Letní akademie Kroměříž skončila ve Skleníku
Večera se zúčastnili i dva ministři vlády, kteří předali ceny nejlepším studentům Letní hudební akademie Kroměříž – ministr kultury Martin Baxa a ministr financí Zbyněk Stanjura. Úspěšní frekventanti vystoupí na festivalu příští rok.
Letošních kurzů se zúčastnilo 57 aktivních hudebníků v osmi oborech, mezi vyučujícími byli kromě výše jmenovaných také klavírista Ivo Kahánek, cembalistka Barbara Maria Willi či basista Petr Ries. Celkem prošlo akademií za její existenci již 300 mladých hudebníků. Pro její pořadatele je největší odměnou sledovat jejich další umělecký růst a pokroky v soutěžích, na zahraničních školách nebo v prvních angažmá a orchestrech.
Iniciátorem Letní akademie, která si již vybudovala stabilní organizační i sponzorské zázemí v místních institucích, hudebních školách a podnikatelské sféře, je dirigent Tomáš Netopil. Ačkoli jako jedna z nejvýraznějších osobností své generace působí v zahraničí i u České filharmonie, bydlí nadále v rodné Kroměříži. A naučil vrcholné umělce jezdit do tohoto krásného moravského města.
Koncert se odehrával uprostřed Květné zahrady, která je na seznamu památek UNESCO. Program nazvaný Návrat Amadea připomněl, že se zde točil slavný Formanův film. Pódium bylo barevně nasvícené a připomínalo tak divadelní atmosféru. Skleník měl kupodivu docela dobrou akustiku, která umocňovala zvuk, ale nevytvářela halové efekty a odrazy.
Po úvodní předehře k opeře Don Giovanni vystoupili francouzsko-ruský houslista Fedor Rudin a violista Pavel Nikl v Mozartově Koncertantní symfonii pro housle, violu a orchestr Es dur. Na začátku se energický houslista obracel do orchestru a snažil se tak trochu gesty vést hudebníky, což vedle dirigujícího Netopila působilo nadbytečně, ale později jej vlastní part už dostatečně zaměstnal. Rudin hraje plným znělým tónem, energicky a velmi emocionálně. Jeho melodie v nesmrtelné druhé větě se vzpínaly do výšek jako vroucí modlitba, bylo to krásné a jímavé. Pavel Nikl mu byl vyrovnaným partnerem, výrazově umírněnějším, ale stejně hybný a svižný v technických pasážích. Velmi hezky vyzněly jejich společné kadence – poutavé, plné soustředěnosti a radosti z hudby. Souhra byla absolutní od začátku až po závěrečný trylek, rozvibrovaný ve stejné frekvenci. Už při jejich nástupu na pódium bylo znát, že v publiku sedí hodně jejich fanoušků – jejich studenti byli velmi hlasitou součástí nadšeného aplausu, který byl ovšem zasloužený.
Violoncellistku Michaelu Fukačovou nevídáme na domácí scéně často, trvale žije v Dánsku. Pro tento večer si vybrala dvě Dvořákovy skladby, můj oblíbený Klid lesa a Rondo pro violoncello a orchestr. Bohužel někoho napadlo vylepšit první dílo tanečnicemi se svíčkami, což podle mě Klidu lesa moc neprospělo (není to narážka na lesní požáry v Českém Švýcarsku). Toto vylepšení se dle mého nehodilo k jemnosti a křehkosti skladby. Fukačová ji hrála tak přitažlivě, s tak přirozeným a inteligentním přednesem, že taneční pohyb byl pro mě rušivým elementem, stejně tak i pohyblivé projekce nad pódiem.
Ty se lépe hodily k závěrečnému bloku Mozartových árií, které přednesli sopranistka Kateřina Kněžíková a barytonista Adam Plachetka. Zazněly árie Fiordiligi „Come Scoglio“ z opery Cosi fan tutte a z Figarovy svatby „Hai già vinta la causa!“ a cavatina „Se vuol ballare“, kde Adam Plachetka ztvárnil dosti barvitě s temperamentem rozzlobeného muže jak Figara, tak Hraběte – oba soky. Na konec zaznělo společné duettino „Crudel! Perché finora“, také z Figarovy svatby.
Tomáš Netopil řídil PKF – Prague Philharmonia elegantním gestem, jako obvykle se orchestr prezentoval na vysoké úrovni, se sladěnou a čistou hrou dechů (horny) a s překvapivě mohutným zvukem oproti tomu, jak zní v klasických koncertních sálech. Nikde však dynamika nepřekrývala sólisty. Navzdory tropické atmosféře skleníku, která nepolevovala ani v teplé noci, aplaudovalo publikum neúnavně a nepropustilo by světoznámý pěvecký pár, kdyby nepřidal alespoň jednu další mozartovskou lahůdku: duet „La ci darem la mano“ z Dona Giovanniho. Tu mu pěvci naservírovali i s vtipnou hereckou akcí a polibkem na závěr. Jaký lepší konec si přát?
Hodnocení autora recenze: 85%
Návrat Amadea
19. srpna 2022, 20:00 hodin
Skleník, Květná zahrada, Kroměříž
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni, předehra
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncertantní symfonie pro housle a violu Es Dur K.364
Antonín Dvořák: „Klid lesa“ Des Dur, op. 68 pro violoncello a orchestr
Antonín Dvořák: Rondo g moll op. 94 pro violoncello a orchestr
Wolfgang Amadeus Mozart: „Hai già vinta la causa!“ árie Hraběte z opery Figarova svatba
Wolfgang Amadeus Mozart: „Come Scoglio“ árie Fiordiligi z opery Cosi fan Tutte
Wolfgang Amadeus Mozart: Cavatina „Se vuol ballare“ árie Figara z opery Figarova svatba
Wolfgang Amadeus Mozart: Duettino „Crudel! Perché finora“
Účinkující:
Kateřina Kněžíková – soprán
Michaela Fukačová – violoncello
Adam Plachetka – baryton
Fedor Rudin – housle
Pavel Nikl – viola
PKF – Prague Philharmonia
Tomáš Netopil – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]