Operní panorama Heleny Havlíkové (174)

  1. 1
  2. 2

Týden od 7. do 14. července 2014
Bilance operní sezony 2013/2014 českých stálých souborů
– Dominový efekt Škatule hejbejte se!
Rok české hudby v opeře
– Góly nepadaly
– Vede Ostrava
Inspirace na dny příští
***

Bilance operní sezony 2013/2014 českých stálých souborů

Dominový efekt Škatule hejbejte se!
Škatule hejbejte se! si v sezoně 2013/2014 zahráli (často vynuceně) zřizovatelé našich divadel s operními soubory, kdy (nejen) odchod Jana Buriana z Plzně do pražského Národního divadla vyvolal dominový efekt ve vedení divadel – hned ve dvou třetinách z celkem devíti. Některé personální změny už nastaly, o jiných bylo rozhodnuto a dojde k nim na podzim.

Od loňského srpna vede pražské Národní divadlo Jan Burian a ředitelkou spojených oper se stala Sylvie Hroncová. Změna se projevila přeobsazením některých dirigentů i sólistů naplánovaných předchozím Roccovým vedením a zrušením dvou inscenací, z nichž jednu, Lehárovu Veselou vdovu, nahradilo zcela zbytečně koncertní uvedení Pucciniho Vlaštovky (zde). Sestava, která se prezentovala svými spásonosnými ambicemi, však nevydržela ani rok; na konci sezony pro vzájemné neshody s uměleckým ředitelem Petrem Kofroněm odešel z funkce šéfa Opery Národního divadla Robert Jindra. Tento dirigent, který se v posledních letech vyprofiloval především v Ostravě, nesouhlasil s celkovou vizí budoucího uměleckého směřování této části naší první scény. Burian se postavil za Kofroně.

Burianův odchod do Prahy uvolnil ředitelský post v Plzni, který v konkurzu získal liberecký divadelní ředitel Martin Otava; jako operního šéfa si sem vybral mladého režiséra Tomáše Pilaře. Na takto uvolněné místo ředitele Divadla F. X. Šaldy si vedení města prosadilo – s Otavovou podporou – současnou divadelní ekonomku Jarmilu Levko, šéf opery Martin Doubravský zůstává. V Olomouci si s končícím funkčním obdobím ředitele Moravského divadla už v říjnu relativně „potichu“ a rychle vyměnili pozice Josef Podstata, který přešel do vedení olomouckého (a ostravského) studia Českého rozhlasu, odkud se jeho dosavadní ředitel Pavel Hekela přesunul do divadla. Vytíženost politikou vedla v Českých Budějovicích k rezignaci Jiřího Šestáka, kterého v ředitelské funkci od listopadu vystřídá syn někdejšího sólisty, režiséra a šéfa budějovické opery Josefa Průdka Lukáš Průdek s marketingovými zkušenostmi z dejvického divadla. V Brně se hledání nového vedení proměnilo v „čekání na Godota“, kterým se pro moravskou metropoli nakonec stal Martin Glaser, režisér a dřívější šéf budějovické činohry; zatím stihl kompletně změnit grafickou podobu divadelního „vizuálu“ a v tandemu s někdejším šéfem opery Národního divadla Jiřím Heřmanem chtějí Brňákům naservírovat hned dvě inscenace přenesené z Prahy – Čarokraj Marka Ivanoviće a Hry o Marii Bohuslava Martinů.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat