Její pastorkyňa uzavře letošní operní rok MDO a připomene 90 let od Janáčkova úmrtí

Milostný trojúhelník, nemanželské dítě a svědomí, které tíží spáchání hrozného činu. Tragický příběh vdovy Kostelničky a její schovanky Jenůfy se na jeviště Moravského divadla vrací po třiadvaceti letech, a to v roce, ve kterém si připomínáme devadesát let od úmrtí Leoše Janáčka. Režie inscenace Její pastorkyňa se ujal Václav Málek, autorem hudebního nastudování je Tomáš Hanák. Premiéra se uskuteční v pátek 14. prosince v 19 hodin, II. premiéra o den později ve stejný čas.
Leoš Janáček: Její pastorkyňa, Jakub Rousek, Radoslava Mičová (foto Jan Procházka)

Význam Janáčkovy v pořadí třetí opery Její pastorkyňa spočívá kromě jiného v tom, že v celosvětovém měřítku jde o jednu z prvních oper složených na prozaický, neveršovaný text. Skladatel vytvořil vlastní libreto na námět dramatu Její pastorkyňa od Gabriely Preissové. Světová premiéra se na Janáčkovo přání měla uskutečnit v Praze, tehdejší šéf opery Národního divadla Karel Kovařovic ji však odmítl. První uvedení klasického díla světové operní literatury tak v roce 1904 zažilo Brno. V pražském Národním divadle měla Její pastorkyňa premiéru až v roce 1916, poté, co Janáček souhlasil s Kovařovicovými úpravami opery. Tuto upravenou verzi uvede také soubor opery a operety Moravského divadla.

Leoš Janáček patří ke světovým operním skladatelům a uvedením Její pastorkyně si připomínáme devadesát let od skladatelova úmrtí. Jeho hudba v olomouckém divadle dlouho nezazněla a jsem přesvědčený, že si pro svou genialitu a světovost zaslouží být v českých divadlech uváděná častěji,“ uvedl umělecký šéf souboru Miloslav Oswald. Pro autora hudebního nastudování Tomáše Hanáka je Její pastorkyňa srdeční záležitostí. „Dílo Leoše Janáčka je v zahraničí nesmírně populární, u nás však mají stále někteří lidé z jeho tvorby strach. Myslím si, že právě opera Její pastorkyňa je tím ideálním dílem, které dokáže zpřístupnit Janáčkovu hudbu každému. Dokonalé vykreslení charakterů jednotlivých postav a jejich duševního rozpoložení, hledání pravdivého výrazu, který se dotýká nejhlubšího lidského nitra, musí oslovit každého vnímavého posluchače. Jako naprostý kontrast k těmto introvertním plochám se staví velké sborové scény v neofolklorním stylu, které zase strhávají svou efektností,“ popsal Hanák. „Její pastorkyňa je pro mě osobně klenotem české, ba dokonce světové opery, a to nejen kvůli geniální hudbě Leoše Janáčka, ale i kvůli silnému příběhu,“ dodal ředitel Moravského divadla Olomouc David Gerneš.

Režisér Václav Málek se s touto Janáčkovou operou setkává podruhé. „V roce 1995 jsem v olomoucké inscenaci Martina Dubovice a Zvonimíra Skřivana ztvárnil Lacu. Nyní se vracím na místo činu, jen jsem změnil stranu rampy. Její pastorkyňa nabízí strhující tragický příběh. Hrdina, respektive hrdinka, se vzpírá osudu, svádí s ním marný boj a do katastrofy strhne i ty, které miluje. Společně s autorem scény Jaroslavem Záděrou a kostýmní výtvarnicí Eliškou Lupačovou jsme vše podřídili vyprávění příběhu a udělali maximum pro to, aby zazněl v plné síle. A především, aby oslovil diváky,“ zdůraznil Málek.

V roli Kostelničky se představí Magda Málková v alternaci s hostující Ilonou Rédlovou. „Role Kostelničky mě v podstatě provází celým profesionálním životem. Tato inscenace je už moje čtvrtá a kruh se symbolicky uzavírá. Poprvé jsem Kostelničku ztvárnila v olomoucké opeře v roce 1995. Mezitím se uskutečnily inscenace Její pastorkyně v Košicích a poté v Liberci. Kostelničku vnímám jako velmi silnou a životnou postavu, náročnou nejen pěvecky, ale i herecky. Navzdory hroznému skutku, který spáchala, bych byla ráda, aby divák cítil a snažil se pochopit, že jej vykonala pod silným tlakem okolností a přijala spravedlivý trest,“ uvedla Málková. Jenůfu ztvární Radoslava Mičová v alternaci s hostující Barborou Řeřichovou. „Dle mého názoru napsal Janáček dokonalé dílo, kde do sebe vše zapadá a je logicky propojené – slovo, hudba, charaktery postav, dějová linie. Jenůfa je nádherná postava, její ztvárnění je výzvou, před kterou mám respekt,“ zdůraznila Mičová. Nevlastní bratry Laca a Števu si zahrají Jakub Rousek a Milan Vlček, respektive Petr Martínek a Juraj Nociar. „S touto rolí se setkávám potřetí. Poprvé to bylo v Brně, kde jsme v rámci projektu na JAMU nastudovali první verzi opery z roku 1904. Pak ve Slezském divadle Opava, za tuto inscenaci jsme dostali cenu diváků Libuška. A do třetice nyní na mé domácí scéně. S jinými Janáčkovými operami bohužel pěveckou zkušenost nemám, ale rád bych, Janáčkova hudba se mi moc líbí,“ sdělil Rousek.

Připravovaná inscenace bude v pořadí desátou v historii olomouckého divadla, přičemž prvního uvedení v hanácké metropoli se Její pastorkyňa dočkala 4. října 1924, režii měl Bohuš Vilím, dirigentem byl Karel Nedbal.

 

 

Leoš Janáček: JEJÍ PASTORKYŇA

Libreto: Leoš Janáček

Hudební nastudování: Tomáš Hanák

Dirigenti: Tomáš Hanák, Petr Šumník

Režie: Václav Málek

Sbormistr: Lubomíra Hellová

Choreografie: Robert Balogh

Scéna: Jaroslav Záděra

Kostýmy: Eliška Lupačová

 

OBSAZENÍ:

Stařenka Buryjovka: Zdeňka Mollíková / Šárka Maršálová, j. h.

Laca Klemeň: Jakub Rousek / Milan Vlček, j. h.

Števa Buryja: Petr Martínek / Jakub Rousek / Juraj Nociar, j. h.

Kostelnička: Magda Málková / Ilona Rédlová, j. h.

Jenůfa: Radoslava Mičová / Barbora Řeřichová, j. h.

Stárek: Martin Štolba / Jakub Tolaš, j. h.

Rychtář: Jiří Přibyl / David Szendiuch

Rychtářka: Elena Gazdíková / Lea Vítková

Karolka: Lucie Skácelíková / Markéta Zahnašová

Pastuchyňa: Vendula Hlubková / Kateřina Hloušková, j. h. / Věra Veselská

Barena: Iva Ryzová, j. h. / Eva Wolfová Zatloukalová

Jano: Iva Ryzová, j. h. / Lucie Kordová

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na