Dokonalá Maddalena Hany Blažíkové

Hana Blažíková dokonale okouzlila publikum druhého koncertu cyklu Stará hudba v pražském kostele Šimona a Judy. Ostrava má ještě šanci poslechnout si barokní oratorium Antonia Caldary Maddalena ai piedi di Cristo (Magdalena u nohou Kristových) ve středu 6. října v kostele sv. Václava v rámci Svatováclavského hudebního festivalu.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

 

 


Jméno Hany Blažíkové jsem uvedl do nadpisu, ačkoliv nebyla jedinou účinkující večera. Vynaložila však tu námahu, že se celý part Magdaleny naučila nazpaměť (pro pouhá dvě uvedení) a ještě navíc svůj zpěv doplnila barokní gestikou. Již svým postojem, svou siluetou, jako by oživila postavu z barokního plátna nebo některou z barokních soch. Podobný dojem bychom mohli mít, kdyby ji někdo natočil na video a záznam při provádění barokních gest „stopoval“ – přitom její pohyby nepůsobily vyumělkovaně, ale ladně a vzhledem k celkovému vyzařování její osobnosti naprosto přirozeně. To vše ale jen podpořilo dokonalou interpretaci pěveckou. V jejím podání máte dojem, že zpěv náročných partů je něco naprosto samozřejmého, tak lehce a volně zpívá. Myslím, že se jejího něžného a zářivého sopránu nikdy nenasytím.


O mimořádný úspěch večera se zasloužili i ostatní zpěváci a zpěvačky. Markéta Cukrová (Amor Terreno – Láska pozemská) zaujala hebkým pianissimem v úvodní árii, ale i dramatickým vyjádřením afektu v rychlé árii Orribili, terribili plné koloratury. Jejím protihráčem jako Amor Celeste (Láska nebeská) byl mladý německý kontratenorista David Erler. Svým subtilnějším hlasem dobře naplnil zvukovou představu hlasu z nebes. Taktéž mladá německá sopranistka Hedi Maria Taubert jako Magdalenina sestra Marta zaujala příjemnou barvou hlasu, místy se sice objevily intonační nepřesnosti (např. v koloraturách), ale hlas určitě ještě nabude jistoty. Krásný byl její trylek. Ve druhé části oratoria se představili ještě Tomáš Kořínek jako Kristus a Roman Janál jako Farizej. Oba pánové podali kvalitní výkony a dostáli tak své pověsti. Zajímavou drobností bylo i rozmístění účinkujících na pódiu, kdy Magdalena stála uprostřed mezi Láskou pozemskou a Láskou nebeskou. Marta, která Magdalenu vždy oslovuje, přicházela po její bok, zatímco Kristus zůstával v zadní části pódia za orchestrem přímo pod krucifixem na oltáři. O hudební doprovod se postaral soubor Collegium Marianum, jako vždy na vysoké úrovni. Umělecká vedoucí souboru Jana Semerádová, která dílo se všemi nastudovala, tentokrát seděla v publiku, neboť partitura flétnu neobsahuje.


A pro zájemce ještě něco málo o díle a skladateli: Antonio Caldara (1670 – 1736) prožil svůj život hudebníka jako zaměstnanec na několika dvorech v italských městech a přes dvacet let zastával místo Vizekapellmeistra u vídeňského dvora. V roce 1723 se zúčastnil v Praze korunovace Karla VI. na českého krále, znovu jeho hudba v Praze zněla při slavnostech spojených se svatořečením Jana Nepomuckého v roce 1729. Již za svého života proslul Caldara jako skladatel oratorií, zachovalo se jich celkem 25. Magdalenu u nohou Kristových složil jako v pořadí třetí, pravděpodobně v roce 1697 nebo 1698. Když se ucházel o místo kapelníka ve Vídni, provedl zde v roce 1713 také Magdalenu.


Text oratoria pojednává o oblíbené postavě umění s náboženskou tematikou Marii Magdaleně. Věřícím mohla být blízká, neboť byla ztotožňována s hříšnicí v Lukášově evangeliu, po svém obrácení se stala jednou z nejbližších průvodkyň Ježíše, byla přítomna jeho ukřižování a dostalo se jí té cti, že náležela ke skupině žen, jež nalezla prázdný Kristův hrob. Po jejím vzoru mohli napravení hříšníci doufat, že dojdou Boží milosti. V první části díla se Marie Magdalena rozhoduje, zda sizvolí cestu světských radovánek, nebo se bude kát a zasvětí svůj život Bohu. O její duši bojují Láska pozemská (představovaná ženským hlasem, neboť to byla žena – Eva – kdo byl původcem hříchu) a Láska nebeská (kontratenor jako bezpohlavní hlas z nebes). Magdalenina sestra Marta vyzývá k následování Boha, což Magdalena učiní. Ve druhé části se ocitáme v domě Farizeje, který pochybuje o opravdovosti Magdalenina pokání. Ta v Ježíšově přítomnosti několikrát potvrzuje své rozhodnutí a Ježíš ji přijímá. Láska nebeská vítězí.

Caldara je autorem několika oper a také hudba oratoria italskou operu silně připomíná. Střídají se zde árie (v naprosté většině árie da capo) s recitativy. Rozdílný nástrojový doprovod a nálada árií však zabraňují pocitu jednotvárnosti. Na koncertě zazněla jen mírně zkrácená verze oratoria v délce asi dvě hodiny. Kostel byl tentokrát zcela zaplněný, ovace dlouhé. Pořadatelům (Koncertní jednatelství FOK a Collegium Marianum) patří dík i za vložení libreta v italském originále i českém překladu.

Naše rozhovory s umělkyněmi si přečtete po kliknutí na jejich jména:
Hana Blažíková
Markéta Cukrová
Jana Semerádová

 

Antonio Caldara:
Maddalena ai piedi di Cristo


Maddalena – Hana Blažíková (soprán)
Marta – Hedi Maria Taubert (soprán)
Amor Celeste – David Erler (alt)
Amor Terreno – Markéta Cukrová (alt)
Cristo – Tomáš Kořínek (tenor)
Fariseo – Roman Janál (baryton)
Orchestr Collegium Marianum
Umělecká vedoucí: Jana Semerádová


Kostel sv. Šimona a Judy, 5. října 2010

www.fok.cz
www.collegiummarianum.cz

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře