Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (18)
Člověk nemůže dělat všechno, všechno přečíst, všechno vidět. Existuje nekonečné množství mistrovských skladeb, a já jsem ve své podstatě líný a pasivní. Pokouším se jen…
Člověk nemůže dělat všechno, všechno přečíst, všechno vidět. Existuje nekonečné množství mistrovských skladeb, a já jsem ve své podstatě líný a pasivní. Pokouším se jen…
Zrcadlo Říká se o mně, že jsem posedlý prací. Někde se psalo, že strávím denně deset až dvanáct hodin u klavíru a že se po…
Bylo to za večerního soumraku před oděskou operou, ještě předtím, než se rozsvítila pouliční světla. Potkal jsem muže, který se na mě strnule zahleděl. Měl…
Siluety Odmítám hrát různé transkripce, kromě těch, které vytvořil sám skladatel. Originál je pro mne vždycky lepší. Vzdor své vášni pro Ravela si myslím, že…
Jak se země pozvolna otevírala, přicházeli také do Moskvy hudebníci z ciziny. Roku 1957 přijel Glenn Gould. Navštívil jsem jeden z jeho koncertů. Hrál nedostižně Bachovy Goldbergovské…
Za hranice Mezi koncerty, které jsem měl doma, a těmi v zahraničí jsem nikdy nedělal rozdíl. Mou cestovatelskou vášeň naplňovala dostatečně turné po Rusku. Často jsem…
Temná stránka V naší zemi se o tom nemluvilo; není těžké uhodnout, proč. Nikdy se nikdo neodvážil popsat osud mého otce tak, jak se skutečně odehrál.…
O Prokofjevovi (IV) 8. sonáta Další setkání s Prokofjevem se uskutečnilo u příležitosti premiéry jeho 8. sonáty roku 1944. (Prokofjev ji hrál v Domě skladatelů, ale veřejně…
O Prokofjevovi (III) 5. Koncert Prokofjev prošel s úsměvem sálem a stiskl mi ruku. Následoval rozhovor v zákulisí: „Možná by tenhle mladík byl ochoten hrát můj 5.…
O Prokofjevovi (II) Nové pocity Skladba, kterou jsem miloval a díky jí také Prokofjeva, to byl První houslový koncert. Později jsem se setkal s mnoha lidmi,…
O Prokofjevovi (I) Byl jsem více ve styku s Prokofjevovou hudbou než s ním samotným. Jako člověk mi nikdy zvlášť blízký nebyl. Jeho osobnost vnímám v jeho skladbách,…
S Ninou Dorliacovou jsem koncem války začal hodně vystupovat. Když jsem přišel roku 1937 na konzervatoř, zemřel právě jeden klarinetista. Neměl církevní pohřeb, ale byl uspořádán…
Na podzim 1943 jsem se tedy během koncertování na Kavkaze naučil druhý díl Dobře temperovaného klavíru, když jsem měl mezi koncerty volno. V Suchumi bylo v hotelu…
Válečná léta Roku 1940 jsem slyšel v soukromém kroužku hudebníků hrát Prokofjeva jeho 6. sonátu, kterou právě dokončil. Ta skladba mě fascinovala a rozhodl jsem se,…
Můj první učitel byl Heinrich Gustavovič Neuhaus, rusky Nejgauz. Slyšel jsem ho při jedné jeho návštěvě v Oděse a jeho hru – hrál Beethovenovu Sonátu pro…
V létě 1931 jsme se na dva měsíce vrátili do Žitomiru. Bylo mi šestnáct a otec mě představil svým starým přítelkyním a ctitelkám, šesti sestrám Semjonovovým.…
Světlo světa jsem spatřil v Žitomiru. Dnes je to Ukrajina, ale když jsem se roku 1915 narodil, tak to bylo „Malorusko“. Můj dědeček z otcovy strany byl…
Francouzský houslista, režisér a spisovatel Bruno Monsaingeon je autorem dokumentárních filmů o Glennu Gouldovi, Yehudi Menuhinovi, Davidu Oistrachovi, Svjatoslavu Richterovi a dalších. O Richterovi napsal…