Jak zkouší Robert Wilson v Národním? Byli jsme u toho
Už od konce května pražské Národní divadlo skoro vůbec nehraje. Jen víkendy jsou výjimkou. Důvod? Americký režisér a scénograf Robert Wilson zavítal po osmi letech znovu na naši první scénu, aby tu nastudoval Janáčkovu Káťu Kabanovou. Po prázdninách pak přejde do činohry a připraví Čapkovu Věc Makropulos.
Letos devětašedesátiletý rodák z Texasu je prostě takový: Když on zkouší, hrát se nemůže. Spolu se svými asistenty totiž dlouhé dny od časného dopoledne až do pozdních večerních hodin doslova piluje sebemenší detaily své koncepce. Od pokaždé osobitě pojaté výtvarné koncepce, přes pro Wilsona typickou hru světel a stínů, až po aranžmá a gesta herců, předepsaná do každičkého důmyslně promyšleného detailu.
Ještě před vstupem do setmělého hlediště ředitel Národního divadla Ondřej Černý zdůrazňuje: „Hostování Roberta Wilsona je pro nás ohromnou výzvou“. A šéf opery Jiří Heřman dodává: „Práce s tímto režisérem je nesmírně náročná, například operní sólisté nejsou zvyklí na centimetry dodržovat aranžmá.“ Heřman sám osobně na Wilsonových inscenacích nejvíc obdivuje sugestivní obrazy, které jej prý zasáhnou až v nejhlubším nitru.
Jak sám režisér říká, snaží se o to, aby to, co divák slyší, doplňoval obrazový vjem a pohyb, a to v souladu s hudbou, ne proti ní. Snaží se o to, abyste hudbu v jeho inscenaci dokázali slyšet vlastně i bez zvuku. Abyste ve zvuku, který slyšíte, vnímali kouzlo pohybu a světla, i když zavřete oči. Svou režijní práci připodobnil k instinktům živočichů v přírodě. Pohyb a světlo, jež hraje v jeho inscenacích dominantní roli, jsou vlastně vyjádřením instinktů a chování zvířat i lidí v mezních emočních situacích. A o emočně vypjatých životních situacích většina oper pojednává.
Robert Wilson je zajímavou osobností i při osobním setkání. Působí vyrovnaným, meditativním a klidným dojmem. Když s ním mluvíte, máte pocit, že v jeho pohybech, gestech i mimice je mnoho z pohybů a gest operních hrdinů, jejichž osudy na jevišti inscenuje. Pojďme nahlédnout přímo na zkoušku Roberta Wilsona. Včera prošel na jevišti i s orchestrem snad poprvé v jednom tahu, tedy bez zastavování, celou operu.
Navečer pak ale začal znovu vybrušovat detaily scény noční scény z druhého dějství. Nejdřív bez orchestru i zpěvu nechal samotné sólisty, aby mu detailně a pokud možno naprosto přesně předvedli krok po kroku, pohyb po pohybu, jedno sebemenší pohnutí prstu po druhém celé aranžmá této části. A pak znovu totéž, s orchestrem. Po přestávce pak zkouška pokračovala do nočních hodin. Do premiéry zbývají tři dny…
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]