Brno Contemporary Orchestra věnuje první koncert sezony všem, kteří darovali srdce

První koncert BCO s podtitulem KARDIO proběhne 18. září 2024 od 19:00 hodin v kapli svaté Anny nedaleko transplantačního oddělení Fakultní nemocnice u svaté Anny. Kaple se nachází uprostřed jižního traktu nemocnice. Je v ní od roku 2021 pamětní deska, která připomíná lidi, kteří darovali svá srdce, čímž zachránili nebo aspoň prodloužili život jiných pacientů s těžkými srdečními chorobami. Poblíž desky je i socha "Znovuzrození". Koncert je věnován všem, kteří darovali srdce – v doslovné i přenesené podobě.
Ilustrační foto, vygenerováno pomocí AI (zdroj Freepik, foto Freepik)
Ilustrační foto, vygenerováno pomocí AI (zdroj Freepik, foto Freepik)

Celá sezona 2024/25 je věnována intenzivnímu, vnímavému a mnohdy panickému poslechu, na který v běžném životě je již velmi málo času. Hudba se stala hlukem, který nás chtě i nechtě obklopuje a stává se zbytnou či nezbytnou kulisou jiných aktivit. Je nesnadné a víceméně nepraktické se jenom tak posadit a nedělat nic jiného než poslouchat. Snad i proto jsme hledali inspiraci u lékařů, kteří neposlouchají jenom aby slyšeli, ale aby ze slyšného vyvodili výsledky a díky dlouholetým zkušenostem již dobře znají vhodná místa poslechu…. Hudba je však svébytným abstraktním zvukovým prostorem, procesem i strukturou, je otevřeným kódem, z nějž nemusíme vyvozovat konkrétní výsledky a identifikovat zdravotní či psychický stav, ale můžeme zůstat v onom nepopsatelném virtuálním prostoru hry se skleněnými perlami.

Dramaturg BCO Viktor Pantůček vysvětluje: „ Na začátku zazní instrumentačně skromná, ale obsahově velkorysá pátá symfonie Galiny Ustvolské, ve které je recitace modlitby Otče náš v ruštině doprovázena údery do velké dřevěné krabice, jež byla po premiéře milně považována za rakev. Poté zahrajeme ve světové premiéře kompozici Mens et cor od Rudolfa Drozda, který systematicky prohledává možnosti využití biometriky ve svých skladbách a jak jinak, pracoval s tepem (pravidelným i nepravidelným) srdce. Osudová dramata člověka, op. 56 jsou jednou z posledních Kabeláčových skladeb. Formálně jsou koncipována jako sonáta pro trubku, klavír, bicí nástroje a recitaci. Jsou skladatelovou reflexí svého života i díla, vycházející z velkých kulturně společenských témat a obsahů. Osudová dramata člověka uvádějí slova ze Shakespearova Hamleta, z Evangelia svatého Jana, tři sloky ze sekvence Stabat Mater a z Komenského Labyrintu. Na závěr zazní věčná otázka, nikoliv „být či nebýt“, ale „budeš? /nebudeš?“ z pera amerického hudebního skladatele Michaela Gordona.

KARDIO: Všem, kteří darovali srdce
18. září 2024 Kaple sv. Anny, 19:00 hodin

Galina Ustvolskaya: Symphony No. 5 „Amen“ (1989/90)
Rudolf Drozd: Mens et cor (objednávka BCO)
Miloslav Kabeláč: Osudová dramata člověka (1975/76)
Michael Gordon: Thou Shalt! /Thou Shalt Not! (1983)

Brno Contemporary Orchestra – dirigent Pavel Šnajdr

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments