Týden s tancem
La Bayadère v Brně s hvezdným obsazením
Národní divadlo Brno zve 8. února na událost sezóny, uvedení La Bayadère s hvězdami současného baletu, prvními sólisty Royal Ballet London Vadimem Muntagirovem (Solor), Fumi Kaneko (Nikia) a Yasmine Naghdi (Gamzatti).
Láska chrámové tanečnice (bajadéry) Nikie a vojevůdce Solora vyvolá hněv mocných nepřátel – Velkého brahmína, Mahárádži a jeho dcery Gamzatti, nevěsty Solora. Nikia umírá uprostřed náboženské slavnosti, je uštknuta zmijí schovanou v darovaném košíku květů. Pouze ve světě snů se Solor setkává se stínem milované Nikie… A tak je balet příběhem nenaplněné lásky s tragickým koncem, kde se nadpozemské bytosti nereálného světa střetávají se světem skutečným. Je neuvěřitelné, že přes nesporné choreografické, dramaturgické a hudební kvality čekala Bajadéra plných 126 let na své první uvedení na české scéně, a to právě v NdB. Obnovenou premiéru jsme soubor uvedl v nové scénografii slovenského výtvarníka Marka Hollého a choreografické a režijní úpravě Jaroslava Slavického.
Začíná festival Cirkopolis
Po loňském #cirkusuzasklem a letní outdoorové verzi přináší 9. ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Cirkopolis nabitý program plný zahraničních i domácích umělců. Mezi nimi světoznámého žongléra Wese Pedena nebo novocirkusového Alexandra Vantournhouta.
“Po dvou letech se vracíme na scénu Paláce Akropolis, divadla Ponec a nově do prostoru NoD. I tentokrát zveme provokativní tvůrce, kteří balancují na hraně žánru. Letošní program zahájí skutečná legenda, asi největší žonglérský influencer současnosti, Wes Peden. Je to pozdní vánoční dárek pro všechny milovníky žongláže, protože čeští diváci jsou prvním mezinárodním publikem, který tuto horkou novinku uvidí. Čekají nás i tři české produkce. Velkou radost mi udělal v roce 2021 projekt Voyerky Cirkusu TeTy, který velmi citlivým a milým způsobem pracuje s tématem mateřství. Těším se, že konečně uvedeme žongléra Filipa Zahradnického v klasickém divadelním formátu,“ říká Šárka Maršíková, ředitelka Cirkopolis.
Devátý ročník Cirkopolis odstartuje držitel několika světových žonglérských rekordů, umělec, který byl devětkrát zvolen nejpopulárnějším žonglérem na světě. Komplexní a hravý žonglérský styl mu vynesl ocenění od Mezinárodní žonglérské asociace a festivalu Cirque de Demain. Wes Peden, americký performer žijící ve Švédsku, se řadí mezi nejinovativnější žongléry vůbec. Uchvátil svým vystoupení diváky ve více jak 25 zemí od Tokia po Broadway, dokonce i švédský královský pár. Peden přiveze do Prahy nové představení Rollercoaster, které bude mít premiéru před domácím publikem těsně před pražským uvedením. Za pomoci obrovských nafukovacích konstrukcí a doprovodu zkreslených zvuků z atrakce zábavního parku předvede originální triky inspirované horskými dráhami. Diváky tak čeká nejen mezinárodní premiéra, ale především hodina nefalšované radosti z žonglérského umění.
Na festival se již potřetí vrací belgický akrobat a choreograf Alexander Vantournhout. Spolu s performerem Axelem Guérinem prožijí v představení Through the Grapevine svérázný akrobatický tanec dvou mužů, během kterého ukazují těla v ryzí formě. Atletické postavy vystavují zatěžkávacím zkouškám, hledají slabé a silné stránky vlastní konstituce a zkouší kinetický potenciál fyzických omezení. S velkým úsilím a soustředěním hledají vyváženost, rovnováhu a harmonii, a přitom se nevyhýbají humoru. Možnosti a schopnosti lidského těla jsou témata, která se prolínají celou Vantournhoutovou tvorbou.
Italsko-belgický multidisciplinární umělec, původně žonglér a akrobat Claudio Stellato, který se dlouhodobě zajímá o nové vztahy mezi tělem a hmotou, přiváží v představení Work kutilskou dílnu. V ní tentokrát zkoumá vztah mezi tělem, materiálem a nářadím. Na jednom místě kombinuje hřebíky, kusy dřeva, barvy, několik nástrojů i každodenní řemeslnická gesta, která se s nimi pojí. Rutinní způsob řemeslnické práce vyžaduje fyzické úsilí, které žene Stellato až na hranu vyčerpání a dovádí ho k absurdním výsledkům.
Na programu festivalu je i dvojpředstavení dvou francouzských uskupení. Instante je performance cirkusového umělce a tanečníka Juana Ignacia Tuly ze souboru Compagnie 7Bis, který v ní zkoumá možnosti kovové obruče (cyr wheel). Tulu charakterizuje unikátní způsob manipulace s obřím kruhem, během kterého akrobatickým pohybem a vlastní vahou roztáčí kruh až do stavu vyčerpání těla. Svádí boj o přežití.
Akrobatické představení Tricot souboru Kirn Compagnie si pohrává s myšlenkou vztahu bratrských dvojčat. Lucas a Théo Enriquez sdílejí pódium s nekonečnou radostí a humorem. Jejich úžasně plynulé a překvapivé představení zaujme výjimečným zkoumáním těl, kvalitou pohybu a rytmem, které nemá obdoby.
Českou novocirkusovou scénu reprezentují tři představení. Experimentální projekt Voyerky pro osm žen a jejich děti uvede soubor Cirkus TeTy, který v loňském roce oslavil deset let působení. Synergií pohybového divadla, nového cirkusu a tance vzniká osobní zpověď žen, matek i nematek, které jsou nuceny společností postavit se k tématu mateřství. Diváci jsou součástí reálné situace, během které performerky interagují se svými dětmi ve věku od několika měsíců až šesti let. Samotná účast dětí podněcuje nepředvídatelnost a originálnost každého uvedení.
Premiéru žonglérské performance Collection of Sceptical Pleasures umělce Filipa Zahradnického mohli vidět diváci Cirkopolisu online v loňském roce. Nyní dostanou šanci vidět ji znovu, naživo a v komorním prostředí Paláce Akropolis. Tematem inscenace je chtič vlastnit, rozvijet sve bohatstvi a pritom neustale hledat, co bohatství vlastně je. Představuje skepticky pohled na svet, jež navadí cloveka delat veci, které by jindy nezkusil. Skrze manipulaci s objekty a zonglovaní staví energické choreografie s originalnimi prvky vytváejicimi vizualně atraktivní celek. Zahradnický je výraznou žonglérskou osobností české nové scény.
Pro závěrečný večer organizátoři festivalu oslovili závěsnou akrobatku a autorku Elišku Brtnickou, která si přizvala ke spolupráci žongléra Filipa Zahradnického a závěsnou akrobatku Alžbětu Tichou. Site specific představení Thin Skin vzniká přímo pro festival a se uskuteční v tomto formátu jen jednou a pouze v Paláci Akropolis.
Festival Cirkopolis se uskuteční od 13. do 18. února v pražském Paláci Akropolis, Divadle Ponec a v experimentálním prostoru NoD. Vstupenky na jednotlivá představení jsou již k dostání na webových stránkách.
Losers Cirque Company uvádí pokračování úspěšných Miniatur
Divadlo BRAVO! a Losers Cirque Company pro velký úspěch zařazují formát krátkých novocirkusových představení do pravidelného programu. Miniatury 2.0 budou uvedeny 14. února 2022.
„Miniatury jsou jedinečná příležitost pro performery ukázat, kam se posunuli, jaké nové triky umí, na čem pracují a jaká témata jsou pro ně aktuální. Divákům se zase naskytne příležitost vidět kousky, které jinde vidět nemohou. Pro obě strany je to výjimečné setkání,” uvádí principál souboru Petr Horníček.
Únorové pokračování speciálního formátu s pořadovým číslem 2 otevře půlhodinové vystoupení Kláry Hajdinové, osobní zpověď nadané akrobatky, kterou sama tituluje jako „Pohádku pro dospělé o začarovaném kruhu”. Oním kruhem je v tomto případě nekonečný a mnohdy vysilující boj s úzkostmi, panickými stavy a depresemi. Niternou reflexi stále aktuálnějšího tématu přednese prostřednictvím závěsného kruhu a úchvatných akrobatických triků ve vzduchu.
Nebudou samozřejmě chybět členové souboru Losers Cirque Company, tentokrát dostanou prostor „nováčci”, kterým se přezdívá Baby Losers, a můžete si je pamatovat z představení Konkurz. Večer otevře vystoupení dvojice ve složení Adam Rameš a Sára Stoulilová vystupující pod názvem Duo Areté. Čeká vás tanečně-akrobatické vystoupení inspirované dynamikou vztahů mezi mužem a ženou.
Miniatury 2.0 by si rozhodně neměli nechat ujít příznivci závěsné akrobacie. Martina Illichová z řad „velkých” Losers představí originální triky na pomezí závěsné akrobacie a moderní gymnastiky, které si sama vymyslela, doplnila hudbou a vytvořila z nich mimořádně poetické představení. Během večera uvidíte ještě několik ukázek performerů AirGym Art Company inspirovaných jejich novým představením Hotel Laputa.
Dvojice ve složení Tomáš Pintér a Bára Bartoňová odvypráví příběh o lásce a o skálopevné důvěře, která je základním předpokladem pro jakýkoliv fungující vztah, tím spíš pro vztah mezi akrobaty provádějícími dechberoucí triky vysoko nad zemí. Duo se v průběhu večera představí ještě jedenkrát, obohacené o tanečníka a choreografa Tomáše Pražáka, a předvede jedinečný Harness Dance, atraktivní energický tanec, při kterém se budou díky speciálním popruhům popírat zákony gravitace. Tomáš Pražák a Michaela Kadlčíková představí také nápadité a originální akrobaticko-taneční vystoupení In yourself na téma uvědomování si vlastní rozpolcenosti, ovládání mysli a mocenské působení.
I tentokrát jednotlivá představení doplní výjimečně zábavná osobnost. Druhými Miniaturami vás provede herec, moderátor a profesionální vypravěč Justin Svoboda. Vstupenky je možné zakoupit již dnes na GoOut.cz nebo na pokladně Divadla Bravo! a Losers Cirque Company.
Václav Havel v podání Katedry nonverbálního divadla HAMU a online stream Farmy v jeskyni
Studenti Katedry nonverbálního divadla HAMU připravili klauzurní projekt na témata z vězeňských textů Václava Havla. Jeho uvedení se uskuteční 10. února 2022 v HYB4Divadle od 19.30.
Soubor Farma v jeskyni 10. února v 19.00 plánuje online stream své inscenace Odtržení Lucie Škandíkové a Viliama Dočolomanského, která byla poprvé uvedena v pražském DOXu v lednu 2016.
Anotace incenace uvádí: “Jsou odtrženi. Od „normální společnosti“, od nutného selhávání v každodenním souboji se „světem tam venku“. Uzavřeni do sebe, (ne)dobrovolně uvězněni ve svých bytech a pokojích, z nichž nevychází měsíce, roky, někdy i celá desetiletí. Jsou jich statisíce. V Japonsku, Brazílii, Skandinávii, v Čechách a v jiných částech světa. Generace v krizi? Nemoc současné společnosti? Hikikomori.”
MOVE Ostrava připravuje open-air projekt propojující německou, českou a slovenskou pohybovou scénu
Mezinárodní projekt The Urge začíná vznikat v Ostravě ve spolupráci MOVE Ostrava, Tanečna a choreografky Ceren Oran. První verze vznikla v Německu během roku 2021 z niterné potřeby a touhy tanečníků hýbat se, zůstat v kontaktu a zůstat viditelný. Mnichovská choreografka Ceren Oran tehdy vybralaz autentických home videí performerů uvězněných mezi skříní a postelí několik, kterými se inspirovala a vytvořila na jejich základě originální koncept simultánního streamu 3 tanečních skupin ze 3 německých měst.
The Urge si od počátku klade za cíl podívat se blíže na chování jednotlivců během kolektivní krize a upozorňovat na vztah mezi kolektivním traumatem a jedinečným způsobem každého člověka, jak se s ním vypořádat. Zúčastnění performeři během premiéry v květnu roku 2021 společně přetransformovali frustrující zážitek rok a půl trvající pandemie a odloučení do silného pocitu propojení, soudržnosti a energie, který vyzařoval i k divákům. Sílu přítomného okamžiku umocňovala improvizace saxofonisty.
Choreografka Ceren Oran (DE), MOVE Ostrava (CZ) a Tanečno (SK) tedy aktuálně hledají tanečníky se silnými tanečně-technickými znalostmi a improvizačními schopnostmi, kteří mají zájem zapojit se do tohoto inovativního pohybového projektu, jehož uvedení proběhne na veřejných místech České i Slovenské republiky. Z tohoto důvodu aktuálně do 11. února 2022 probíhá open call pro profesionální performery k účasti v tomto originálním představení.
Na základě videí zaslaných do open callu choreografka s tvůrčím týmem vybere české a slovenské účastníky a začne samotný tvůrčí proces. Během rezidenčního pobytu v partnerském olomouckém Divadle na cucky nově vzniklé uskupení performerů vytvoří originální českou verzi tohoto projektu. Stejně tak vznikne na Slovensku pod vedením spolku Tanečno slovenská verze.
Na finální část tvůrčího procesu se rezidence přesune do Moving Station Plzeň, kde se poprvé osobně potkají všechny tři tvůrčí týmy – český, slovenský i německý. Pod vedením Ceren Oran spojí své připravené choreografie do unikátní souhry. V sobotu 25. června 2022 pak proběhne Grand Opening projektu The Urge Grows reprezentující fakt, že přestože jsme byli vytrženi znašich běžných společenských situací, můžeme i nadále prožívat věci společně, i každý v jiném městě či v jiné zemi.
Stejně jako původní německé verze i ty české a slovenské se odehrají ve veřejném prostoru. To proto, abychom současný tanec představili jako formu performance a konfrontovali ho se širším publikem v nečekaných prostorách. Tanečníci tak mají jedinečnou příležitost v nejlepším slova smyslu nakazit diváky jejich vitalitou, energií, radostí a fascinací pohybem. Tento efekt i v Česku podpoří kombinace elektronického beatu a melodické živé hudební složky saxofonistky, která vznikne během rezidenčního pobytu přímo na míru české verzi.
Do open callu je potřeba přihlásit se do 11. února 2022 skrze tento formulář. V případě dotazů je českým zájemcům otevřena e-mailová adresa [email protected], pro slovenské pak [email protected].
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]