Lucie Kaňková: Svou kariéru vnímám jako životní cestu, na které postupuji k novým metám

  1. 1
  2. 2
Obtížné období kovidových let mnozí umělci trávili s rukama v klíně, sopranistku Lucii Kaňkovou naopak katapultovalo na scény četných operních domů.

Lucie Kaňková (foto se souhlasem Lucie Kaňkové)
Lucie Kaňková (foto se souhlasem Lucie Kaňkové)

Lucie Kaňková zprvu jen tak pro legraci natočila árii Královny noci doma v obýváku v pyžamu a roušce, což zveřejnila na YouTube. Její video se stalo “virálem” – a vyneslo jí výhru v online soutěžích po celém světě a nabídky spolupráce na mnoha projektech. Její případ svědčí o tom, že štěstí přeje připraveným a panenku sedící v koutě nikdo nehledá. Pochopitelně bez pěveckých kvalit, které si zdokonalovala studiem ve Švýcarsku, by neprorazila. Ty prokázala výhrou ve Dvořákově soutěži v roce 2016 v Karlových Varech, v červnu 2022 pak také výhrou v soutěži Mimas Music Festival v Itálii. Temperamentní blondýnku můžeme vídat v Praze jako Královnu noci ve Stavovském divadle, nově od září také v titulní roli Violetty Valéry ve Verdiho La traviatě ve Státní opeře. Nejbližší příležitost se naskytne již tuto neděli 16. října 2022.

Pocházíte z hudební rodiny? Kdy jste se rozhodla, že se stanete zpěvačkou?
V celé naší rodině jsou po generace předávány různé umělecké geny. Nikdy jsem nepochybovala o tom, že se chci věnovat umění. Je to velmi nemilosrdný, ale i nádherný svět. Když máma v těhotenství koncertovala coby houslistka, už tehdy před narozením jsem byla posluchačkou klasické hudby… Z vyprávění vím, že jsem uměla dříve vyťukat prstem na klavír písničku a k tomu si ji i zazpívat, než mluvit. Po vzoru maminky jsem si ve čtyřech letech vybrala housle, na které jsem dalších téměř dvacet let hrála a absolvovala studium hudebního gymnázia a Pražské konzervatoře. Zpěv jsem ovšem dlouhou dobu vnímala pouze jako koníček. Musela jsem si počkat 22 let, než se mi otevřely operní dveře a já se ocitla na prahu úplně nového hudebního světa.

Lucie Kaňková s rodiči a sestrou (foto se souhlasem Lucie Kaňkové)
Lucie Kaňková s rodiči a sestrou (foto se souhlasem Lucie Kaňkové)

Zpěv jste studovala v zahraničí?
Byla jsem přijata na Bernskou univerzitu ve Švýcarsku do magisterského programu jako „experiment“ přes protest odborné komise. Profesorka Barbara Locher, kterou jsem si ve Švýcarsku našla, a ředitel operního studia Mathias Behrens se shodli na tom, že mám potenciál. Když mi volal pan ředitel, že mě přijali a v září mám nastoupit, nevěřila jsem svým uším a dodnes to považuji za stěžejní událost ve svém životě. Ocitla jsem se ovšem mezi profesionály, kteří již často vystupovali na různých operních i koncertních pódiích. Má spolužačka zpívala náročné wagnerovské árie a já si přichystala Smetanovu úpravu ukolébavky Hajej můj andílku. Od té doby jsem přesvědčena, že nic člověka neposune tak, jako když se obklopí lidmi na mnohem vyšší úrovni a učí se od nich. Po roce tvrdé každodenní dřiny jsem dostala hlavní operní roli v tamním malém divadle a na konci studia jsem absolvovala s nejlepším hodnocením z celého ročníku.

Co považujete za svůj dosavadní největší úspěch?
Největší úspěch? To se nedá říci… Svou kariéru vnímám spíše jako životní cestu, na které postupuji k novým a novým metám. Po několika letech studia jsem v roce 2016 vyhrála Dvořákovu soutěž v Karlových Varech, což mi otevřelo dveře do operního světa. Jak se říká, příležitost přeje připraveným, a tak mne dále posouvaly různé záskoky – například v březnu tohoto roku role Gildy ve Verdiho Rigolettovi v belgickém Lutychu, v červnu pak Gilda i v pražské Státní opeře. Nyní zpívám Královnu noci v Mozartově Kouzelné flétně v různých evropských operních domech včetně „mozartovského svatostánku“ Stavovského divadla v Praze, což považuji za velkou čest. Od letošní sezony se k těmto rolím v Praze připojuje Violetta Valéry ve Verdiho La traviatě a na obzoru se rýsuje několik dalších krásných úloh.

G. Verdi: Rigoletto –Lucie Kaňková jako Gilda (foto se souhlasem Lucie Kaňkové)
G. Verdi: Rigoletto –Lucie Kaňková jako Gilda (foto se souhlasem Lucie Kaňkové)

Jste laureátkou a vítězkou velké řady soutěží. Jak probíhá vaše příprava na takovou soutěž? Máte na to nějaký „grif“?
Nejdůležitější je vždy výběr repertoáru, který se snažím přizpůsobit místu, kde se soutěž koná s ohledem na složení odborné poroty. Je zřejmé, že Italové budou preferovat bel canto, naopak v Německu porotce více zaujmu s Královnou noci. Možná ale někoho překvapí, že je třeba důkladně promyslet i mnoho maličkostí, například i správnou volbu oblečení a bot, jelikož věřte tomu, že nestabilní boty dokáží rozhodit celý výkon…

Máte nějakou zajímavou historku či zážitek z období kovidu?
V poslední době probíhají soutěže často online formou nahrávek, které musí splňovat různé parametry. V loňském roce jsem nahrála Královnu noci v obýváku v pyžamu a s rouškou za doprovodu karaoke orchestrální nahrávky na YouTube, která doslova obletěla svět. Natočila jsem to zpočátku jen pro legraci a nikdy bych nečekala, že sklidím takový úspěch. Tato nahrávka mi získala cenu diváků v Austrálii, cenu za nejlepší kostým a cenu v italské online soutěži, což s sebou přineslo nabídky na spolupráci s operními domy v Kišiněvě v Moldávii, ukrajinské Oděse, v Královské opeře v Lutychu v Belgii a ve Státní opeře v Budapešti. Dokonce ji zveřejnilo na sociálních sítích i Národní divadlo v Praze, když jsem v této roli ve Stavovském divadle na podzim 2021 debutovala.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments