Z Prahy do Ria: Výjimečná spolupráce umělců na festivalu Dança em Trânsito

Turné tří titulů vytvořených v České republice s umělci z Čech, Ukrajiny i Brazílie na festivalu Dança em Trânsito vzbudilo mimořádný zájem a pozornost. Během dvou týdnů od 2. do 15. srpna brazilské i mezinárodní publikum vidělo sérii 12 představení v divadlech i veřejném prostoru čtyř měst. Po úvodním Rio de Janeiru následovala města Brasília, Goiânia a São Paolo.
Brazilské turné rezidentů Tance Praha (foto archiv Tance Praha)
Brazilské turné rezidentů Tance Praha (foto archiv Tance Praha)

Turné zahrnovalo čtyři site-specific verze performance Rotas Afora, vždy pro jiný veřejný prostor – v díle Flávie Tápias vystoupilo 8 tanečníků a tanečnic a 1 hudebník z Prahy spolu s Brazilci. Také proběhlo pět představení Jámy lvové úspěšného souboru POCKETART Johany Pockové a Sabiny Bočkové s živou hudbou Lukáše Palána, z toho 3 x in-door či out-door a navíc dvakrát ve verzi UNLIMITED se zapojením místních performerů z Ria. A do třetice ukrajinská choreografka Yana Reutova žijící po vypuknutí války v Praze 3x uvedla trio Invisible Traces vytvořené pro české performery Lukase Bliss Blahu, Jitku Čechovou a Žanetu Musilovou. V poslední lokaci v alternaci české tanečnice Jitky Čechové Brazilkou Clarou da Costa. Clara alternovala již během turné v ČR Yanu Reutovou v jejím projektu pro galerii Louny a položily tak základ další spolupráci jak pro tento festival, tak i pro další rok.

Brazilské turné rezidentů Tance Praha (Rotas Afora, foto archiv Tance Praha)
Brazilské turné rezidentů Tance Praha (Rotas Afora, foto archiv Tance Praha)

„Ministerstvo kultury ČR nabídlo mimořádné možnosti spolupráce díky EU – Recovery Fund. Národní plán obnovy tak podporuje mezinárodní koprodukce a jejich turné výrazně více než kdykoli předtím,“ říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka Tance Praha, a dodává: „Uspěli jsme s oběma žádostmi na velké projekty spolupráce se zahraničními festivaly – kanadským Quartiers Danses na září a brazilským Dança em Trânsito na srpen – to je zcela výjimečná šance i zkušenost pro naše umělce. A říkám-li naše, mám na mysli Čechy i cizince pracující u nás, tedy i z Ukrajiny. Do Brazílie jich odjelo devět.“

Rio de Janeiro získalo během pandemie skvělé zázemí pro tanec – na jaře 2022 byl otevřen dancehouse s názvem Espaço Tápias. Jeho ředitelka Giselle Tápias zároveň pořádá již řadu let festival Dança em Trânsito, který probíhá vždy v létě (červenec–srpen) v řadě měst po celé Brazílii. Do Ria zve lídry významných evropských i zaoceánských festivalů tak, aby zhlédli co nejvíce z jihoamerické i evropské taneční scény. K akci patří diskuse a networking mezi oběma kontinenty. Díky tomu vznikla myšlenka spolupráce s festivalem TANEC PRAHA.

Brazilské turné rezidentů Tance Praha (Invisible Traces, foto archiv Tance Praha)
Brazilské turné rezidentů Tance Praha (Invisible Traces, foto archiv Tance Praha)

Espaço Tápias nabídl tvůrčí rezidenci umělcům z ČR, na ni navázal příjezd tanečníků z Brazílie v červnu do Čech, aby dokončili společný projekt Rotas Afora v Broumově a uvedli ho na festivalu TANEC PRAHA také v Praze, Brně, Liberci a Českých Budějovicích. Začátkem srpna se naši umělci vydali do Brazílie právě na festival Dança em Trânsito. K českým tanečníkům (Lukas Bliss Blaha, Sabina Bočková, Jitka Čechová, Žaneta Musilová, Johana Pocková) a hudebníkovi (Lukáš Palán) si brazilská choreografka Flávia Tápias vybrala i 3 Ukrajinky (Yana Reutova, Anastasiia Pavlovska a Valeriia Tsvirkunova). Rotas tak „čiší“ energií a diverzitou.

Představení Rotas Afora v hlavním městě Brasília si nenechala ujít velvyslankyně České republiky v Brazílii Pavla Havrlíková spolu se zástupcem ukrajinské ambasády. „Harmonie současného tance a architektury – jakoby bylo představení Rotas Afora šito na míru právě pro niemayerovskou Brasílii. Umělci protančili rampou Muzea republiky až do jeho útrob následováni diváky, takže se smazala pomyslná hranice mezi scénou a hledištěm a diváci se stali přirozenou součástí celého příběhu. Nádherná myšlenka, skvělý zážitek!” reagovala paní velvyslankyně.

Stejně příznivé reakce provázely i uvedení dalších dvou produkcí umělců z Prahy – Jámy lvové a Invisible Traces – na festivalu Dança em Trânsito.


Premiéra Yany Reutové v Itálii
Ředitel italského festivalu Kilowatt (Sancepolcro a Cortona) je jedním z těch, kteří podpořili žádost Yany Reutové, ukrajinské choreografky a tanečnice žijící již 1,5 roku s vízem dočasné ochrany v Praze, v první výzvě EFA – European Festivals Association. Ta poskytla podporu 40 umělcům všech žánrů ze všech koutů Evropy k tvorbě nového díla. Yana ji získala jako jediná z ČR, tanec reprezentoval v jury Akram Khan, s nímž také měla 2hodinovou online diskusi. Mohla tak navázat na 1. díl triptychu Together Alone s podtitulem Lost, který podstatně proměnila v kontextu nových zkušeností s dalšími ukrajinskými tanečnicemi, a pustit se do práce s českými umělci. Vzniklo tak trio s podtitulem Invisible Traces, které podpořil i Státní fond kultury.

Do třetice přizvala ke spolupráci afrického tanečníka a choreografa z Burkiny Faso, kterého opět náhodně potkala v Praze. Triptych se tak poskládal z náhodných setkání osobností s pohnutým osudem útěku před válkou s velmi rozdílnými umělci a rezonuje v její osobní výpovědi. Premiéra kompletního triptychu se odehrála na festivalu Kilowatt v italské Cortoně 21. července. Italské publikum ocenilo jak jeho autenticitu, tak vysoce kvalitní výkony všech interpretů různých národností, v neposlední řadě byl pro ně překvapivý i koncept večera.

(redakčně upraveno)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments