Collegium Marianum zakončilo rok se sopranistkou Martinou Jankovou
V programu tvořeném převážně z instrumentálních a sólových vokálních kusů Vivaldiho, Fuxe či Bononciniho došlo i na ukázky z českých barokních kancionálů. I letos se podařilo souboru Jany Semerádové v částečně netypickém složení (s Dagmar Valentovou místo Lenky Torgersen na postu koncertní mistryně) neokázale prezentovaným interpretačním uměním okouzlit posluchače ve vánočním čase.
Poslední koncert podzimní řady Barokních podvečerů Collegia Mariana pravidelně patří též hudbě vokální a repertoáru doby Vánoc. Nabízí spojení zajímavých, často málo slýchaných děl zahraniční provenience (respektive alespoň ukázek z nich) s hudební poetikou českých barokních kancionálů. Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové přitom dokazuje, že je mu stejně vlastní jak interpretační bravura, tak neokázalá (ale rovněž působivá) prostota. Nejinak tomu bylo i letos.
Specialitou letošního koncertu bylo přizvání Martiny Jankové, české sopranistky usazené ve Švýcarsku, která patří (například vedle Magdaleny Kožené) k předním hudebním osobnostem své generace, které se na nejvyšší úrovni prosadily na poli staré i klasické hudby. Výčet jejích úspěchů a uměleckých spoluprací je skutečně oslnivý. Zhruba dvacet let působila v Curyšské opeře v angažmá nebo jako host, opakovaně byla zvána na Salcburský festival, představila se v La Scale a na řadě dalších prestižních operních a koncertních pódiích. Dlouholetá spolupráce ji pojila s Nikolausem Harnoncourtem a jeho orchestrem Concentus Musicus Wien, dále vystupovala například pod vedením Johna Eliota Gardinera, Marca Minkowského, Philippa Herrewegha, Williama Christieho nebo Nathalie Stutzmann. Nyní se soustředí na pedagogickou práci na Curyšské vysoké škole umění a vedle toho koncertuje.
Program otevřel koncert Johanna Josepha Fuxe Le dolcezze, e l’amerezze della notte (Sladkosti a hořkosti noci). Nápaditá, kontrastní skladba má v zásadě programní charakter, který předznamenává melodie písně ponocného v úvodu. V detailech zaujaly například razantní běhy v houslích ve třetí části nebo precizně zvládnuté vzestupné figury v basu v části čtvrté. Bylo příjemné sledovat, že spojení Jany Semerádové a Dagmar Valentové, která je interpretkou poněkud jiného hráčského naturelu než stálá koncertní mistryně souboru Lenka Torgersen, funguje velmi dobře.
Druhou skladbou večera bylo moteto Antonia Vivaldiho O qui coeli terraeque serenitas. Zdálo se sice, že sólistka se nepředstavuje v plné vokální svěžesti a uvolněnosti, což se asi projevilo zejména v da capu druhé árie, přesto kvality jejího projevu byly značné. Zvláště její schopnost vyjádřit afekt či emoci byla imponující. To potvrdila i později v árii Al risonar suave z vánočního oratoria Nicoly Porpory Il Verbo In Carne či v O virgo gratiosa Giovanniho Marii Bononciniho, kde se její ušlechtile znějící hlas krásně snoubil se zvukem traversa Jany Semerádové.
První skladbou s vánoční tematikou v programu bylo Pastorale pe la Notte di Natale s něžně přednesenými party příčných fléten. Basista Jaromír Nosek se před přestávkou sólově představil v árii s latinským duchovním textem „Quae es ista tam pulchra tam cara“ (pocházející původně z Fuxova oratoria La Regina di Saba alla corte del re Salomone a Gerusalemme) a po ní v působivé ukolébavce z vánoční kantáty La Veglia benátského, v Neapoli usazeného, skladatele 17. století Cristofara Caresany.
Jedním z vrcholů večera se stal Flétnový koncert e moll Antonia Vivaldiho, kde Jana Semerádová okouzlila sladkým zvukem svého traversa a svým hravým frázováním. Po něm následoval závěrečný blok písní Václava Karla Holana Rovenského a Adama Václava Michny z Otradovic. Zpočátku sice Martině Jankové jako by činilo jisté potíže přizpůsobit svůj vokální projev srozumitelnosti českého textu, nicméně celkově v podání dvojice pěvců a všech instrumentalistů vyzněly písně velmi krásně. V závěru se mohlo k účinkujícím přidat i publikum zpěvem Rovenského verze „Narodil se Kristus Pán“.
Koncert byl sám o sobě skvělou pozvánkou na jarní řadu Barokních podvečerů, jejíž program zatím nebyl zveřejněn. Již za necelý měsíc však na stejném místě, tedy v kostele sv. Šimona a Judy, vystoupí Martina Janková s dalším významným pěvcem z oblasti staré hudby – barytonistou Tomášem Králem, ovšem se zcela jiným repertoárem. Spolu s klavíristou Ivem Kahánkem nabídnou moravský folklor v dílech Janáčka a Martinů, čemuž již v této sestavě věnovali dva nahrávací projekty.
Hodnocení autora recenze: 80%
Barokní podvečery: Adeste pastores
29. prosince 2022, 19:30 hodin
Praha, Kostel sv. Šimona a Judy
Program
- Johann Joseph Fux
Koncert „Le dolcezze, e l’amerezze della notte“ D dur, E. 112
Der Nachtwächter – Menuette, Trio – Fantasie notturne – Ronfatore – Aria - Antonio Vivaldi
Moteto „O qui coeli terraeque serenitas“, RV 631
Árie: O qui coeli terraeque serenitas – Recitativ: Fac ut sordescat tellus Árie: Rose que moritur – Alleluia - Johann David Heinichen
Pastorale per la Notte di Natale, S. 242 - Johann Joseph Fux
Quae es ista tam pulchra tam cara
(z hudební sbírky katedrály sv. Víta v Praze) - Nicola Porpora
Al risuonar soave
(z vánočního oratoria Il Verbo In Carne, 1747) - Giovanni Maria Bononcini
O Virgo gratiosa - Cristofaro Caresana
Nasce il Verbo, Dormi, o ninno
(z vánoční kantáty La Veglia, Neapol 1674) - Antonio Vivaldi
Flétnový koncert e moll, RV 430
Vivace – Largo – Poco Allegro - Václav Karel Holan Rovenský
Maria, dej dovolení
Zavítej k nám dítě
Ej, víš má duše
(ze sbírky Cappella Regia Musicalis, Praha 1693/4) - Adam Václav Michna z Otradovic
Vánoční magnét a střelec
(ze sbírky Česká mariánská muzika, Praha 1647)
Obsazení
Martina Janková – soprán
Jaromír Nosek – bas
Collegium Marianum
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flétny
Dagmar Valentová – koncertní mistr
Eleonora Machová, Magdalena Malá, Vojtěch Jakl, Jan Hádek – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Martina Bernášková – flétny
Hana Fleková – barokní violoncello
Tilman Schmidt – kontrabas
Sebastian Knebel – cembalo, varhanní pozitiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]