Akční režie banskobystrického Malého prince udržela diváky festivalu Opera 2025 v napětí

Festival hudebního divadla Opera 2025 neopomíjí ani repertoár pro malého diváka. Ve Stavovském divadle představil 7. února 2025 kouzelnou inscenaci banskobystrické Státní opery Malý princ.
Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha – Martin Popovič a Leonard Bíró (foto Daniel Jäger)
Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha – Martin Popovič a Leonard Bíró (foto Daniel Jäger)

Hudební pohádka podle Exupéryho

Operu na námět slavné Exupéryho knihy napsala současná britská skladatelka Rachel Portman s libretistou Nicolasem Wrightem. Tato úspěšná skladatelka se proslavila hlavně filmovou hudbou, získala Oscara za hudbu k filmové romanci Emma, a stala se tak první ženou oceněnou v této kategorii. Je autorkou hudby také k dalším významným filmům jako Čokoláda s Johnnym Deppem nebo Pravidla moštárny, za které byla rovněž nominována na Cenu filmové akademie. Celkem má na svém kontě již přes sto prací pro film, televizi a divadlo.

Její dětská opera Malý princ je především krásnou pohádkovou podívanou, kde hudba hraje spíše doprovodnou roli, je nesená v lehkém a uchu lahodícím stylu, v modálních harmoniích, dlouze setrvalých a jen mírně proměnných, áriemi a sbory bez výraznějších témat. Zkrátka – až půjdete z divadla, jen stěží si zpaměti zapískáte nějakou melodii nebo motiv.

Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)

Pozornost dětského diváka upoutá především bohatá výprava a akční režie. Nádhernou scénu (Lucia Šedivá) se spoustou světelných proměn tvoří povrch asteroidu, shora se na jeviště snáší různé propriety jako Exupéryho letadlo, svítící měsíc, houpačka, baobab; dětský sbor roztáčí svítící deštníky, mává balónky ve tvaru holubice. Výtvarné prvky vycházejí z Exupéryho ilustrací v knize. Na kostýmech (Ľudmila Várossová) se rovněž nešetřilo, v opeře je výrazné množství postav, dva sbory i balet. Ač jsou mnohé role jen epizodní a na jevišti se jen mihnou, všechny postavy mají osobité a atraktivní kostýmy. Před očima se nám střídají barvy a roztodivné osůbky, které Malý princ potkal na planetách – hadi, lišky, myslivci, obživlé růže, a dokonce i zpívající voda.

Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)

Diváci se nestačili nudit

Ústřední dvojice, která tímto rejem prochází, je Pilot a Malý princ. Oba jsou na rozdíl od ostatních pěvců vybaveni mikroportem, protože Pilot má i mluvené monology a u chlapce by jeho dětský hlas zanikl v konkurenci sborů a orchestru. Leonard Bíró (Malý princ) byl jednoznačně nejzářivější hvězdou inscenace. Táhnout celé představení i herecky, pamatovat si tolik textu a zpívat s takovou čistotou, bez zaváhání, je pro dítě velmi náročné a byl to v jeho podání úžasný výkon. Barytonista Martin Popovič (Pilot) zpíval uvolněně s trochu muzikálovým odlehčením, jeho projev působil velmi přirozeně. Z ostatních pěvců se mi líbil výrazný hlas i pohybově herecká akce tenoristy Dušana Šima (Had). Působivý byl duet Malého prince s Lampářem (Andrej Vancel) nebo výrazná postava Obchodníka v podání ředitele Státní opery Šimona Svitoka.

Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)

Operu řídil Igor Bulla, a jak již bylo řečeno, je to co do obsazení opera velmi náročná – v celé inscenaci se objeví dvanáct sólistů, balet, střídají se mužské a ženské části sboru, dětský sbor, občas i umístěný mimo dosah dirigenta, za jeho zády v lóžích hlediště. Všichni tak měli plné ruce práce.

Výsledek publiku imponoval, ani malí diváci, ani ti dospělí se nestačili nudit, nové příhody a nová překvapení přicházely ráz na ráz, akční režie Dany Dinkové (současně dělala choreografii baletu) uměla epizody náležitě vypointovat a nechyběl ani humor.

Rachel Portman: Malý princ
Festival hudebního divadla Opera 2025, Státní opera Banská Bystrica
7. února 2025, 17:00 hodin
Stavovské divadlo, Praha

Inscenační tým
Hudební nastudování: Igor Bulla
Režie: Dana Dinková
Scéna: Lucia Šedivá
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Světelný design: Marek Červienka
Sbormistr: Daniel Simandl
Pohybová spolupráce: Dana Dinková
Dramaturgie: Alžbeta Lukáčová

Účinkující
Malý princ: Leonard Bíró
Pilot: Martin Popovič
Liška: Katarína Procházková
Had: Dušan Šimo
Voda: Patrícia Malovec
Růže: Michaela Kušteková
Obchodník: Šimon Svitok
Král: Ivan Zvarík
Opilec: Zoltán Vongrey
Marnivec: Peter Račko
Lampář: Andrej Vancel

Orchestr, sbor a balet Státní opery Banská Bystrica
Banskobystrický dětský pěvecký sbor při ZUŠ Jána Cikkera
Igor Bulla – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments