Baletní miniatury v Ústí nad Labem, Othello v Olomouci

Baletní miniatury v Ústí nad Labem
Baletní miniatury v Ústí jsou třetím komponovaným večerem tohoto jména v Severočeském divadle, tentokrát vytvořené v choreografii a režii Margarity Pleškové a Vladimíra Gončarova. Hudebně jsou použity nahrávky, pod scénu a kostýmy se také podepsali jmenovaní inscenátoři. Scény jsou jednoduché, barevně nápadité, někdy doplněné drobnými rekvizitami. Celý program tvoří patnáct různě dlouhých čísel, celková doba představení i s přestávkou je necelé dvě hodiny.
V první polovině je stěžejní číslo hned na počátku – Grand pas z baletu Raymonda Alexandra Glazunova s použitím původní choreografie Petipy. Ústřední dvojici pěkně tančí Mizuho Nagata a Vladimír Gončarov. Za povšimnutí rozhodně stojí obtížné zvedačky nejen u hlavní dvojice, ale i všech čtyřech dalších. Z následujících sedmi čísel si uznání zaslouží Rapsody od Rachmaninova v podání Zuzany Novoborské a Róberta Királyho či komediálně zaměřené vystoupení Raketka s hudbou Johanna Sebastiana Bacha s Annamarií Voltolini a Róbertem Királym. Zajímavé je i číslo Dalila na hudbu Camilla Saint-Saënse, kde tančí Frederika Kvačáková a živým zpěvem ji doprovází Inna Davidenko.
Druhou polovinu zahajuje Grand pas classique od Daniela Aubera v převzaté choreografii Victora Gsovského v interpretaci Mizuho Nagaty a Vladimíra Gončarova. Na dalším klasickém čísle druhé poloviny programu, světoznámém Pas de deux z baletu Le Corsaire s hudbou Riccarda Driga v podání Annamarie Voltolini a Salvadora Sassota Selarta, je vidět stará známá věc z představení regionálních divadel – musí se hodnotit snaha dílo předvést, nelze ho technicky srovnávat se světovými scénami, technická úroveň sólistů regionálních divadel logicky nemůže být měřena s úrovní sólistů například Bayerisches Staatsballett v Mnichově, těžko se může chtít po Selartovi, aby vystupoval jako Vladimír Shklyarov. Pro diváky regionálních divadel je určitě přínosem vidět ukázky stěžejních děl světové baletní klasiky i za cenu toho, že účinkující zápasí s technickými nedostatky.
Další čísla programu jsou již originálními dílky, za zmínku stojí vnímavé vystoupení Slepci či komediální Čiribim a Auf der Jagd. Myslím, že přání šéfky baletu Margarity Pleškové divákům, aby „odcházeli z divadla s dobrým pocitem příjemně stráveného času“, je pro naprostou většinu publika splnitelné.
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Tik-tak polka – Frederika Kvačáková, Milan Bednář – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Rapsody – Zuzana Novoborská, Róbert Király – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Samy v Paříži – Sabína Babišová, Eliška Černohlávková – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Dalila – Frederika Kvačáková – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Raketka – Annamarie Voltolini, Róbert Király – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Aragonská Chota – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Cikánský tanec z baletu Don Quijote – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Le Corsaire – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Slepci – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Auf der Jagd – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
- Baletní miniatury III –choreografie M. Plešková, V. Gončarov – Severočeské divadlo Ústí nad Labem 2017 (zdroj SD Ústí n.L.)
Hodnocení autora recenze: 80%

Othello v Olomouci
Zcela jiného ražení je nová inscenace Othella v Moravském divadle Olomouc. Celovečerní dějový balet v neoklasickém provedení vychází ze známé divadelní tragédie Williama Shakespeara. Choreografem a režisérem je šéf baletu Robert Balogh, mistr neoklasických děl na současné baletní scéně – jen v Olomouci za poslední léta úspěšně inscenoval balety Macbeth (2009), Romeo a Julie (2014), Rusalka (2014), Spartacus (2015) a Dáma s kaméliemi (2015). Téma Shakespearova Othella je již staletí vděčnou inspirací pro množství činoherních, operních a baletních zpracování. Největšího rozšíření a věhlasu se asi dočkal operní Otello Giuseppe Verdiho. Na české baletní scéně posledního půlstoletí byla nejvíce rozšířena inscenace Othella skladatele Jana Hanuše z roku 1959.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]