Juliane Banse: Opera nebo koncert? Obojí!

Dětství prožila v Curychu. Už v pěti se učila hrát na housle, brzy potom začala chodit do baletu. Nakonec ale vyhrál zpěv. Dnes je Juliane Banse jednou z nejžádanějších sopranistek. Tleskala ji hlediště snad všech významných světových scén. Oceňován je nejen její ohebný, sytě zabarvený hlas značného rozsahu a vzácná vyrovnanost mezi jednotlivými rejstříky, ale i technická suverenita a cit pro obsahový význam toho, co zpívá. Má poměrně široký repertoár, sahající od ranných děl až po opusy současné. Už v roce 1989 vyhrála na prestižním mnichovském kulturním fóru, nastoupila angažmá v berlínské Komické opeře a další nabídky z celého světa se začaly jen hrnout. A nezastavily se dodnes. Manželem Juliane Banse je dirigent, houslista a pedagog Christoph Poppen, se kterým má dva syny. I na rodinu přišla v našem rozhovoru řeč…

Tuším, že to může být už skoro 20 let, co jsem vás poprvé zaregistroval na jedné z nahrávek Bachova Vánočního oratoria. Jak to děláte, že váš hlas je pořád tolik ohebný, pohyblivý? Co všechno děláte pro svoji dobrou pěveckou kondici?
Myslím, že to je proto, že jsem byla velmi opatrná při výběru rolí. Že jsem odmítla mnoho nabídek na dramatické role, takže můj hlas a moje technika se mohly dobře rozvíjet. No a samozřejmě nekouřím a snažit se udržovat v dobrém stavu.

Podle čeho hlavně vybíráte svůj repertoár?
Je víc věcí, kterými se řídím. Hlavně hledím na to, jak ta která role sedí mému hlasu. Také se zamýšlím nad tím, jestli mě úloha zajímá co se možností její interpretace týče, stejně jako i hereckých příležitostí, které poskytuje. A důležité je pro mě i jméno konkrétního dirigenta a režiséra.


W.A.Mozart: Idomeneo (Ilia – s P.Breslikem jako Idamantem)(Mnichov)

Zpívala jste už i v řadě soudobých oper, a také některé klasické dramatičtější role, jako třeba Čajkovského Taťánu. Jaké další úkoly příjdou?

Mojí novou úlohou bude Arabella, pak Elvíra v Budapešti, následovat bude Grete ve Schreckerově opeře Der ferne Klang (Vzdálený zvuk), později Cardillaccova dcera a také Blanche v Dialozích karmelitek.

W.A.Mozart: Le nozze di Figaro (La Contessa)(Lyon)

Jak bude vypadat vaše nejbližší sezóna?

Začala jsem ji prací na mém prvním filmu, nazvaném “The hunter’s bride” (Dohazovač nevěst), podle Weberova Čarostřelce. Je to velmi vzrušující zážitek! Potom mířím na Musikfest ve Stuttgartu a Strasbourgu. V říjnu mě čekají orchestrální koncerty s operním programem a také recitálové turné po Itálii. Listopad mi přinese koncerty s Nicolausem Harnoncourtem ve Vídni a Beethovenovu Devátou v Singapuru. V prosinci budu v Bambergu a potom už začínám zkoušet Arabellu. Premiéra je 6.února v Innsbrucku. Poté odjíždím do Budapešti s Ivanem Fischerem na Dona Giovanniho, v březnu a v dubnu jsem na koncertním turné, po kterém začnu zkoušet “Der Ferne Klang” v Zurichu. Představení této produkce potrvají do června, mezitím mám ještě recitály s Andrásem Schiffem.

Máte raději opery nebo koncerty?

Mám velmi ráda obojí!

R.Schumann: Genoveva (Curych)

Velkou pozornost vyvovaly nahrávky inscenací poměrně neznámých oper Genoveva a Fierrabras. Jak se vám na podobných úkolech pracuje? Je to hodně vzrušující?

Je velmi zajímavé poznat poměrně neznámá díla skladatelů, jejichž hudbu slýcháme tak často. Přináší to lepší pohled na ně i jejich dílo. A pochopitelně ráda objevuji pro svůj repertoár nové opery.

C.M.von Weber: Der Freischütz (Aghate)(Baden-Baden)

Zcela nedávno vás miliony diváků sledovaly jako Aghatu v Čarostřelci z Baden-Badenu v odvážné režii R.Wilsona. Jaká to pro vás byla zkušenost?

To byla pro mě úplně nová zkušenost pracovat s Bobem Wilsonem. Jeho způsob inscenování hudebního divadla je velmi odlišný od toho, co jsem zažila předtím. A samozřejmě to bylo báječné, že produkce byla k vidění v televizi!

Máte raději takzvané klasické nebo moderní režie?
Jsem velmi ovlivněna realistickým hudebním divadlem, ve kterém se cítím nejlépe .Mám ráda, když mohu pracovat na charakteru postavy, kdy do ní mohu dát něco ze sebe.
W.A.Mozart: Die Zauberflöte (Pamina)(Wiener Staatsoper)
Máte dvě děti, manžel je dirigent – jak se vám daří skloubit váš pracovní a rodinný život?
Je to docela složité, a pochopitelně k tomu potřebujeme dobrou pomoc. Je ale velmi důležité najít rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Rodina mi dává sílu pro moji práci, a moje práce mi dává sílu pro mou rodinu.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně dalších úspěchů!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat