Z Prahy do Ria: Výjimečná spolupráce umělců na festivalu Dança em Trânsito
Turné zahrnovalo čtyři site-specific verze performance Rotas Afora, vždy pro jiný veřejný prostor – v díle Flávie Tápias vystoupilo 8 tanečníků a tanečnic a 1 hudebník z Prahy spolu s Brazilci. Také proběhlo pět představení Jámy lvové úspěšného souboru POCKETART Johany Pockové a Sabiny Bočkové s živou hudbou Lukáše Palána, z toho 3 x in-door či out-door a navíc dvakrát ve verzi UNLIMITED se zapojením místních performerů z Ria. A do třetice ukrajinská choreografka Yana Reutova žijící po vypuknutí války v Praze 3x uvedla trio Invisible Traces vytvořené pro české performery Lukase Bliss Blahu, Jitku Čechovou a Žanetu Musilovou. V poslední lokaci v alternaci české tanečnice Jitky Čechové Brazilkou Clarou da Costa. Clara alternovala již během turné v ČR Yanu Reutovou v jejím projektu pro galerii Louny a položily tak základ další spolupráci jak pro tento festival, tak i pro další rok.
„Ministerstvo kultury ČR nabídlo mimořádné možnosti spolupráce díky EU – Recovery Fund. Národní plán obnovy tak podporuje mezinárodní koprodukce a jejich turné výrazně více než kdykoli předtím,“ říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka Tance Praha, a dodává: „Uspěli jsme s oběma žádostmi na velké projekty spolupráce se zahraničními festivaly – kanadským Quartiers Danses na září a brazilským Dança em Trânsito na srpen – to je zcela výjimečná šance i zkušenost pro naše umělce. A říkám-li naše, mám na mysli Čechy i cizince pracující u nás, tedy i z Ukrajiny. Do Brazílie jich odjelo devět.“
Rio de Janeiro získalo během pandemie skvělé zázemí pro tanec – na jaře 2022 byl otevřen dancehouse s názvem Espaço Tápias. Jeho ředitelka Giselle Tápias zároveň pořádá již řadu let festival Dança em Trânsito, který probíhá vždy v létě (červenec–srpen) v řadě měst po celé Brazílii. Do Ria zve lídry významných evropských i zaoceánských festivalů tak, aby zhlédli co nejvíce z jihoamerické i evropské taneční scény. K akci patří diskuse a networking mezi oběma kontinenty. Díky tomu vznikla myšlenka spolupráce s festivalem TANEC PRAHA.
Espaço Tápias nabídl tvůrčí rezidenci umělcům z ČR, na ni navázal příjezd tanečníků z Brazílie v červnu do Čech, aby dokončili společný projekt Rotas Afora v Broumově a uvedli ho na festivalu TANEC PRAHA také v Praze, Brně, Liberci a Českých Budějovicích. Začátkem srpna se naši umělci vydali do Brazílie právě na festival Dança em Trânsito. K českým tanečníkům (Lukas Bliss Blaha, Sabina Bočková, Jitka Čechová, Žaneta Musilová, Johana Pocková) a hudebníkovi (Lukáš Palán) si brazilská choreografka Flávia Tápias vybrala i 3 Ukrajinky (Yana Reutova, Anastasiia Pavlovska a Valeriia Tsvirkunova). Rotas tak „čiší“ energií a diverzitou.
Představení Rotas Afora v hlavním městě Brasília si nenechala ujít velvyslankyně České republiky v Brazílii Pavla Havrlíková spolu se zástupcem ukrajinské ambasády. „Harmonie současného tance a architektury – jakoby bylo představení Rotas Afora šito na míru právě pro niemayerovskou Brasílii. Umělci protančili rampou Muzea republiky až do jeho útrob následováni diváky, takže se smazala pomyslná hranice mezi scénou a hledištěm a diváci se stali přirozenou součástí celého příběhu. Nádherná myšlenka, skvělý zážitek!” reagovala paní velvyslankyně.
Stejně příznivé reakce provázely i uvedení dalších dvou produkcí umělců z Prahy – Jámy lvové a Invisible Traces – na festivalu Dança em Trânsito.
Premiéra Yany Reutové v Itálii
Ředitel italského festivalu Kilowatt (Sancepolcro a Cortona) je jedním z těch, kteří podpořili žádost Yany Reutové, ukrajinské choreografky a tanečnice žijící již 1,5 roku s vízem dočasné ochrany v Praze, v první výzvě EFA – European Festivals Association. Ta poskytla podporu 40 umělcům všech žánrů ze všech koutů Evropy k tvorbě nového díla. Yana ji získala jako jediná z ČR, tanec reprezentoval v jury Akram Khan, s nímž také měla 2hodinovou online diskusi. Mohla tak navázat na 1. díl triptychu Together Alone s podtitulem Lost, který podstatně proměnila v kontextu nových zkušeností s dalšími ukrajinskými tanečnicemi, a pustit se do práce s českými umělci. Vzniklo tak trio s podtitulem Invisible Traces, které podpořil i Státní fond kultury.
Do třetice přizvala ke spolupráci afrického tanečníka a choreografa z Burkiny Faso, kterého opět náhodně potkala v Praze. Triptych se tak poskládal z náhodných setkání osobností s pohnutým osudem útěku před válkou s velmi rozdílnými umělci a rezonuje v její osobní výpovědi. Premiéra kompletního triptychu se odehrála na festivalu Kilowatt v italské Cortoně 21. července. Italské publikum ocenilo jak jeho autenticitu, tak vysoce kvalitní výkony všech interpretů různých národností, v neposlední řadě byl pro ně překvapivý i koncept večera.
(redakčně upraveno)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]