Jihokorejská klavíristka Yeol Eum Son představí v Ostravě klavírní kompozice napříč 19. stoletím

V rámci druhého klavírního recitálu koncertní řady R Janáčkovy filharmonie Ostrava se v ostravském Vesmíru představí světově uznávaná jihokorejská pianistka Yeol Eum Son. Na koncertě, který se v dočasném působišti JFO odehraje v pondělí 2. prosince od 19:00 hodin zazní díla Georgese Bizeta, Carla Czerneho, Ference Liszta, Charlese Valentina Alkana nebo Ludwiga van Beethovena. Klavírní přednes v podání Yeol Eum Son slibuje návštěvníkům významný hudební zážitek, vytříbenou interpretaci a strhující přednes virtuózních klavírních kompozic 19. století. Vstupenky na koncert jsou k dispozici na webových stránkách Janáčkovy filharmonie nebo na Janáček pointu.
Yeol Eum Son (foto Marco Borregreve)
Yeol Eum Son (foto Marco Borregreve)

„Yeol Eum Son jsme pozvali především proto, že je opravdu mimořádnou a velmi zajímavou klavíristkou současné generace, osobně považuji za jeden z našich velkých úspěchů, že se nám ji do Ostravy podařilo dostat,“ říká Jan Žemla ředitel JFO.

Na programu koncertu tak bude například přednes Chromatických etud francouzského skladatele Georgese Bizeta, jenž se do hudebních dějin zapsal především jako autor operních děl, z nichž k nejznámějším dodnes patří opera Carmen. Jeho klavírní kompozice se však příliš často neinterpretují. Chromatické koncertní variace z roku 1868, napsal pro ve své době populárního pianistu Stephena Hellera. Z dalších děl pak zazní například Transcendentální etudy č. 9 As dur „Ricordanza“ Ference Liszta, který tento soubor etud z roku 1837 věnoval svému učiteli Carlu Czernému. Ve druhé polovině večera zazní Variace na téma z Klavírního koncertu č. 3 E dur „L’orage“ Daniela Steibelta op. 1 francouzského skladatele Charlese Valentina Alkana. Na závěr večera program uzavře monumentální Sonáta č. 29 „Kladívkový klavír“ z pera Ludwiga van Beethovena, jež vznikla v roce 1818 a dodnes je považována za jednu z jeho technicky nejobtížnějších klavírních kompozic vůbec. „Tato sonáta byla poměrně dlouhou dobu považována za prakticky nehratelnou. To, že ji má Yeol Eum Son ve svém repertoáru dokazuje, jak precizní technikou je tato pianistka vybavena,“ doplňuje Žemla.

Yeol Eum Son je hudebními kritiky velmi oceňovaná pro svůj komplexní hudební vhled co do šíře repertoáru od Bacha a Mozarta až po díla Shchedrina a Kapustina. Tato velmi výrazná klavíristka za svou kariéru obdržela několik ocenění na prestižních klavírních soutěžích. V roce 2009 získala druhou cenu za nejlepší výkon v komorní hře na Van Cliburn Competition a svou virtuozitu stvrdila v roce 2011 stříbrnou medailí na Mezinárodní Čajkovského soutěži v Moskvě doplněnou o prestižní ocenění za nejlepší komorní koncertní výkon.

Za svou dosavadní kariéru získala celosvětové uznání, a to nejen díky interpretaci Mozartových klavírních koncertů. Její devízou je především mimořádná čistota hudebního projevu. Yeol Eum Son se důkladně věnuje studiu historicky poučené interpretace, což znamená, že dbá na způsob, jakým by Mozartovy skladby mohly být provedeny v době jejich vzniku. Tento přístup kombinuje s moderní technikou a její interpretace se tak stává jedinečnou. Video s jejím provedením Mozartova Klavírního koncertu č. 21 na Mezinárodní Čajkovského soutěži má na YouTube téměř 23 milionů shlédnutí, což je považováno za rekordní počet pro jakékoli živé Mozartovo dílo napříč různými platformami.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments