Dalibor Bedřicha Smetany počtrnácté v Národním divadle moravskoslezském

Poslední premiérou letošní sezóny Národního divadla moravskoslezského a zároveň poslední Smetanovou operou do mozaiky osmi jeho dokončených opusů před souborným uvedením v příštím roce je Dalibor. Režisér Martin Otava dílo nastudoval spolu s hudebním ředitelem Opery Národního divadla Robertem Jindrou. Premiéra bude 22. června v Divadle Antonína Dvořáka, druhé obsazení se poprvé představí 24. června. Reprízy opery jsou pak v plánu až v září.
Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Luciano Mastro (foto Martin Popelář)
Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Luciano Mastro (foto Martin Popelář)

Všech osm dokončených oper Bedřicha Smetany uvede Národní divadlo moravskoslezské ve dvou blocích v Roce české hudby – v březnu a v květnu 2024, tedy k výročím 200 let od skladatelova narození a 140 let od jeho úmrtí. Tři opery budou mít obnovené premiéry na podzim a v zimě, čtyři včetně Dalibora jsou na repertoáru a slavnostní Libuši budou moci ostravští diváci slyšet a vidět jen dvakrát v koncertní podobě. Hudební motiv Dalibora si Bedřich Smetana (1824–1884) do svého zápisníku zapsal již v květnu 1863 hned vedle duetu Věrné milování z Prodané nevěsty. Světová premiéra byla v sobotu 16. května 1868 v Novoměstském divadle v Praze a zapsala se do dějin: Toho dne byl položen základní kámen Zlaté kapličky a Smetana osobně řídil operní orchestr. Jenže Dalibor nebyl nijak oslnivě přijat publikem. Je to opera tragická, jejímž námětem se stala historická postava českého rytíře Dalibora z Kozojed a pověsti s ní spojené. Smetana Daliborem po radostné a komické Prodané nevěstě nastartoval pro český operní repertoár novou kapitolu heroických námětů. Dnes jsou právě Dalibor a Prodaná nevěsta v zahraničí nejhranějšími Smetanovými operami.

Už den po světové premiéře pronesl ale významný hudební historik a kritik August Wilhelm Ambros na přednášce tato slova: „Včera v českém divadle propadla opera Dalibor. A přece je každá nota perla. Tento Smetana je zde velryba v rybníku!“ Nadšeně vylíčil svůj předpremiérový zážitek i spisovatel Jan Neruda: „Bůh ví, jaké to podivné kouzlo je ve Smetanově hudbě! Slzy vyhrknou člověku při místech něžných, a při jiných vstaneš ze sedadla svého a ani nevíš, že jsi již vstal. Stalo se mně tak při finále druhého aktu Dalibora na zkoušce generální … a když rázem vše doznělo, stál jsem v lóži, tělo maje napjaté kupředu, zrak zakotven v neurčito a každý nerv se chvěl rozkoší netušenou.“

Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Tomáš Juhás (foto Martin Popelář)
Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Tomáš Juhás (foto Martin Popelář)

„Smetanova operní tvorba se začíná z jevišť pomalu vytrácet. Klade totiž na inscenátory, dirigenty i pěvce nemalé nároky. Také hledání správného klíče k dnešnímu výkladu Smetanových oper, tak silně spojených s dlouholetou interpretační tradicí, v mnoha případech režiséry a dirigenty spíše odrazuje, než láká,“ říká dirigent a pokračuje: „Dalibor je skutečným hudebně-dramatickým dílem s plynoucím tokem hudby, bez laciných a podbízivých efektů. Je dílem dramatickým, romantickým, něžným i bojovným, dílem s nezaměnitelnou Smetanovou vřelostí. Na interprety klade však nemalé nároky, což je patrně jedním z důvodů, proč se Dalibor uvádí méně, než si zaslouží. Dvě ústřední role – Milada a Dalibor – jsou skutečně vrcholové party, a to nejen co se pěvecké techniky týče, ale také v ohledech dynamické flexibility a vytvoření psychologie postav. Zásadní úlohu v Daliborovi má také orchestr. Kromě nutného technického zvládnutí svých partů musí být nedílnou součástí příběhu a spoluvytvářet nálady i charaktery jednotlivých situací či postav.“ Do rolí Dalibora a Milady obsadili Robert Jindra spolu s režisérem Martinem Otavou Luciana Mastra / Tomáše Juháse a Jolanu Fogašovou / Kateřinu Hebelkovou.

Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Kateřina Hebelková (foto Martin Popelář)
Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Kateřina Hebelková (foto Martin Popelář)

V letech 2010–2015 šéfoval Robert Jindra ostravské opeře a byl u zrodu projektu Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024. „Projekt uvést všech osm Smetanových dokončených oper v Ostravě vznikl právě v době mého nástupu na pozici hudebního ředitele opery NDM. Jiří Nekvasil, který mě do Ostravy přivedl, je velkým obdivovatelem Smetanova díla. Byla to tedy jasná volba! Tak významné jubileum, jako je 200 let od narození klíčového skladatele a osobnosti české hudby, k tomu přímo vybízí. Jsem pochopitelně velmi rád, že se na projektu mohu i nadále podílet. A to právě těmi výjimečnými opusy,“ rozvedl Robert Jindra. Diváci se tak mohou těšit i na jeho koncertní nastudování slavnostní opery Libuše s Janáčkovou filharmonií Ostrava, které divadlo v rámci Smetanovského cyklu uvede v březnu a v květnu 2024.

Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Luciano Mastro (foto Martin Popelář)
Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Luciano Mastro (foto Martin Popelář)

Nový Dalibor je už čtrnáctou inscenací této Smetanovy opery v historii NDM. Inscenace vznikla v koprodukci s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, ředitel tamního divadla a režisér Martin Otava se režie ujal i v Ostravě.

Druhým dirigentem operního orchestru NDM pro inscenaci Dalibora je Jiří Habart, sbor řídí Jurij Galatenko. Na scéně Daniela Dvořáka a v kostýmech Dany Haklové dále účinkují Martin Bárta / Marián Lukáč, Jozef Benci / Peter Mikuláš, Martin Javorský / Ondřej Koplík, Veronika Rovná / Anna Wilczyńska a další.

Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Marián Lukáč (foto Martin Popelář)
Bedřich Smetana: Dalibor, Národní divadlo moravskoslezské – Marián Lukáč (foto Martin Popelář)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments