Autor: Špalková Gabriela

Mgr. Gabriela Špalková (nar. 1971) je česká novinářka a divadelní a hudební kritička.

Vystudovala obory český jazyk, literatura a historie na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Od školních let se systematicky věnuje studiu hudby – hře na klavír a sólovému zpěvu. Po ukončení univerzitních studií začala pracovat jako redaktorka Deníků Bohemia, poté byla dlouholetou kulturní redaktorkou plzeňské Mladé fronty Dnes.

Nyní jako novinářka a publicistka spolupracuje s řadou médií a odborných portálů (Opera plus, Taneční aktuality, Divadelní noviny, Musical-opereta, časopis Loutkář). Spolupracuje rovněž se zahraničními institucemi a médii (mj. píše pravidelně recenze do měsíčníku pro operu a balet Der neue Merker, Wien).

Pro multioborový festival Smetanovské dny v Plzni připravila komponované pořady a koncerty: Zlatý věk operety v Plzni (2015), Shakespeare (nejen) v opeře (2018), Eliška Krásnohorská a česká opera (2019), Bedřich Smetana v dopisech (2022), komorní koncert mapující uměleckou dráhu Bedřicha Smetany s přihlédnutím k životním osudům skladatele K poctě Bedřichu Smetanovi (2022) a koncert Smetana, Blodek, Friml v sólovém klavíru, písních a áriích (2025).

Je členkou realizačního týmu Plzeňského literárního festivalu (PLIF), v r. 2018 zde měl premiéru její literárně hudební pořad TGM vzpomíná, následně pro PLIF upravila pořad o Elišce Krásnohorské a připravila nový o překladech operetních libret do češtiny pod názvem Zlatý věk operety v češtině (2020). V roce 2022 měl na festivalu premiéru její literárně hudební pořad o osudech Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic Putování Kryštofa Haranta založený na jeho cestopisu.

Pro Rok české hudby 2024 připravila v Plzni Literárně hudební večer s Bedřichem Smetanou (koncert a beseda s autory 3. svazku kritické edice Smetanovy korespondence) a cyklus koncertů Bedřich Smetana a jeho souputníci, zaměřený i na osobnost Josefa Leopolda Zvonaře.

Historii multioborového festivalu Smetanovské dny systematicky zpracovala v publikaci Smetanovské dny ve čtyřech desetiletích (Starý most 2021), v níž kromě četných reflexí festivalových produkcí v dobovém tisku zaznamenala i autentické vzpomínky zakladatelů festivalu. Jedná se o historicky první a jedinou publikaci věnovanou tomuto festivalu, který se koná v Plzni nepřetržitě od roku 1981.

Gabriela Špalková je členkou Střediska západočeských spisovatelů (SZS) v Plzni. Své povídky a fejetony publikuje v tisku a sbornících SZS, je rovněž autorkou písňových textů. Knihovna města Plzně vydala ve své edici Ulita její sbírku povídek Ďáblík (2024).Celoživotním koníčkem Gabriely Špalkové je lyžování, historii tohoto sportu zpracovala v knize Bílé stopy na českém západě (Starý most 2007).

Pro Operu PLUS připravuje rozhovory a píše recenze operních inscenací, koncertů klasické hudby a baletů.

Nové divadlo v Plzni – velkorysý plán, další podrobnosti

Bezesporu velkorysá, architektonicky zajímavá, netradiční a přitom funkční je budova pro nové…

Turandot – triumf plzeňské opery a Kalafa Jana Adamce

Velkoopera, monumentální dílo, které v sobě ovšem skrývá i hlubokou lidskost –…

Návrh divadla pro Plzeň zásadně změněn a odtajněn

Podoba nové divadelní budovy, která se má v Plzni začít stavět začátkem…

Pavel Šnajdr: Na brak si po čase zvyknete

Mladý talentovaný dirigent Pavel Šnajdr působil řadu let v Divadle J. K.…

Neznámá Martinů opera Den dobročinnosti na CD

Donedávna neznámá opera Bohuslava Martinů Den dobročinnosti má od začátku tohoto týdne…

Kouzelná flétna bez Mozartova fantaskního světa

Nová inscenace Mozartovy opery Kouzelná flétna, kterou uvedlo v premiéře Divadlo J.…

Balet Kráska a zvíře přináší v Plzni silné emoce

Lyrická i dramatická. Zábavná i mrazivá. Děsivá i dojemná. Expresivní i romantická.…

Mezinárodní smetanovská soutěž měla vysokou úroveň

Devětadvacátý ročník Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže, kterou v Plzni pořádá zdejší konzervatoř,…

Paničky v Plzni: Vítězství hudby nad prázdnou režií

Po mimořádně zdařilém Lazebníku sevillském z loňské sezóny uvádí od konce ledna…

Stávají se české opery popelkou tuzemských scén?

Úspěch české operní tvorby ve světě jsme v poslední době zaznamenali z…