Domov/Heimat: narozeninový dárek pro Lípu Musicu od Ľubice Čekovské
S letošní uměleckou garancí Pavel Haas Quartetu se obzory festivalové dramaturgie rozšířily o mnoho zajímavých hudebních podnětů a jedním z nich bylo i bližší seznámení s tvorbou současné slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Tvorba charismatické dámy pocházející z východního Slovenska osciluje mezi soudobou klasikou, operou i hudbou k filmům a divadelním hrám. Patří k nejtalentovanějším ve své generaci a pyšní se řadou prestižních ocenění a uznání na mezinárodní scéně. Proslulý skladatel Arvo Pärt o Čekovské prohlásil: „V jejím díle je cítit čistota, střízivost a dramatičnost… její hudba vyzařuje pocity svěžesti a radosti ze života… krása a vážnost“.
„S Pavel Haas Quartetem jsem začala spolupracovat v roce 2015, kdy jsem pro festival Contentus Moravie napsala skladbu Midsummer Quartet. Záhy potom jsem jim ještě napsala skladbu pro smyčcový oktet Ascent/Descent. Jsou to fenomenální muzikanti, lidé obrovské energie a profesionality, kteří s lehkostí bytí provozují hudbu na té nejvyšší možné úrovni, „bez servítek, intravenózně přímo od srdce k srdci“, říká na adresu letošního festivalového garanta, který stojí za vznikem celého projektu, skladatelka Ľubica Čekovská.
Ta patří k nejvýraznějším osobnostem současné slovenské hudby a její skladby byly provedeny na významných festivalech. Roku 2013 měla premiéru opera Dorian Gray vytvořená na objednávku Slovenského národního divadla v Bratislavě. Téhož roku zazněly na festivalu Pražské jaro v premiéře Čtyři věty pro klavír, komponované pro klavíristu Garricka Ohlssona, roku 2015 se konala světová premiéra symfonického díla Palingenia, vytvořeného na objednávku Filharmonie v Essenu.
Pro festival v Bregenzu vytvořila Čekovská operu buffa Impresario Dotcom podle komedie Carla Goldoniho Impressario ze Smyrny z roku 1761. Původní termín premiéry musel být z důvodu protipandemických opatření přesunut a opera zazněla v upravené verzi až 20. a 21. srpna 2020. Komediálním způsobem předvedená situace zpěvaček a zpěváků, hledajících práci, získala v současném kontextu další významovou rovinu. Jejím posledním počinem je pak právě festivalová kantáta Domov/Heimat, které se vyslovuje k citlivé kapitole česko-německých dějin, poválečnému odsunu německého obyvatelstva z českého pohraničí.
„Je to vážné téma našich dějin, které není „zahojené“ a žádá si svoji pozornost. Uvědomuji si, jak jsme jako lidstvo jeden na druhém závislí, jak je potřebné pěstovat porozumění, respekt, odpuštění… jak je důležité hledat v nás lidech to, co nás spojuje, a ne to, co rozděluje, jak je důležité mít morálně čisté hodnoty, být lidský a charakterní a rozpouštět nenávist láskou…,“ říká k tématu Čekovská.
Skladba vznikla na libreto českolipského historika Tomáše Cidliny, který se dlouhodobě této temné dějinné kapitole věnuje.
„Osobně důležitým se pro mě toto téma stalo, když jsem se seznámil s lidmi, kteří divoký odsun z České Lípy v roce 1945 jako děti absolvovali. Raňovalo je, když cítili, jak je téma ještě dnes současnou populací mnohdy vytěsňováno. Jejich traumata spojená se ztrátou domova jsem zaznamenával a sám za sebe, lidsky i jako historik, jsem se rozhodl, věnovat této kapitole místních dějin náležitou pozornost a informovat o něm veřejnost. Teprve když pochopíme vzájemná traumata, můžeme se stát přáteli,“ říká k Domovu historik Cidlina, jehož libreto se dočkalo i knižního vydání, které bude na koncertu představené.
Hudební předivo kantáty pro smyčcové kvarteto a komorní sbor tvořila Čekovská téměř osm měsíců. „Každá část tohoto cyklu má svoji poetiku, svůj temporytmus, a tak jsem každé části věnovala vlastní charakterový hudební portrét. Kantáta má ale z hlediska kompozičního svého společného jmenovatele, který se odvíjí od začátku do konce. Hlavním hudebním „hostitelem“ a průvodcem Kantáty je smyčcové kvarteto, Pavel Haas Quartet, které uvádí posluchače do hudebního děje, pak se přidává vlídné „slovo“ v podaní Martinů Voices pod vedením dirigenta Lukáše Vasilka, které ve spolupráci se smyčcovým kvartetem promítá příběh ve čtyřech částech,“ doplňuje Čekovská.
Slavnostní premiéra tohoto díla se uskuteční v sobotu 4. září v českolipské bazilice Všech svatých za účasti významných reprezentantů českého i německého veřejného života. Bude tak významným příspěvkem k dalšímu prohloubení česko-německého dialogu, o který se festival Lípa Musica po léta zasazuje.
Narozeninová festivalová nabídka však láká i na řadu dalších projektů, ať už společné narozeniny s Antonínem Dvořákem v podání přední violoncellistky Michaely Fukačové a Symfonického orchestru Českého rozhlasu, nebo s uměleckou ikonou mnoha tváří, Jiřím Suchým a jeho divadlem Semafor. Mezi těmito uměleckými protipóly nabídne festival v září a říjnu na dvě desítky komorních projektů s výjimečnými českými i zahraničními interprety, a to včetně další světové premiéry, tentokrát taneční. Návštěvníci se mohou těšit nejen na Pavel Haas Quartet, ale také na klavíristu Borise Giltburga, Iva Kahánka, soubory Smetanovo trio, Capella de la Torre, Musica Bohemica, Prague Cello Quartet nebo Scholu Gregorianu Pragensis. To vše na celé řadě lokalit Libereckého a Ústeckého kraje i v saském pohraničí.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]