. Moc si toho vážím,“ uvedl rodák z Ústí nad Labem, který coby host ztvárnil v Lovcích perel postavu Nadira. Inscenace v režii Dominika Beneše a v hudebním nastudování Petra Šumníka měla v Moravském divadle premiéru 13. prosince 2019. „Na přípravy vzpomínám moc rád. Byl to pro mě trochu křest ohněm, ale parta kolegů v Olomouci byla skvělá. Všichni jsme se navzájem podporovali a myslím si, že jsme v té inscenaci nechali kus sebe. Kvůli pandemii koronaviru jsme bohužel odehráli zatím jen několik repríz, ale doufám, že se situace brzy ustálí a budeme moci tento krásný titul znovu uvést před publikem,“ zdůraznil Matoušek.
Výkon Daniela Matouška v úloze Nadira ocenil umělecký šéf souboru opery a operety Moravského divadla Miloslav Oswald. „Širší nominaci na Cenu Thálie považuji za krásný úspěch nejen pro něj, ale pro celý náš soubor a velmi mě to potěšilo. Postavy Nadira se zhostil sebevědomě se seriózním nastudováním a byl v roli naprosto přesvědčivý. Pevně věřím, že úspěchy, které mu upřímně přeji, v něm zanechají skromnost, úsilí a úctu nejen ke kolegům, ale i k hudbě. Za celý soubor mu ze srdce gratuluji,“ shrnul Oswald.
„Zařazení do širší nominace sice neznamená, že budou Yui Kyotani a Daniel Matoušek aspirovat na Cenu Thálie ve finálovém večeru, ale vzhledem ke konkurenci v oboru a počtu premiér na zdejších jevištích jde o významné ocenění jejich umělecké práce. Umělecké výkony nejsou exaktně měřitelné, takže rozdíl mezi úzkou a širší nominací je často racionálně neměřitelný,“ zdůraznil asistent prezidenta Herecké asociace Michal Votava.
V dosavadní historii udílení Cen Thálie se Moravské divadlo Olomouc těšilo ze zisku sošky čtyřikrát: za rok 1997 ji obdržela Ludmila Machytková za roli kněžny Marie Anny Elisy v operetě Paganini, v roce 2006 získala Evellyn Pacoláková Cenu pro mladého činoherce do 33 let, v roce 2014 převzal Thálii Jiří Přibyl za ztvárnění Falstaffa ve stejnojmenné inscenaci Verdiho opery a v roce 2017 ocenění dostala primabalerína Yui Kyotani za ztvárnění Kitri v inscenaci Don Quijote.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]