Baletní miniatury v Ústí nad Labem, Othello v Olomouci
Baletní miniatury v Ústí nad Labem
Baletní miniatury v Ústí jsou třetím komponovaným večerem tohoto jména v Severočeském divadle, tentokrát vytvořené v choreografii a režii Margarity Pleškové a Vladimíra Gončarova. Hudebně jsou použity nahrávky, pod scénu a kostýmy se také podepsali jmenovaní inscenátoři. Scény jsou jednoduché, barevně nápadité, někdy doplněné drobnými rekvizitami. Celý program tvoří patnáct různě dlouhých čísel, celková doba představení i s přestávkou je necelé dvě hodiny.
V první polovině je stěžejní číslo hned na počátku – Grand pas z baletu Raymonda Alexandra Glazunova s použitím původní choreografie Petipy. Ústřední dvojici pěkně tančí Mizuho Nagata a Vladimír Gončarov. Za povšimnutí rozhodně stojí obtížné zvedačky nejen u hlavní dvojice, ale i všech čtyřech dalších. Z následujících sedmi čísel si uznání zaslouží Rapsody od Rachmaninova v podání Zuzany Novoborské a Róberta Királyho či komediálně zaměřené vystoupení Raketka s hudbou Johanna Sebastiana Bacha s Annamarií Voltolini a Róbertem Királym. Zajímavé je i číslo Dalila na hudbu Camilla Saint-Saënse, kde tančí Frederika Kvačáková a živým zpěvem ji doprovází Inna Davidenko.
Druhou polovinu zahajuje Grand pas classique od Daniela Aubera v převzaté choreografii Victora Gsovského v interpretaci Mizuho Nagaty a Vladimíra Gončarova. Na dalším klasickém čísle druhé poloviny programu, světoznámém Pas de deux z baletu Le Corsaire s hudbou Riccarda Driga v podání Annamarie Voltolini a Salvadora Sassota Selarta, je vidět stará známá věc z představení regionálních divadel – musí se hodnotit snaha dílo předvést, nelze ho technicky srovnávat se světovými scénami, technická úroveň sólistů regionálních divadel logicky nemůže být měřena s úrovní sólistů například Bayerisches Staatsballett v Mnichově, těžko se může chtít po Selartovi, aby vystupoval jako Vladimír Shklyarov. Pro diváky regionálních divadel je určitě přínosem vidět ukázky stěžejních děl světové baletní klasiky i za cenu toho, že účinkující zápasí s technickými nedostatky.
Další čísla programu jsou již originálními dílky, za zmínku stojí vnímavé vystoupení Slepci či komediální Čiribim a Auf der Jagd. Myslím, že přání šéfky baletu Margarity Pleškové divákům, aby „odcházeli z divadla s dobrým pocitem příjemně stráveného času“, je pro naprostou většinu publika splnitelné.
Hodnocení autora recenze: 80%
Othello v Olomouci
Zcela jiného ražení je nová inscenace Othella v Moravském divadle Olomouc. Celovečerní dějový balet v neoklasickém provedení vychází ze známé divadelní tragédie Williama Shakespeara. Choreografem a režisérem je šéf baletu Robert Balogh, mistr neoklasických děl na současné baletní scéně – jen v Olomouci za poslední léta úspěšně inscenoval balety Macbeth (2009), Romeo a Julie (2014), Rusalka (2014), Spartacus (2015) a Dáma s kaméliemi (2015). Téma Shakespearova Othella je již staletí vděčnou inspirací pro množství činoherních, operních a baletních zpracování. Největšího rozšíření a věhlasu se asi dočkal operní Otello Giuseppe Verdiho. Na české baletní scéně posledního půlstoletí byla nejvíce rozšířena inscenace Othella skladatele Jana Hanuše z roku 1959.
Robert Balogh si ale pro svoji inscenaci vybral hudbu gruzínského skladatele Alexeje Mačavarianiho. Mačavariani (1913-1995) byl tvůrcem mnoha děl komorní, symfonické a baletní hudby. Jeho život za sovětského režimu procházel mnoha peripetiemi, v něčem byl podobný jeho současníkům Prokofjevovi a Chačaturjanovi, v něčem ještě složitější. Jeho balet Othello měl premiéru roku 1957 v Tbilisi a dočkal se úspěšného celosvětového rozšíření, na české scéně byl ale zatím uveden jen jednou, roku 2006 v Ostravě.
Mačavarianiho hudba hluboce vyjadřuje smysl shakespearovského dramatu a Robert Balogh ji dovedl se svou choreografií výborně propojit. Samozřejmě pro znalce othellovského příběhu například ze zmíněné Verdiho operní verze jsou patrné některé odlišnosti děje hlavně ve druhém dějství, ale děj nepostrádá smysl a logiku, základní chronologie příběhu je zachována. Vydařenou scénu a kostýmy vytvořili Eduard Přikryl a Roman Šolc, dlouholetí spolupracovníci Roberta Balogha. Orchestr Moravského divadla pod taktovkou Petra Šumníka se zhostil hudebního nastudování se ctí. Program opět velmi kvalitně, jak to bývá u olomouckého baletu zvykem, připravil Tomáš Lehotský.
V hlavních rolích Othella a Desdemony alternují Ivo Jambor a Damani Williams a Yui Kyotani a Emily Smith. Bezpochyby první alternace Ivo Jambor – Yui Kyotani zvládá svůj part standardně kvalitně, ve druhé premiéře 8. dubna ale vystoupila mimořádně úspěšně nová dvojice Damani Williams – Emily Smith. Balogh měl šťastnou ruku, když vybral pro titulní role tuto kontrastní dvojici. Britský občan vysoké postavy a tmavé pleti Damani Williams a sněhobílá Angličanka, drobná Emily Smith, tvoří Othella a Desdemonu podle možná vysněných představ mnoha režisérů othellovských inscenací. Oba jsou technicky a výrazově nadaní a využili nabízenou příležitost k prezentaci svých prvních velkých sólových postav na olomouckém jevišti. Zrovna tak Jago dalšího anglického tanečníka Paula Olivera byl ztvárněn velmi přesvědčivě, a když doplníme Emilii Rachel Hickey, můžeme říci, že tato alternace je v „anglické režii“. „Britská skupina“ olomouckého baletu se tedy v Othellovi prezentuje vynikajícím způsobem. Ovšem musí se zdůraznit, že balet Othello je pro všechny účinkující obou alternací dílem fyzicky a výrazově náročným, soubor olomouckého baletu ale zvládá vystoupení skvěle a potvrzuje tím své dobré postavení na české baletní scéně.
Hodnocení autora recenze: 95%
Baletní miniatury III
Baletní koncert
Choreografie, režie, scéna a kostýmy: Margarita Plešková, Vladimír Gončarov
Premiéra 7. dubna 2017 Severočeské divadlo Ústí nad Labem
Alexandr Glazunov: Grand pas z baletu Raymonda
Mizuho Nagata, Vladimír Gončarov, Annamaria Voltolini, Olivia Lenssens, Eliška Černohlávková, Emmeline Jansen, Róbert Király, Filip Rybár, Roberts Skujenieks, Salvador Sassot Selart (alt. Blanka Tasi / Kateřina Kapitánová / Milan Bednář)
Johann Strauss: Tik-tak polka
Frederika Kvačáková, Milan Bednář
Sergej Rachmaninov: Rapsody – Adagio
Zuzana Novoborská, Róbert Király
John Barber: Sous le ciel de Paris – Seul à Paris (Samy v Paříži)
Choreografie: Eliška Černohlávková
Sabína Babišová, Eliška Černohlávková
Fritz Kreisler: Schon Rosmarin
Emmline Jansen, Filip Rybár (alt. Kateřina Kapitánová)
Camille Saint-Saëns: Dalila
Frederika Kvačáková (tanec), Inna Davidenko (zpěv)
Johann Sebastian Bach: Raketka
Annamarie Voltolini, Róbert Király
Michail Glinka: Aragonská Chota
Zuzana Novoborská, Salvador Sassot Selart, Sabína Babišová, Olivia Lenssens, Milan Bednář, Filip Rybár
=přestávka=
David Auber: Grand pas classique
Mizuho Nagata, Vladimír Gončarov
Hang Massive: Once again – Hang drum trio
Choreografie: Blanka Tasi
Blanka Tasi, Eliška Černohlávková, Emmeline Jansen
Valery Zhelobinsky: Cikánský tanec z baletu Don Quixote
Frederika Kvačáková, Milan Bednář, Roberts Skujenieks
Čiribim-čiribom
Emmeline Jansen, Eliška Černohlávková, Blanka Tasi, Kateřina Kapitánová, Elena Mazanova, Linda Buňková, Sabína Babišová
Riccardo Drigo: Pas de deux z baletu Le Corsaire
Annamaria Voltolini, Olivia Lenssens, Salvador Sassot Selart
Tomaso Albinoni: Slepci
Zuzana Novoborská,Elena Mazanova, Linda Buňková, Sabína Babišová, Roberts Skujenieks, Filip Rybár (alt. Eliška Černohlávková)
Johann Strauss: Auf der Jagd
Frederika Kvačáková, Emmeline Jansen, Eliška Černohlávková, Blanka Tasi, Vladimír Gončarov, Róbert Király, Salvador Sassot Selart, Milan Bednář
Alexej Davidovič Mačavariani:
Othello
Choreografie a režie: Robert Balogh
Hudební nastudování: Petr Šumník
Dirigent: Petr Šumník (alt. Miloslav Oswald)
Scéna: Eduard Přikryl
Kostýmy: Roman Šolc
Balet a orchestr Moravského divadla Olomouc
Asistenti choreografie: Dana Krajevskaja, Jelena Iliina
Dramaturgie: Tomáš Lehotský
Premiéry 7. a 8. dubna 2017 Moravské divadlo Olomouc
(psáno z 2. premiéry 8. 4. 2017)
Othello – Damani Williams (alt. Ivo Jambor)
Desdemona – Emily Smith (alt. Yui Kyotani)
Jago – Paul Oliver (alt. Lukáš Cenek)
Cassio – Antonín Blahuta (alt. Arkadiusz Orlowski)
Rodrigo – Dmitrij Savakov (alt. Ján Kočík)
Emilie – Rachel Hickey (alt. Ana Gomez Salamanca)
Bianca – Kateřina Iranov (alt. Dita Salayová)
Dóže – Vadim Tsepelev
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]