Festival Opera 2015 skončil

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Svět podle Plinia, Strašná travestie o těhotném starostovi, Endymio (Ensemble Damian) – České muzeum hudby 13. února 2015
Ensemble Damian vznikl roku 1995 a věnuje se interpretaci barokní nebo soudobé opery. Uměleckým vedoucím souboru je Tomáš Hanzlík, skladatel, dirigent a režisér tří oper, které se svým souborem uvedl v rámci festivalu Opera 2015 v inspirativním prostředí dvorany Českého muzea hudby. Poněkud časově naddimenzovaný večer přinesl ve své první polovině dvě krátké opery, první z nich na text Gaia Plinia Secunda, autora nejvýznamnější přírodovědné encyklopedie starého Říma Historia naturalis, pod názvem Svět podle Plinia (premiéra 16. května 2014 v Olomouci) a druhou, nazvanou Strašná travestie o těhotném starostovi (2007) ve stylu obhroublých komedií commedie dell’arte na libreto Davida a Daniela Hrbka o dvou podvodnících, kteří chtějí hloupého starostu pořádně znemožnit a okrást.

Vyvrcholením večera byla inscenace Hanzlíkovy opery Endymio, opery o dvanácti scénách (2001) na latinské libreto P. Davida a s. Joanna Baptisty – Jana Kopeckého (1696–1758), který byl patrně také autorem hudby, jež se v kroměřížském zámeckém archivu nedochovala. Z libreta původně tříhodinové opery zhudebnil Tomáš Hanzlík jen asi třetinu a použil částečně několika barokních skladeb, jak bylo v tehdejší praxi obvyklé. Svůj typický skladatelský styl nazývá skladatel neobarokním minimalismem.Spolu se svou stálou spolupracovnicí kostýmní výtvarnicí Vendulou Johnovou, která vytvořila v podstatě barokní kostýmy s naddimenzovanými prvky, předvedli na festivalu novou variantu této opery, která byla původně skladatelem určena pro jediného mužského altistu v roli Endymia, zatímco v Praze se v hlavních rolích představili tři výborní drážďanští kontratenoři – jako Endymio Carl Thiemt, v roli Diany Steve Wächter a jako Aurilla Stefan Kunath. Sborové pasáže provedl Svatocecilský sbor Olomouc a Dětský pěvecký sbor Primavera Brno.

Hodnocení autorky recenze: 75 %
***

Ponava, Zmizelé řeky (Ensemble Opera Diversa) – Divadlo Komedie 20. února 2015
Další operu svých erbovních autorů libretisty Pavla Drábka a skladatele Ondřeje Kyase přivezl brněnský Ensemble Opera Diversa do Divadla komedie pro onemocnění v souboru místo 7. února v náhradním termínu 20. února. V opeře Ponava zvolili autoři nanejvýš vážné téma, ke kterému se po jeho světové premiéře v brněnské Redutě 2. prosince 2013 znovu vrátili a v několika ohledech dílo přepracovali – skladatel Ondřej Kyas změnil instrumentaci, Pavel Drábek upravil text a také režisér Tomáš Studený dále pracoval na „prokreslování inscenačních a hereckých detailů“ inscenace. Bohužel jsem viděla Ponavu jen v této upravené verzi, která měla premiéru pár dní před festivalovým provedením v brněnské Redutě, takže nemohu posoudit, nakolik se oproti původní verzi změnila.

Ponava je modelovým společenským dramatem, operou filozofického charakteru, zabývá se základními otázkami lidského bytí, jeho konstantami neměnícími se v průběhu časů. Má tedy mimořádně současné téma a vybízí k dalekosáhlému zamyšlení. Ponava je jméno řeky, která je skryta někde v podzemí jednoho z měst, v němž žijí lidé, v tomto případě Brna. Řeka Ponava (představovaná Lucií Kašpárkovou) by se mohla stát obrodnou silou, která by z hloubi věků dokázala očistit lidskou společnost, pokud by ovšem o něco takového vůbec stála.Tuto společnost, opatrnou, snadno ovlivnitelnou a raději věřící tradičním „jistotám“ než z jejího hlediska riskantním pokusům o podívání se pravdě do očí, zastupují hlasy tří Řek. Představitelem moci zemské i podzemské je Král/Pluto v podání Aleše Janigy a mezi lidem a mocí lavíruje postava Blázna (David Vonšík), který sice dokáže předvídat vývoj situace, případně mu i malinko pomoci, ale propadá se do větší a větší rozpolcenosti. Zato Král/Pluto je velkým a zlověstným hráčem, který zvídavou Ponavu dokáže na chvíli i okouzlit a i ze své porážky (Ponava odhalí jeho zločinné konání) dokáže obratně vyklouznout s tím, že vinu svede na někoho jiného. Lidé mu znovu (raději) uvěří a nechají Ponavu zklamaně odejít.

Ondřej Kyas s Pavlem Drábkem vytvořili ve své Ponavě po operách, které si pohrávaly se smyslem pro humor, vážné vizionářské dílo s bájnými zobecněnými postavami, jejichž vzájemný vztah je zakotven spíše v jejich myšlenkových střetech než ve vzájemném akčním jednání. Značný díl sdělení tedy zůstal ve srozumitelnosti textu a ve vizuální složce inscenace. Domnívám se, že minimalistická kostýmní výprava (různobarevná trička a černé kalhoty Řek, tmavé tričko a dlouhá sukně Ponavy – k tomu modrý pruh na obličejích od čela k bradě a pár průsvitných „šperků“) tématu příliš nepomohla, Blázen dostal naopak různobarevné sešívané sako a Král/Pluto se od sebe lišili vínově červeným upnutým kabátem/prolamovaným abstraktním podvlečením. Scénografie Sylvy Markové pracovala s pomocí dýmu a průhledného poklopu kvádrového tvaru, do nichž svítily různobarevné reflektory. Malý orchestr řízený s přehledem Gabrielovou Tardonovou seděl na jevišti u pravého portálu (flétna, tři saxofony – alt, tenor, baryton, violoncello, baskytara, tamtam, klavír).Ponava je opera velmi obtížně inscenovatelná, je spíš scénickým oratoriem, které vyžaduje co nejprecizněji promyšlené inscenační prostředky.

Hodnocení autorky recenze: 75 %
***

Il Congelatore, Zmrazovač (Kočovné divadlo Ad Hoc) – Divadlo Na Prádle 15.února 2015
Mezi doprovodné akce festivalu Opera 2015 patřilo představení Kočovného divadla Ad Hoc, které na loňském Jiráskově Hronově zazářilo svojí operní divadelní komedií Il congelatore (Zmrazovač). Tříaktové dílko nás zavedlo do časů prohibice v USA (je to prohibice zmrzlinová a porušují ji nejvíce členové italského mafiánského klanu). Peripetie napínavého příběhu zároveň chvílemi (skoro pořád) připomínají některé vývojové aspekty naší současnosti. To všechno na texty Jana Duchka, v nichž se objevují české překlady známých operních textů k hudbě od Bizeta, Mozarta, Pucciniho, Verdiho, Leoncavalla, Rossiniho, Offenbacha a dalších a překvapivě i patřičně proměněné české repliky z oper Janáčkových a Smetanových, které zazní na těch nejsprávnějších místech.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Bohéma (SND Bratislava)

[yasr_visitor_votes postid="91086" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Svět podle Plinia (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="151795" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Strašná travestie o těhotném starostovi (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="151793" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Endymio (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="16474" size="small"]

Vaše hodnocení - Kyas: Ponava (Ensemble Opera Diversa Brno)

[yasr_visitor_votes postid="82902" size="small"]

Vaše hodnocení - Il Concelatore (Kočovné divadlo Ad Hoc)

[yasr_visitor_votes postid="151804" size="small"]

Vaše hodnocení - Medek/Dvořáková: Alice in bed (ND Brno)

[yasr_visitor_votes postid="106268" size="small"]

Mohlo by vás zajímat