Baletní miniatury v Ústí nad Labem, Othello v Olomouci

  1. 1
  2. 2
Na stejný den, pátek 7. dubna, připadly dvě premiéry na české baletní scéně. V Severočeském divadle Ústí nad Labem Baletní miniatury III a v Moravském divadle Olomouc Othello. Přinášíme zprávu o ústecké páteční premiéře, z Olomouce pak ze sobotní druhé premiéry.
Severočeské divadlo Ústí nad Labem (foto archiv)

 

Baletní miniatury v Ústí nad Labem
Baletní miniatury v Ústí jsou třetím komponovaným večerem tohoto jména v Severočeském divadle, tentokrát vytvořené v choreografii a režii Margarity Pleškové a Vladimíra Gončarova. Hudebně jsou použity nahrávky, pod scénu a kostýmy se také podepsali jmenovaní inscenátoři. Scény jsou jednoduché, barevně nápadité, někdy doplněné drobnými rekvizitami. Celý program tvoří patnáct různě dlouhých čísel, celková doba představení i s přestávkou je necelé dvě hodiny.

V první polovině je stěžejní číslo hned na počátku – Grand pas z baletu Raymonda Alexandra Glazunova s použitím původní choreografie Petipy. Ústřední dvojici pěkně tančí Mizuho Nagata a Vladimír Gončarov. Za povšimnutí rozhodně stojí obtížné zvedačky nejen u hlavní dvojice, ale i všech čtyřech dalších. Z následujících sedmi čísel si uznání zaslouží Rapsody od Rachmaninova v podání Zuzany Novoborské a Róberta Királyho či komediálně zaměřené vystoupení Raketka s hudbou Johanna Sebastiana Bacha s Annamarií Voltolini a Róbertem Királym. Zajímavé je i číslo Dalila na hudbu Camilla Saint-Saënse, kde tančí Frederika Kvačáková a živým zpěvem ji doprovází Inna Davidenko.

Druhou polovinu zahajuje Grand pas classique od Daniela Aubera v převzaté choreografii Victora Gsovského v interpretaci Mizuho Nagaty a Vladimíra Gončarova. Na dalším klasickém čísle druhé poloviny programu, světoznámém Pas de deux z baletu Le Corsaire s hudbou Riccarda Driga v podání Annamarie Voltolini a Salvadora Sassota Selarta, je vidět stará známá věc z představení regionálních divadel – musí se hodnotit snaha dílo předvést, nelze ho technicky srovnávat se světovými scénami, technická úroveň sólistů regionálních divadel logicky nemůže být měřena s úrovní sólistů například Bayerisches Staatsballett v Mnichově, těžko se může chtít po Selartovi, aby vystupoval jako Vladimír Shklyarov. Pro diváky regionálních divadel je určitě přínosem vidět ukázky stěžejních děl světové baletní klasiky i za cenu toho, že účinkující zápasí s technickými nedostatky.

Další čísla programu jsou již originálními dílky, za zmínku stojí vnímavé vystoupení Slepci či komediální Čiribim a Auf der Jagd. Myslím, že přání šéfky baletu Margarity Pleškové divákům, aby „odcházeli z divadla s dobrým pocitem příjemně stráveného času“, je pro naprostou většinu publika splnitelné.

Hodnocení autora recenze: 80%

 

 

Moravské divadlo Olomouc (zdroj commons.wikimedia.org/Jiří Komárek)

Othello v Olomouci
Zcela jiného ražení je nová inscenace Othella v Moravském divadle Olomouc. Celovečerní dějový balet v neoklasickém provedení vychází ze známé divadelní tragédie Williama Shakespeara. Choreografem a režisérem je šéf baletu Robert Balogh, mistr neoklasických děl na současné baletní scéně – jen v Olomouci za poslední léta úspěšně inscenoval balety Macbeth (2009), Romeo a Julie (2014), Rusalka (2014), Spartacus (2015) a Dáma s kaméliemi (2015). Téma Shakespearova Othella je již staletí vděčnou inspirací pro množství činoherních, operních a baletních zpracování. Největšího rozšíření a věhlasu se asi dočkal operní Otello Giuseppe Verdiho. Na české baletní scéně posledního půlstoletí byla nejvíce rozšířena inscenace Othella skladatele Jana Hanuše z roku 1959.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Baletní miniatury III –Plešková, Gončarov (SD Ústí nad Labem 2017)

[yasr_visitor_votes postid="247692" size="small"]

Vaše hodnocení - Othello –Balogh (MD Olomouc 2017)

[yasr_visitor_votes postid="247691" size="small"]

Mohlo by vás zajímat