Brno Contemporary Orchestra zve na světovou premiéru a vydává nové CD

Brno Contemporary Orchestra zahájí svou desátou sezonu světovou premiérou DNA Jana Krejčíka a Mendel's Mix australského skladatele Jona Rose. Na koncertě pod názvem Hrášek v lusku zazní Zádušní mše a můžeme se také těšit na nové CD.
Pozadí CD Brno Contemporary Orchestra (zdroj Brno Contemporary Orchestra)
Pozadí CD Brno Contemporary Orchestra (zdroj Brno Contemporary Orchestra)

Slavnostní desátou sezonu We Are The World zahájil soubor Brno Contemporary Orchestra v pasáži Jalta a nyní se přesouvá na koncertní podium Besedního domu. Mezi prvními hudebními hesly reflektujícími historické milníky a mezinárodní fenomény pocházející z Brna, které ve světových premiérách pro novou sezonu píší skladatelé z celého světa, patří DNA Jana Krejčíka a Mendel’s Mix, jehož autorem je australský houslista, performer, sběratel a skladatel Jon Rose.

Na úvod koncertu zazní unikátní provedení Zádušní mše Pavla Křížkovského, která provázela poslední rozloučení s Řehořem Mendlem a kterou dirigoval Leoš Janáček v brněnské bazilice. Skladbu uslyšíte s experimentálním podkresem originálních zvuků starobrněnské baziliky. Přední specialista na intepretaci soudobé hudby a vynikající německý varhaník, Dominik Susteck, pak využije naplno varhany Besedního domu.

Dirigovat Brno Contemporary Orchestra bude autor jedné z nových skladeb a také dirigent Jan Krejčík.

BCO právě vydává své první samostatné CD u amerického vydavatelství Parma Records. Soubor „pozitivně parazitoval“ na ikoně české hudební kultury, cyklu symfonických básní Má vlast. Šest českých a slovenských soudobých autorů dostalo úkol zpracovat ze svého úhlu pohledu témata obsažená ve Smetanově cyklu a vytvořit kompozice ušité na míru BCO. CD bude k dispozici na koncertě, ale především je možné si ji zakoupit elektronicky na platformách: Spotify, Apple Music, YouTube, Amazon, Deezer, Soundcloud, Tidal and YouTube Music links.

Hrášek v lusku
4. listopad 2021, 19:30 hodin
Besední dům

Program:

  • Pavel Křížkovský / Mirvis / Pavel Šnajdr – Requiem
  • Mauricio Kagel – Phantasie für Orgel mit Obbligati (původní brněnské verze)
  • Dominick Susteck – Weltraumschrot – Garagenband (světová premiéra komorní verze)
  • Jan Krejčík – DNA (světová premiéra)
  • Jon Rose – „peas in the pod“ (objednávka BCO)

Účinkující:
Dominik Susteck – varhany
Jon Rose – virtuální performance z Austrálie
Ladislav Mirvis Mirvald – elektronika

Brno Contemporary Orchestra
Jan Krejčík – dirigent

O skladbách říká Viktor Pantůček, dramaturg BCO:

Jon Rose: „peas in the pot“ (objednávka BCO)
Hudba je zelená a udržitelná jako hrášek v lusku

Tvorba australského houslisty, performera, sběratele a skladatele Jona Rose je postavena na fascinující virtuozitě a zároveň je progresivně konceptuální. Rose zkoumá možnosti houslí, jejich mutací, transformaci a variací. Rose se věnoval automobilovým vrakům, ohradám, přírodě a v poslední době velmi intenzivně zpěvu a komunikaci ptáků. Držitel nejprestižnějšího australského uměleckého vyznamenání pro nás zkomponoval skladbu, která oslavuje vytrvalost a výjimečnou zvláštnost Gregora Johana Mendela. Peas in the pot je prostorovou kompozicí pro varhany a BCO. V Besedním domě v Brně zazní ve světové premiéře. Varhanního partu se ujme vynikající německý varhaník Dominik Susteck.

Jan Krejčík: DNA (světová premiéra)
Hudba je (bio)diverzní jako DNA; pořád to stejné, přesto pokaždé jiná.

Leckdo o sobě tvrdí, že je zvláštní, ale přitom si svoji zvláštnost koupil v supermarketu, nebo okoukal někde na internetu. Jsou však lidé, kteří jsou výjimečně zvláštní, v češtině se jim poněkud hanlivě říká exoti. Mezi ně patřil nepochybně i Mendel, vždyť koho by napadlo desítky let pozorovat barvu květů u hrášku. Přitom to jediné, co můžeme nabídnout světu, je právě to jací jsme, v čem jsme jedineční, v čem jsme exoti. A to teda skutečně jsme. Neexistuje nikdo takový jako vy, ani jako Jan Krejčík, ve Francii žijící skladatel a dirigent, od kterého zazní průzračná a čistá kompozice DNA, opět ve světové premiéře.

Dominik Susteck: Weltraumschrot – Garagenband (světová premiéra brněnské verze)
Hudba je chvění, které putuje vesmírem

Německý skladatel a varhaník Dominik Susteck, přední specialista na intepretaci soudobé hudby, napsal skladbu pro WDR. Měla zaznít na koncertě, ale přišla pandemie a tak nezazněla. Zazní v nové autorské verzi v Brně. Vždyť je to Weltraumschrot a ten je sice chaotický, ale bezmezně trpělivý. A naštěstí jeho zvukové chvění neohrožuje klima.

Mauricio Kagel: Phantasie für Orgel mit Obbligati (světová premiéra brněnské verze)
Hudba nedokáže mluvit, natož aby dokázala lhát.

Nevíme kolik šarlatánů a podvodníků si na hudbě vylámalo zuby. V Argentině narozený a v Německu žijící skladatel Mauricio Kagel to věděl, ostatně narodil se na štědrý den. Když napsal Fantazii, tak byla, je a bude fantastická, a když připsal con obligati, tak je to skutečně s těmi nejobligátnějšími zvuky. Prostě čistá pravda a žádné šarlatánství. Žádná fake news. Dominik Sustek připravil pro Besední dům originální brněnskou verzi Kagelovy neotřelé kompozice.

Pavel Křížkovský / Mirvis/ Pavel Šnajdr: Requiem
Hudba a věda sice svádí k hříchu, ale i tím otevírá nové obzory.

Mendel i Křížkovský se vlastně moc nepovedli. Jeden pozoroval počasí a květy hrášku a druhého zajímaly spíš lidové písničky. Oba se měli věnovat jiným povinnostem. Naštěstí jim v jejich aktivitách, aspoň v části jejich životů, nikdo neházel klacky pod nohy a tak se teď můžeme chlubit zakladatelem genetiky a svébytnou hudební osobností. Pak přišel další exot, Janáček, který si začal zapisovat útržky hovorů, pokřiky děveček a trhovkyň, aby z toho po pár letech stvořil jeden z nejúžasnějších operních světů. Hýčkejme si výjimečně zvláštní lidi, nikdy nedohlédneme, co z jejich aktivit může vzniknout. Vždyť kdo by si ještě před pár lety pomyslel, že nějaké nuly a jedničky promění svět. Rozhodně o tom nepřemýšlel Leoš Janáček, když na Mendelově pohřbu dirigoval Křížkovského Requiem. V Besedním domě zazní skladba ve verzi pro varhany a tři mužské hlasy. Prostor koncertního sálu bude při provedení zádušní mše ozvučen nahrávkou ticha Baziliky Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, kterou pořídil Ladislav Mirvis Mirvald. Máme se na co těšit.

„Za sebe bych vyzdvihl unikátní provedení Křížkovského Requiem, které dirigoval Leoš Janáček na pohřbu J.G. Mendela v bazilice na Starém Brně. My si baziliku “přeneseme” do Besedního domu prostřednictvím nahrávky její akustiky, kterou ve svém unikátním projektu nahrávek ticha z kostelů autorsky zpracoval Ladislav Mirvald. DNA – tedy Mendel – Brno – genetika je prvním zhudebněným heslem z naší nové dramaturgické linie „co jsme dali světu“ tedy proto také název sezony – We are the world“, vysvětluje Pavel Šnajdr, umělecký vedoucí a šéfdirigent souboru.

Další koncerty:

  • KAMENNÉ MANTRY: 22. listopad 2021, Pavilon Anthropos
  • STROJE A STROJKY: 24. leden 2022, Hlavní výstavní prostor Technického muzea v Brně
  • LIDSKÉ PÁSMO POTOKŮ A ŘEK: 24. duben 2022, jeskyně Výpustek v jednání
  • UMĚNÍ MŮŽE BÝT COKOLIV, ALE LEPŠÍ JE, KDYŽ SE TO DÁ SNÍST: 25. května 2022, Obchodní dům Prior – prostory bývalého skladu a bistra, IV. Patro

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments