Dva mimořádné večery v polovině Moravského podzimu

  1. 1
  2. 2

Jistý návrat ke klasičtějším polohám pak představoval pondělní koncert „Weinberg 100 (I)“. Dle názvu události je zřetelné, že koncert je věnován stému výročí narození polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga, který zemřel roku 1996. Římská číslice jedna v závorce rovněž napovídá, že další jemu dedikovaný koncert v rámci Moravského podzimu ještě přijde. V pondělí však sál Besedního domu hostil první hudební připomínku tohoto opomíjeného skladatele. Na programu byly první čtyři z jeho šesti sonát pro housle a klavír, přičemž zbývající dvě zazní společně se dvěma sólovými skladbami během koncertu „Weinberg 100 (II)“. Obě zdravice mají rovněž stejné interprety – houslového virtuosa Milana Paľu a jeho dvorního klavíristu Ladislava Fančoviče.

Paradoxně řečeno byla jistá rigidita programu trefou do černého. První čtyři Weinbergovy sonáty pro housle a klavír, které byly postupně napsány v letech 1943, 1944 a 1947, jsou si svou povahou velmi podobné, zároveň ale ve svých odstínech i tolik odlišné. Proto nebylo potřeba výběr skladeb narušit zařazením jiných děl autora nebo jeho současníků. Samotní interpreti pak díky svým pověstným muzikálním schopnostem již předem zaručovali hudební zážitek splňující ta nejpřísnější měřítka. Kdo v pondělní podvečer zavítal do Besedního domu, mohl se přesvědčit, že tomu tak doopravdy bylo i ve skutečnosti.

Milan Paľa a Ladislav Fančovič – Moravský podzim 2019 (foto Jan Prokopius)

Psát zdlouhavě o výkonech Milana Paľy snad ani nemá hlubší smysl. Jeho živelný, intonačně čistý a technicky vytříbený přednes si drží svůj standardně vysoký nadstandard, při němž ­– řečeno v nadsázce – vzduchem létají sforzandem porušené žíně. Stejně tak dal citelně vyniknout všem nejjemnějším dynamickým nuancím. Zajímavé nicméně bylo sledovat, jak si houslista počíná ve spolupráci s Ladislavem Fančovičem. Jejich hudební i vizuální dialog byl vkusnou demonstrací vyvážení expresivity interpretů, kdy divoká a roztančená interpretace houslistova byla vhodně doplněna profesorským a distingovaným projevem klavíristy jakoby plnícího roli tolik potřebného opěrného bodu ve vypjatých momentech allegrových vět všech sonát. Bylo by však chybné myslet si, že Weinberg jakožto schopný klavírista napsal klavírní part fádně s korepetiční, podřadnou rolí. Všechny sonáty kladou na oba hudebníky nesmírné interpretační nároky, vyžadující absolutní sehranost v kánonických i unisonových pasážích. Oběma nástrojům byly navíc účelně napsány sólové party, ve kterých vynikl um hráčů.

Nejintenzivnější částí večera byla prostřední věta Allegro ma non troppo v poslední Sonátě pro housle a klavír č. 4, mimo jiné jediné sonátě na programu, která nerespektovala klasické schéma sonátového cyklu rychle – pomalu – rychle. Vyostřený a ďábelský klimax místy připomínal druhou větu Šostakovičovy Desáté symfonie a hlavní melodie, hravě oscilující mezi nástrojovými party, pak koketovala s ústředním motivem první allegrové věty Mozartovy Malé noční hudby. Svým charakterem naléhavá a mimořádná věta dosud nejisté posluchače nenávratně utvrdila v mistrovství Paľy i Fančoviče.

Milan Paľa a Ladislav Fančovič – Moravský podzim 2019 (foto Jan Prokopius)

Komorní uspořádání sálu, do něhož si našlo cestu několik desítek posluchačů, umožnilo vychutnat si vše z bezprostřední blízkosti. Celkově – i přes hudební závažnost sonát – koncert ovládla pohodová atmosféra, jež byla bohužel narušena mobilními vibracemi, které v něžně doznívajících závěrečných tónech získaly na intenzitě tření dvou tektonických desek. Tato zkušenost budiž zdviženým ukazováčkem pro všechny potenciální návštěvníky jakékoliv kulturní akce, kteří považují vibrace za vypnuté vyzvánění. Ani tento exces však nemohl zkazit celkový dojem z koncertu, jenž lze vylíčit slovy jako bezchybnost, jedinečnost a dokonalost. Po návštěvě obou koncertů v polovině Moravského podzimu tak nezbývá nic jiného než doufat, že druhá polovina festivalu se ponese v duchu nastolených a třeba gradujících výkonů.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na