Ivo Medek: Různorodé pohledy na dění v současné hudbě jsou klíčové

O festivalech soudobé hudby v Brně a aktuální tvorbě poskytl Opeře PLUS rozhovor hudební skladatel Ivo Medek, který je v současné době prorektorem pro strategii a rozvoj Janáčkovy Akademie múzických umění v Brně.
Ivo Medek (zdroj Janáčkova akademie múzických umění)
Ivo Medek (zdroj Janáčkova akademie múzických umění)

Dne 21. října 2022 bude zahájen brněnský mezinárodní festival Expozice nové hudby, který již od roku 2012 pořádá Filharmonie Brno. Dramaturgem letošního ročníku je slovenský skladatel Daniel Matej. Během týdne proběhne deset akcí, mezi které patří nejenom koncerty, ale i zvukové instalace.

Východiskem dramaturgické koncepce letošního ročníku je lidský hlas v nejrozmanitějších podobách a konfrontacích, v akustickém, elektroakustickém či multimediálním prostředí. Poprvé v České republice vystoupí britský avantgardní umělec Chris Newman, jehož originální zpěv se vymyká klasickému pojetí a zároveň je autorem působivých písňových cyklů. Směrem k pěvecké virtuozitě naopak směřují Američanka Beth Griffith a český barytonista Vojtěch Šembera. Dva poslední pořady navazují na festival Ostravské dny: opera Here Be Sirens a koncert Petra Kotíka. Expozice nové hudby bude ukončena 28. října 2022.

Ivo Medek působil v zahraničí na mnoha vysokých uměleckých školách (mezi nejprestižnější patří CalArt a University of Southern California, Chapman University, Royal Conservatory Haag, Escola Superior de Música de Lisboa, Conservatoire Rotterdam, Mozarteum Salzburg, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Universität für Musik und darstellende Kunst Graz) a v neposlední řadě i jako člen renomovaného Komponisten-Forum na Darmstadtských prázdninových skladatelských kurzech nebo ve významných německých institucích.

Vaše osobnost je dlouhodobě neodmyslitelně spjata s brněnskou Expozicí nové hudby. Jak vnímáte vývojovou linii tohoto festivalu a čím je pro vás tato linie charakteristická?
V Brně (zaplať za to) existují vedle sebe již po dlouhá desetiletí dva mezinárodní festivaly soudobé hudby – „Expozice“ a Setkávání nové hudby Plus, s nímž jsem prakticky od jeho založení spjat, zatímco činnost Expozice, která je v gesci Filharmonie Brno, spíše sleduji, občas dramaturgicky vypomůžu, občas spojíme síly, jde-li o finančně náročný projekt. Teď mi tanou na mysli třeba koncerty madridského Plural Ensemble před pár lety. A občas se účastním jako autor. Dramaturgickou linii, nebo spíše linie, neboť dramaturgové se prostřídávají, vnímám veskrze pozitivně, protože ať už Jaroslav Šťastný, Viktor Pantůček nebo nyní Daniel Matej vždy přinášejí zajímavé a různorodé pohledy na dění v současné hudbě v širokém rozsahu její retrospektivy i stávajícího stavu. A to je, myslím, pro dlouho již běžící festival klíčové, a proto je také stále v oblibě.

Ivo Medek (foto archiv umělce)

Na festivalu se vystřídala celá řada autorů a interpretů. Dnes je Expozice nové hudby vnímána jako festival s vysokým renomé. Lze ve světě soudobé hudby, jehož avantgardní směry propaguje, vnímat, že účast na tomto festivalu nějak ovlivňuje další život aktivně se zúčastnivších umělců?
Ono je to v současné době s tou avantgardností poněkud ošidné, ale to by bylo na další diskusi. Sám fakt, že do Brna jezdí špičkoví umělci, svědčí o dobrém renomé festivalu – když navíc připočtu, že tuzemské honoráře úplně nekopírují západoevropské standardy.

Nový multimediální operní projekt autorského kompozičního týmu Sára Medková, Ivo Medek, Vít Zouhar s videem Lukáše Medka a v inscenaci slovinského operního režiséra Rocca přináší v sólové performanci Sáry Medkové osobní výpověď s fragmenty smíchu a zapomenutou hudbou. Můžete čtenářům Opery Plus tento váš nový projekt, který bude proveden na letošní Expozici nové hudby 25. října, více přiblížit?
Projekt Sara´smile navazuje na předchozí projekty MarIsha (premiéra na SNHP Brno 2019) a TiAmo (premiéra na AudioArt Krakov 2021) jak stejným týmem tvůrců, tak svým způsobem i zaměřením na svět a život ženy či žen v různých životních situacích. Sara´smile je one woman performance o životě umělce, respektive umělkyně – v tomto případě klavíristky – ve škále situací, které jsou povětšinou velmi reálné.

Prostudoval jsem si program letošního ročníku Expozice nové hudby, který je věnován využití hlasu v soudobé hudbě. Nenašel jsem zde však melodram. Myslíte si, že je to již mrtvý žánr?
Nemyslím. Sám jsem byl účasten pražského festivalu melodramu a vyslechl několik zajímavých projektů. Ostatně, ono přesně definovat, kde v současnosti začíná a kde končí ten který hudební útvar (opera, multimediální projekt, melodram a podobně), je čím dál tím obtížnější a vlastně pro nás, tvůrce, asi méně a méně důležitý.

Expozice nové hudby nabízí celou řadu zajímavých koncertů a projekcí, mohl byste čtenáře pozvat na nějaké výlučné představení?
Samozřejmě, že vedle našeho projektu zazní spousta zajímavé muziky a mne jen mrzí, že doprovázím (trochu jako spoluhráč, ale hlavně jako technik) manželku Sáru na recitál do Paříže a musíme proto hned po premiéře Sara´smile odjet a konec festivalu tak zmeškám. Každopádně zvu všechny, kdo stojí o nevšední zážitky, aby otevřeli program Expozice a jsem přesvědčen, že si něco vyberou. A festivalu přeji spoustu diváků a skvělé výkony.

Děkuji za rozhovor a přeji vám úspěch ve vaší akademické i umělecké práci.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments