Na festival Petra Dvorského se chystají laureáti Operalie Plácida Dominga
Od 3. do 17. srpna proběhne v Kraji Vysočina 15. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského. Jeho zahájení se ponese opět v mezinárodním duchu. Pozvání tentokrát přijalo dvojhvězdí laureátů Světové operní soutěže Plácida Dominga Operalia. Sopranistka Janai Brugger a tenorista Brian Jagde pocházejí ze Spojených států. Rok po svém vítězství v dalekém Pekingu otevřou tito mimořádní umělci festival áriemi a duety převážně z Pucciniho a Verdiho operních hitů pod taktovkou italského dirigenta Sebastiana Rolliho.
Jaroměřice se na vás těší. Těšíte se i vy na Jaroměřice?
Brian Jagde: Děkuji. Na vystoupení v Jaroměřicích se velice těším. Bude to poprvé, kdy se podívám do Prahy a dalších koutů České republiky.
Janai Brugger: Ano, do České republiky se velice těším. Pojedou se mnou i můj manžel s naším čerstvě narozeným chlapečkem, takže si vaši krásnou zemi užijeme jako rodina.Váš životopis zdůrazňuje vaše úspěchy na Světové operní soutěži Plácida Dominga Operalia konané před rokem v Pekingu. Považujete titul laureáta této významné události za současný vrchol své umělecké kariéry, nebo za jedno z průběžných ocenění svého trvalého úsilí o vynikající výkon?
Janai Brugger: Vítězství v soutěži Operalia a v soutěži Metropolitní opery pro mě byla zlatými hřeby roku 2012 a výrazně mé kariéře pomohla. Doufám, že během své kariéry vystoupám na mnoho dalších vrcholů, nikdy však neslevím ze své snahy podat co nejlepší výkon a jsem ráda, když to stejně cítí i diváci.
Brian Jagde: Soutěž Operalia mě nakopla a byla předznačením velmi úspěšného a radostného roku. Jednalo se o první z mnoha nádherných chvil, které jsem v roce 2012 zažil. Navždy budu vděčný za příležitosti, které jsem získal jak díky této soutěži, tak díky samotnému Plácidu Domingovi.Festival v Jaroměřicích nad Rokytnou nese jméno mezinárodně uznávaného zpěváka Petra Dvorského. Jsou pro vás slavní umělci nějakým vzorem?
Janai Brugger: Ano, slavní umělci jsou mi velkou inspirací. Jedním z takových umělců je Kiri Te Kanawa, jejíž krásné podání některých rolí je mi při zpěvu vzorem. A další velkou inspirací je Plácido Domingo, který mě rovněž velmi podporuje v tom, co dělám.
Brian Jagde: Jelikož jsem se setkal a spolupracoval s mnoha umělci, kteří mě toho hodně naučili, hledá se odpověď na tuto otázku těžko. Mezi ty, kterým bych se chtěl podobat, řadím Plácida Dominga, kvůli jeho nádhernému způsobu ztvárnění rolí a zanícenosti pro umění, a Patricii Racette, pro její jistotu v každém okamžiku na jevišti při bezchybném a jedinečném zpěvu a vystupování.
Zpíváte ve velkých operních domech. Máte zkušenost také z letního festivalu v přírodě, který je vždy závislý na počasí?
Janai Brugger: Letos v létě budu vystupovat na festivalu Grant Park Festival v Chicagu. Jedná se o zdarma přístupný koncert k příležitosti amerického Dne nezávislosti, kde budu zpívat pod širým nebem pro několik tisíc posluchačů. Velmi se již na toto vystoupení těším. Na počasí mám většinou štěstí a před případným deštěm mne ochrání střecha jeviště!
Brian Jagde: S vystupováním pod širým nebem mám již zkušenosti. V San Francisku jsem měl to štěstí, že jsme s místní operou vystupovali v parku Golden Gate. Na takovýchto koncertech se mi líbí, že si hudbu může vychutnat mnoho lidí najednou. Koncerty pod širým nebem přivádějí na operu lidi, kteří ji třeba v životě neslyšeli. A je krásné tento dar lidem předat.
Pociťujete nějaké zásadní rozdíly v přístupu posluchačů v jednotlivých částech světa a případně jaké?
Janai Brugger: Přišla jsem na to, že opera je univerzální jazyk. Pokud má obecenstvo tento typ hudby rádo, je jeho reakce po celém světě stejná – při pohledu z jeviště se jedná o jedinečný zážitek, když člověk sleduje příval ovací a sympatií.
Brian Jagde: Dle mého názoru se posluchači po celém světě liší. Jako by existovala nepsaná pravidla. V Německu například lidé, než zatleskají, většinou čekají na konec opery nebo zřetelnou pauzu v hudbě. Na rozdíl od Spojených států si lidé v Evropě umění celkově váží. Myslím, že se stalo součástí životního stylu Evropanů a ti si jej náležitě považují. Ve Spojených státech je patrná neustálá snaha odstřihnout umění od vzdělávání a financování, takže si jej organizace mohou dovolit jen stěží.
Je pro vás nejdůležitější vlastní zpívaná role, nebo prožíváte silně i místo konání, výkony kolegů, osobnost dirigenta?
Janai Brugger: U jakéhokoli projektu je krásný umělecký prožitek závislý na mnoha faktorech – osvětlení místa konání může vytvořit skvělou atmosféru a kostýmy mohou pomoci dramatickému napětí. Avšak při těchto chvílích jsou nejdůležitější mí nejbližší spolupracovníci – dirigenti a ostatní zpěváci na jevišti. Jsou to oni, na koho při vytváření jedinečného uměleckého prožitku pro všechny spoléhám.
Brian Jagde: Na první pohled se zdá, že se člověk nejvíce stará jen o svou vlastní roli, avšak ve výsledku jsou důležité všechny. Chci, aby představení bylo celkově dokonalé.Pořad vašeho festivalového vystoupení je výlučně italský. Zpíváte také operní hudbu z jiných oblastí?
Janai Brugger: Ano, minulou sezonu jsem debutovala v roli Julie v opeře Romeo a Julie a následující sezonu budu vystupovat v roli Micaely v opeře Carmen, v obou případech se tedy jedná o díla francouzských autorů. Rovněž účinkuji v roli vychovatelky v opeře Utahování šroubu od anglického skladatele Benjamina Brittena a v roli paní Nerudové v opeře Il Postino (Pošťák) od mexického skladatele Daniela Catána. A ráda rovněž zpívám zarzuelu!
Brian Jagde: Koncert, kdy budu zpívat pouze italsky, je výjimkou, jinak zpívám ve všech hlavních operních jazycích. Patří mezi ně francouzština, němčina, angličtina, ruština, čeština a samozřejmě italština.
Říkáte, že zpíváte i v češtině. Poprvé přijíždíte do země Smetany, Dvořáka a Janáčka. Nastudovali jste již tedy něco z jejich repertoáru?
Janai Brugger: Dvořákovu hudbu zbožňuji – zpívávám árii Měsíčku na nebi hlubokém a učím se i zbytek opery. Janáčkova tvorba se mne rovněž hluboce dotýká, avšak myslím si, že ještě několik let potrvá, než se pokusím o roli Jenůfy či Káti.
Brian Jagde: Měl jsem už to štěstí, že v sanfranciské opeře jsem účinkoval v Janáčkově Věci Makropulos. A v příštím roce budu zpívat roli Prince v Dvořákově Rusalce.Máte jistě nějaké oblíbené autory, árie, divadla, režiséry, dirigenty, kolegy – co nám o tom můžete prozradit?
Brian Jagde: Svými oblíbenými skladateli si stále nejsem jist. Je jich tolik. V současné době jsem se opravdu zakousl do Verdiho. Co se týče nejvýznamnějších operních prken, měl jsem tu možnost vystupovat nebo se účastnit konkurzů v sanfranciské opeře a Metropolitní opeře v New Yorku (konkurz). Rád spolupracuji s maestry Nicolou Luisottim a Emmanuelem Villaumem. Rovněž znám i skvělé zpěváky. Mezi ty, s nimiž rád vystupuji, patří Patricia Racette, Christian Van Horn, Renée Fleming, Eric Owens a Jennifer Rowley.
Janai Brugger: Měla jsem to štěstí, že jsem obdržela stipendium pro mladé umělce poskytované losangeleskou operou, na jejíž scéně jsem spolupracovala s vynikajícími dirigenty, zpěváky a dalšími umělci z operního světa, jakými byli kupříkladu James Conlon či Plácido Domingo.Cestování je nyní nedílnou součástí vaší profese – chápete to jako výhodu, či nutnost?
Janai Brugger: Cestování je nedílnou součástí kariéry operní zpěvačky a já si jej stále užívám. Mám to štěstí, že mohu navštěvovat krásné země, jako je ta vaše, a setkávat se tam s úžasnými lidmi z celého světa.
Brian Jagde: Myslím, že od obojího trochu. Cestování je zábavné a úžasné, když vidíte všechny ty různé části světa. Současně však je i náročné, když každých dva až šest týdnů spíte v jiné posteli a v jiném městě. Cestování mám moc rád, ale jeho nároky na tělo jsou vysoké. Avšak je to součást mé profese a neměnil bych!
Jaký je váš oblíbený způsob koncentrace před vystoupením či následného odpočinku? Váš umělecký kalendář je zaplněn – necháváte v něm místo také pro vlastní dovolenou?
Janai Brugger: Několik minut před každým představením přemítám o své roli a postavě, kterou budu ztvárňovat. Než vyjdu na jeviště, chci se dostat do správného rozpoložení. Ráda odpočívám doma v rodinném kruhu, tím spíš že se nám v únoru narodil báječný kluk. Pohled na něj mě uklidňuje a připomíná mi, jaké mám štěstí, že jsem si vzala skvělého manžela, který mě v mé kariéře podporuje. Nedávno jsme se s manželem vydali do Uruguaye, kde jsme prožili krásnou dovolenou a ukázali našeho chlapečka ostatním členům rodiny – byly to nádherné chvíle.
Brian Jagde: V den představení se snažím v klidu koncentrovat. Několikrát za sebou si rozehřívám hlas, aby „naskočil“, a poté se s předstihem přesunu na místo vystoupení. Pokud mám mezi představeními čas na dovolenou, rád cestuji.
Můžete nám sdělit svoje nejbližší plány? Nebo velký sen, o jehož splnění budete usilovat?
Janai Brugger: Na podzim budu v losangeleské opeře účinkovat v roli Paminy. Je to pro mne nová role a doufám, že se mi díky ní splní jeden z mých největších snů: vystoupit v londýnské Královské opeře Covent Garden.
Brian Jagde: V současnosti jsem v San Francisku, kde pracuji na Hoffmannových povídkách, a čeká mě koncert pod širým nebem ve wisconsinském městě Madison. Poté odlétám do Evropy na ostrov Ischia a svůj pobyt zde využiji k odpočinku a studiu. Před vystoupením na vašem festivalu se ještě podívám do Prahy. Než odletím zpět do New Yorku, zastavím se na ostrově Santorini a v Římě.
Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského 2013
Zahajovací galakoncert
Janai Brugger – soprán
Brian Jagde – tenor
Dirigent: Sebastiano Rolli
Moravská filharmonie Olomouc
3. srpna 2013 Jaroměřice nad Rokytnou – zámecká zahrada
program:
Giuseppe Verdi:
– Triumfální pochod z opery Aida
– Předehra k opeře Nabucco
– Ma se m’è forza perderti z opery Maškarní ples (B. Jagde)
Giacomo Puccini:
– Signore ascolta z opery Turandot (J. Brugger)
Giuseppe Verdi:
– De’ miei bollenti spiriti z opery Traviata (B. Jagde)
Giacomo Puccini:
– Oh, mio babbino caro z opery Gianni Schicchi (J. Brugger)
Gioacchino Rossini:
– Předehra k opeře Lazebník sevillský
Giuseppe Verdi:
– Libiamo ne‘ lieti calici z opery Traviata (J. Brugger a B. Jagde)
=přestávka=
Giuseppe Verdi:
– Předehra k opeře Síla osudu
– Saper vorreste z opery Maškarní ples (J. Brugger)
– O figli, o figli miei! z opery Macbeth (B. Jagde)
Giacomo Puccini:
– Tu che di gel sei cinta z opery Turandot (J. Brugger)
– E lucevan le stelle z opery Tosca (B. Jagde)
Pietro Mascagni:
– Intermezzo z opery Sedlák kavalír
Giacomo Puccini:
– Viene la sera z opery Madama Butterfly (J. Brugger a B. Jagde)
Foto archiv, Robert Millard
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]