Další koncert Košického hudebního jara zkombinuje baroko a jazz
Symfonický koncert Baroko a jazz nabídne díla Purcella, Vivaldiho a Gershwina, ve kterých posluchač pocítí spojitost mezi zdánlivě vzdálenými obdobími a hudebními styly. O interpretaci se postará sólista Daniel Hrinda a orchestr Státní filharmonie Košice pod vedením Milana Turkoviće.
Slovenský fagotista Daniel Hrinda byl pravidelným účastníkem francouzské Akademie Maurice Bourgue, která měla zásadní vliv na rozvoj jeho porozumění technice hry na dechový nástroj. Při studiu hudební a stylové interpretace a zvuku byl nejvíce ovlivněn Milanem Turkovićem a Sergiem Azzolinim, kteří jsou pravděpodobně nejznámějšími sólovými fagotisty. Daniel Hrinda je zakládajícím členem Malajského filharmonického orchestru v Kuala Lumpuru. V současné době působí jako sólový fagotista Katarské filharmonie v Dauhá a je žádaným komorním hráčem. V Košicích Daniel Hrinda provede Vivaldiho Koncert pro fagot a smyčcový orchestr e moll a úpravu Gershwinovy suity z Porgy a Bess.
“Baroko a jazz spolu krásně souzní v tanci a rytmu. Snoubí se s fagotovým basso continuo v přísné disciplinovanosti ve svých formách, a tím mi umožňují velkou svobodu v interpretaci. Kvalita skladeb tohoto koncertu a jejich velkých autorů je důkladně prověřena časem, a proto je trvale žádaná a oblíbená u publika. Večer pod taktovkou Milana Turkoviće, jednoho z historicky nejvýznamnějších fagotových mistrů a známého rakouského podporovatele hudby (a jednoho z mých nejlepších učitelů), je mi v Košicích, městě mých prvních hudebních studií, obzvlášť drahý,” zve na koncert fagotista Daniel Hrinda.
Milan Turković pochází z rakousko-chorvatské rodiny, vyrůstal ve Vídni a jako jeden z mála sólových fagotistů se stal mezinárodně známým. Později se stal úspěšným dirigentem, který vystupuje po celém světě. Je držitelem Edisonovy ceny a v roce 2010 mu byla udělena také německá cena “Echo Klassik”. Pravidelně zasedá v porotách mezinárodních soutěží. Turković byl dlouholetým členem Concentus Musicus Wien, Chamber Music Society of Lincoln Center a zakládajícím členem Ensemble Wien-Berlin.
Koncert s orchestrem Státní filharmonie Košice přibližuje Turković následovně: “Barokní hudba a jazz mají společného více, než se na první pohled zdá. Zejména suita z Královny víl obsahuje několik tanečních částí, v nichž je slyšet skutečný swing. Vivaldiho rytmické vzorce odkazují na obdobný systém v jazzu. Na druhou stranu Gershwinova hudba se skládá z toho, čemu říkáme ‘symfonický jazz’ – tedy z hudby, která staví most ke klasické hudbě. Není divu, že jazzoví hudebníci často odkazují na barokní hudbu a naopak. A právě v této filozofické linii vám přinášíme pikantní koncertní kombinaci baroka a jazzu.”
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]